68.349 lest ·
259 svar
68k lest
259 svar
Nylagt gulv svikter på 3 plan og i alle rom
Om uteluft og inneluft har samme temperatur så strekker det alltid mot utjevning, om utetemperaturen er varmere enn innetemperaturen med høyere luftfuktighet så blir det et stort tilsig av fukt i alt treverk, og naturligvis motsatt.
Skal man lufte gjøres det med fordel når det er vesentlig kjøligere ute enn inne med samme eller lavere relativ fuktighet, da fuktes inneluften av.
En avfukter anbefales alltid om det er høy luftfuktighet inne, over 70% relativ er et mål jeg bruker når avfukteren går i kjelleren om sommeren da ingen varme er på i huset.
Bonus er en sval og tørr kjeller som ikke har den der "kjellerfølelsen" som lett oppstår når den varme og fuktige uteluften kjøles ned og blir enda fuktigere, relativt sett.
Skal man lufte gjøres det med fordel når det er vesentlig kjøligere ute enn inne med samme eller lavere relativ fuktighet, da fuktes inneluften av.
En avfukter anbefales alltid om det er høy luftfuktighet inne, over 70% relativ er et mål jeg bruker når avfukteren går i kjelleren om sommeren da ingen varme er på i huset.
Bonus er en sval og tørr kjeller som ikke har den der "kjellerfølelsen" som lett oppstår når den varme og fuktige uteluften kjøles ned og blir enda fuktigere, relativt sett.
HeiP Peter Petterson skrev:Hei hei!!!
Lagt inn nytt gulv på 3 plan i huset.
Snekkerne har gått ned til bjelkelaget, montert nye bjelker på de gamle for å rette opp gulvet.
Limt og skrudd etter alle kunstens regler.
Fresemalt gulvsponplate, samme der, limt og skrudd etter alle kunstens regler.
Aluplater med riktig avstand imellom montert.
Gulvet har de også sagt er lagt med nok spalte mot vegger, terskler osv.
Nå til problemet gulvet nærmest flyter på en luftpute nesten overalt. Både langs listene og midt på gulvet.
Ved dører hvor det er som trangest, knirker og knaker gulvene som har hevet seg ordentlig.
Kortfugene har begynt å få store sprekker og er ikke tette på mange steder.
Store, store bekymringer med andre ord.
Noen som har forslag på hva som er feil og løsninger.
Jeg mistenker for lite avstand mot veggene og at gulvet ligger i spenn?
Kanskje jeg ikke har noen spesifikke råd.. men jeg gir et lite innspill da jeg og gulvene mine har et underlig forhold..
Jeg hater sviktende gulv, nå mener jeg ikke at gulvet skal være helt stivt (for det er det bare om man har en betongplate, med flis oppå..) men "gyngende".. og "hengende".. og "hevet".. og jeg har hatt dem (har..) alle.
Ulike hus, ulike problemer..
Ikke alle valg er riktige for alle hus.. uansett hvor riktig man gjør det. Gamle hus fungerer ikke alltid best i henhold til "alle moderne reglers kunst". De kan reagere helt annerledes på visse ting..
Jeg kan si det slik.. vi har bjelket opp kjøkken, bad, gang og soverom så langt.. skulle gjort stuen i høst.. men håndverkerne har mye å gjøre.
For oss handlet det om at det var litt store avstander mellom bjelkene i gulvet. Fliser og litt flytesparkel på noen steder (inkludert store møbler) tyngde alt ned.. så for oss handlet det om å lage støtter i kjelleren (ikke innredet)... og få alt til å slutte å synke.. og deretter rette opp det som har sunket.. (vi festet nye bjelker på sidene av de gamle).
Jeg overdimensjonerer alt.. så jeg har bedt dem sette inn ekstra bjelker/kryssbjelker også.. så jeg tror vi har cc30i på kjøkkenet nå..
Men uansett, for oss var det stolper/bærende vegger som måtte på plass under bjelkelaget (funker selvsagt å ha større dimensjoner på gulvbjelkene.. om man kommer til å få de på plass.. og gi dem støtte fra veggene.. men for oss var det lettere å sette inn noen stolper og stålbjelker)
Ingen ser ut til å ville gjøre vårt "passasjerom" (mye elektrisk, vann varme og fiber som går i taket/gulvet under).. og der må pannen kunne gå og bli tatt ut.. så antagelig blir det et par flyttbare stempel som presser opp det eksisterende gulvbjelkelaget.. skulle pannen måtte tas ut, så går det!
