E Ekerz skrev:
Burde ikke gulvleggere kunne legge gulv? Er det virkelig opp til deg å måtte feilsøke?
Gulvleggeren tror det er feil på gulvet, gulvleverandøren har ikke brydd seg med å gi tilbakemelding ennå.

Jeg føler at en Oberoende bes mann får ta tak i det så får de andre rette seg i linjen etter hans uttalelse 🤷‍♀️

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Gulvleggeren tror det er feil på gulvet, gulvleverandøren har ikke giddet å svare ennå.

Jeg føler at en Oberoende bes må ta tak i det så får de andre rette seg i leddet etter hans uttalelse 🤷‍♀️
På dine bilder ser det jo i det minste ut som at gulvet ligger med ok avstand til vegg.
Er det parketten i seg selv som spøker og du må reklamere mot gulvprodusenten er det nok en lang oppoverbakke, i det minste etter min lille erfaring.

D Danne213 skrev:
På dine bilder ser det jo iallfall ut som at gulvet ligger med ok avstand til vegg.
Er det parketten i seg selv som spøker og du må reklamere mot gulvprodusenten, er det nok en lang oppoverbakke, iallfall ifølge min lille erfaring.
Ja, det er nok ikke det letteste, men får jeg en uavhengig uttalelse fra bes man om at det er gulvet som er syndebukken, burde det sette press på Bygg Max.

Sliter de fortsatt med det, setter jeg i gang for egen regning og går deretter til ARN og siden til tingretten om det er nødvendig.

Jeg har jo penger jeg kan legge ut, men vil uansett ha det uten tvil klart hvem som er ansvarlig.

Snekkeren har jeg god dialog med, og havner ansvaret på ham, så setter han fart og utbedrer for egen regning/ansvarsforsikringen hans!

• Liker
Frunihuset20 og 2 andre
  • Laddar…
X
P Peter Petterson skrev:
Ja det er nok ikke det letteste, men får jeg en uavhengig uttalelse fra bes man at det er gulvet som er synderen burde det sette press på Bygg Max.

Sliter de fremdeles med det, setter jeg i gang for egen kasse og kjører deretter ARN og så videre mot tingretten om det trengs.

jeg har jo penger jeg kan ligge ute med, Men vil likevel ha det uten tvil klart hvem som er ansvarlig.

Snekkeren har jeg jo god dialog med og havner ansvaret på ham så setter han fart og utbedrer for egen kasse/ansvarsforsikringen hans!
De kan nok hevde at årsaken er feil håndtering av gulvet og du få vanskelig med å bevise at det faktisk er håndtert riktig er jeg redd

• Liker
Erikjensen82
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
De kan nok hevde at årsaken er feilaktig håndtering av gulvet, og du få vanskelig å bevise at det faktisk er blitt håndtert riktig er jeg redd
Er ganske enkelt å bevise håndtering da det jo har løpt i snitt 4 håndverkere i huset om dagen i snart 5 måneder + annet løst folk.

Hvordan skulle man ha håndtert gulvet feil?

Hentet på byggmax, bar inn det i huset og fordelte gulvene på de 3 planene. Der lå de i 2 uker før det ble startet med montering på det øverste planet.

Hvordan skulle man kunne håndtere gulvet feil?

Jeg kommer jo rette meg etter den uavhengige takstmannens uttalelse. Jeg er bare betaler/bestiller i denne suppen.

Snekkeren har montert gulvet, undergulvet samt trukket rørene for gulvvarme. Rørlegger har koblet alt etter kunstens alle regler og jeg har betalt fakturaer.

Takstmannens uttalelse er jo det som kommer veie tyngst uansett hva gulvlegger eller gulvleverandøren sier, og de vil jo til slutt måtte rette seg i le og gjøre om jobben på egen bekostning eller sine forsikringers bekostning!

• Liker
Klass0n og 2 andre
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Har du en 360 laser? Hvis ja, kan du sette den ut og se om gulvet er jevnt eller ikke. Uten belastning. For hvis gulvet er jevnt og reisverket er jevnt, så kan det bare være gulvspon (ytterst utrolig) eller plater/slanger som ikke har ligget riktig mot.
Må være betydelig enklere med en rettholt enn å sette opp en laser og prøve å måle forskjeller på noen mm uten å belaste gulvet?

• Liker
MONTREAL og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Må være betydelig enklere med en rettholt enn å sette opp en laser og forsøke å måle forskjeller på noen mm uten å belaste gulvet?
Kanskje. Men på den andre siden kan man sette laser langs en vegg og deretter for eksempel måle rundt de øvrige og eventuelt midt på. Da bør man ikke tråkke ned den berørte biten. Man kan også få en ganske bra oppfatning av hvor mye det svikter NÅR man belaster.

Hei. Hva heter gulvet? Har du bilde av det? Hva slags låsesystem er det?
Vil ikke Kärhs komme ut og sjekke?
Har to gutter som er gulvleggere, og de tror at enten er det feil lagt eller det er feil på gulvet. Typ at gulvet ikke går sammen ordentlig. Ellers får du ikke den svikten. At det er korte start- eller sluttbiter av og til spiller mindre rolle, selv om gulvet ikke skulle være 100% rett. Mange hus som ikke er det gamle som nye. Jeg ville ha prøvd å få ut Kärhs og sjekke det. Håper det ordner seg.

• Liker
Peter Petterson
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Hei. Hva heter gulvet? Har du bilde av det? Hva slags låsesystem er det?
Vil ikke Kärhs komme ut og se på det?
Har to gutter som er gulvleggere, og de tror at enten så er det feil lagt, eller så er det feil på gulvet. Typ at gulvet ikke går ordentlig sammen. Ellers får du ikke den svikten. At det er korte start- eller endebiter iblant, spiller mindre rolle, selv om gulvet ikke skulle være 100% rett. Mange hus som ikke er det, gamle som nye. Jeg hadde forsøkt å fått ut Kärhs for å se på det. Håper det løser seg.
https://www.byggmax.se/parkettgolv-ask-3-stav-stockholm-white-14-mm-barlinek

Det er dette gulvet som er lagt, ja noe galt er det, og det skal bli godt å få det inspisert av en autorisert inspektør samt få svart på hvitt hva feilen er.

Har vanskelig for å tro at snekkerne/gulvleggerne kan ha gjort så mye feil, det er likevel en veldig dyktig snekker jeg har hyret med god kontroll ellers som har lykkes godt med alt annet.

Vindusbytter, dørbytter, nytt kjøkken, bad x 3 osv.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
[lenke]

Det er dette gulvet som er lagt, ja noe galt er det og skal bli godt å få det besiktiget av autorisert inspektør samt få svart på hvitt hva feilen er.

Har vanskelig for å tro at snekkerne/gulvleggerne kan ha gjort så mye feil er likevel en veldig dyktig snekker jeg har engasjert med god kontroll for øvrig som har lykkes godt med alt annet.

Vindu-, dørbytter, nytt kjøkken, bad x 3 osv
Ifrågasetter ikke kompetansen hos snekkerne. Men etter å nesten ha totalrenovert 2 hus og en leilighet så har i hvert fall jeg lært meg at selv om man er dyktig så må man være på topp hele tiden. Man må tenke seg om og jobbe metodisk. Man gjør feil rett og slett. Spørsmålet er bare hvor ille de er og hva som synes og hva det påvirker.

Med det sagt. Så høres det mindre sannsynlig ut at de har slurvet, men heller at det dreier seg om produktet da det virkelig er overalt.

Om jeg ikke husker feil så var det noen stykker i tråden som opplevde samme bekymringer. Og det høres jo ikke bra ut.

Men en tanke som slår meg nå er likevel at om gulvleggerne har lagt gulvet slik at det avsluttes med en så kort bit innimellom så har de likevel ikke tenkt slik som de burde. Hvor mye overlapper skjøtene over gulvflatene? For mitt golv må det være minst 500 mm både avslutning og skjøt om jeg husker riktig.

Var med om noe lignende en gang, det var for en husfabrikant av det større slaget (helt irrelevant) men arbeidslederen for dette firmaet ga ordre om å legge inn gulvet (Kährs) før maleren hadde vært på plass. Aldri noensinne tidligere hadde jeg gjort det i den rekkefølgen men men han skal jo vite best sies det……

Gulvet legges og man opplever ingen problemer, beskyttelsespapirene på, alt fryd og gammen! Maleren dukker opp med fem spann sparkel og begynner å sparkle for harde livet, nevnes bør også at han teipet for alle spalteventiler i vinduene fordi det trakk kaldt!

Maleren blir ferdig, han er glad som en spillemann penger på kontoen

Den stakkars snekkeren dukker opp og gulvet oppfører seg akkurat slik som du sier, på midten av alle rom så står gulvet som en bue!

Feil på undergulvet? Nei det hadde blitt oppdaget tidligere når det ble lagt

Foamen? Nei det er en standard da hadde flere opplevd mer enn vanlig svikt

Gulvet? Kanskje

For fuktig med for dårlig ventilasjon? Det vet bare du

E egge80 skrev:
Var med om noe lignende en gang, det var for en husfabrikant av det større slaget (helt uvesentlig) men arbeidslederen for dette firmaet ga ordre om å legge inn gulvet (Kährs) før maleren hadde vært på plass.
Aldri noensinne tidligere hadde jeg gjort det i den rekkefølgen, men men han skal jo vite best sies det…….
Gulvet legges og man opplever ingen problemer, beskyttelsespapirene på, alt fryd og gammen!
Maleren dukker opp med fem spann sparkel og begynner å sparkle for harde livet, bør også nevnes at han tapet igjen alle spalteventiler i vinduene fordi det trakk kaldt!

Maleren gjør seg ferdig, han er glad som en spelemann penger på kontoen

Den stakkars snekkeren dukker opp og gulvet oppfører seg akkurat slik som du sier, på midten av alle rom står gulvet som en bue!

Feil på undergulvet? Nei, det hadde blitt oppdaget tidligere da det ble lagt.

Foamen? Nei, det er en standard da hadde flere opplevd mer enn vanlig svikt.

Gulvet? Kanskje.

For fuktig med for dårlig ventilasjon? Det vet bare du.
Bra poeng,

Men maleren hadde sparklet alt før snekkeren la inn gulvet. Var bare å henge tapet igjen samt male de veggene som skulle males.

Vi har jo hatt sommer i mellomtiden, og ingen ventiler har blitt stengt igjen, snarere har alle åpnet vinduer samt ytterdører for å få litt trekk gjennom huset og lufte 🤷‍♀️😁

P Peter Petterson skrev:
Vi har jo hatt sommer i løpet av tiden og ingen ventilasjoner har blitt stengt, snarere har alle åpnet vinduene samt ytterdørene for å få litt trekk gjennom huset og lufte 🤷‍♀️😁
Det kanskje er der problemet ligger, denne "sommeren" etter sankthans har vært ekstremt fuktig og med alt åpent får man jo inn luft som ofte har hatt en relativ fuktighet på 99%, og den fukten tas opp av treverket i huset, riktignok en langsom prosess, men den fortsetter hele tiden til det blir balanse mellom inne- og uteluft.

mikethebik mikethebik skrev:
Det kanskje er der problemet ligger, denne "sommeren" etter sankthans har vært ekstremt fuktig og med alt åpent får man jo inn luft som ofte har hatt en relativ fuktighet på 99%, og den fukten tas opp av treverket i huset, riktignok en langsom prosess men den fortsetter hele tiden til det blir balanse mellom inne- og uteluft.
Jeg har gjort noen eksperimenter nå, og det er utrolig vanskelig å ha annen luftfuktighet ute enn inne uansett om man har alt åpent eller lukket.

Når gulvet ble lagt hadde snekkeren målinger mellom 45-55 % luftfuktighet og det er vel det eneste man kan kontrollere og ta utgangspunkt i?

At fuktigheten deretter stiger eller synker under grunnverdien er jo ingenting man direkte kan påvirke. Temp inne har hatt et minimum på 20c da gulvvarmen ble slått på 3 uker før leggingen av gulvet ble påbegynt 🤷‍♀️

Skulle den relative fuktigheten påvirke allerede lagte gulv til den grad at de slår seg, så ville jo alle gulv begynne å svaie, slå seg samt begynne å vri seg i alle hus?

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Jeg har gjort litt eksperiment nå, og det er utrolig vanskelig å ha annen luftfuktighet ute enn inne uansett om man har alt åpent eller stengt.

Når gulvet ble lagt hadde snekkeren målinger mellom 45-55 % luftfuktighet og det er vel det eneste man kan kontrollere og basere seg på?

At fuktigheten deretter stiger eller synker under grunnverdi er jo ikke noe man direkte kan påvirke. Temp inne har hatt et minimum på 20c da gulvvarmen ble skrudd på 3 uker før legging av gulvet ble påbegynt 🤷‍♀️

Skulle den relative fuktigheten påvirke allerede lagte gulv til den grad at de slår seg så ville jo alle gulv begynne å svikte, slå seg samt begynne å tanda i alle hus?
Jeg la vårt gulv for noen uker siden ca 90 kvm. Ikke sammenhengende i soverom men gang, stue og kjøkken ca 65 kvm. Lå i samme klima innendørs siden juni. Jeg tenkte i min enfoldighet at gulvet ikke skulle svelle så mye mer med tanke på årstiden, så jeg med det ganske tight. MEN de har nok holdt seg ganske tørre da de har vært innpakket. For døm av min forbauselse når jeg kan se at gulvet likevel har svulmet sammenlignet med hvordan jeg la det. Det er ingen fare slik du har. Dessuten er gulvbjelkene fra 65 så det er ikke helt slett. Men kan det være slik at luftfuktigheten skaper problemer likevel.

Det sies at det har vært en veldig flott sommer.

Vårt gulv er en Kährs.

• Liker
Xhdgahhh og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.