Når det kommer til selve overflaten.. så er det mer bevegelig enn man kan tro.. mange gamle hus har en liten list utenfor gulvlisten (jeg og offisielle navn.. hmm.. men kan den kalles kvartliste?).. for å skjule trenes bevegelser/sprekker.. i visse perioder av året..
Vi har det.. hvor vi ikke har det.. har vi sprekker helt enkelt (litt bedre hvor vi faktisk har gjort om gulvene, men som sagt.. gamle hus.. har hyss for seg.. og selv om gulvene er "flate" så er ikke veggene helt glatte (?)..
Både laminat og tre beveger seg jo dessuten.. og gulvvarme gjør miljøet annerledes også... (spesielt om man slår den av, antar jeg /den ikke er i gang iblant)..
Kortskjøter hadde vi problem med på et laminatgulv i forrige hus.. det var "feil" på gulvet mener jeg.. (alle kortsidene reiste bust pleide vi å si..). Så DET kunne være et "annet problem".. (enn sprekker mot veggene mener jeg).
Om du har "oppbuktninger" på gulvet, spesielt midt i rommet.. så ville jeg anta at noe ligger i spenning.. et sted.. sjekk bak alle listene.. om du "ikke har en sprekk" noe sted.. (følg gulvplankene fra opphøyningen mot veggen...)
Men du kan også ha uflaks.. vi hadde et varmerør under gulvsponet som presset opp gulvet.. :/
Usikker her, men er det ikke Byggmax du skal reklamere hos?P Peter Petterson skrev:
Det fenomenet som du opplever pleier å inntreffe når parketten har en noe høyere fuktighet på oversiden sammenlignet med undersiden. Oversidens lengde blir litt lengre, og en liten bue dannes. Langsidenes klikkfuger holder imot, så derfor beveger bare gulvet seg ut mot veggene ved belastning for deretter å danne den samme buen igjen. Derimot kan kortfugene gå fra hverandre ved belastning, spesielt når man går frem og tilbake over gulvet ved en bueformasjon. De arbeider seg ut av posisjon når de ligger i vinkel mot buen.
Så siden dere har vært så grundige og ambisiøse, blir kanskje gulvet bra når det har nådd en jevn fuktighetskvote(?). Kortfugene da? De kan man slå sammen med hjelp av to vakuumhåndtak som man fester på hver side av fugen. Presse og bruke gummiklubbe. Dog må man ta høyde for at kortfugenes styrke kan ha blitt svekket og dermed lettere kan gli fra hverandre i fremtiden.
Håper alt blir bra til slutt!
Så siden dere har vært så grundige og ambisiøse, blir kanskje gulvet bra når det har nådd en jevn fuktighetskvote(?). Kortfugene da? De kan man slå sammen med hjelp av to vakuumhåndtak som man fester på hver side av fugen. Presse og bruke gummiklubbe. Dog må man ta høyde for at kortfugenes styrke kan ha blitt svekket og dermed lettere kan gli fra hverandre i fremtiden.
Hei!S Spikrätaren skrev:Det fenomen som du opplever pleier å inntreffe når parketten har en noe høyere fuktinnhold på oversiden sammenlignet med undersiden. Oversidens lengde blir litt lengre og en liten bue dannes. Langsidens klikkfuger holder igjen, derfor beveger gulvet seg bare ut mot veggene ved belastning for deretter å danne samme bue igjen. Kortfugene kan derimot gå fra hverandre ved belastning, spesielt når man går frem og tilbake over gulvet ved en buedannelse. De arbeider seg ut av posisjon når de ligger i vinkel mot buen. Siden dere har vært så nøye og ambisiøse, kan gulvet kanskje bli bra når det har fått en jevn fuktighetskvote(?). Kortfugene da? Dem kan man slå sammen ved hjelp av to vakuumhåndtak som man fester på hver sin side av fugene. Press og bruk gummiklubbe. Man må imidlertid være forberedt på at kortfugens styrke kan ha blitt svekket og dermed lettere kan gli fra hverandre i fremtiden. Håper alt blir bra til slutt!
Takk for et hva som virker et skikkelig godt svar. Er dette noe man kan forvente seg av gulvet hver gang det blir sommer og høy RF? Er det noe som på noen måte er reklamerbart for meg som kunde, gulvet tilsvarer jo ikke det man kan forvente seg med tanke på nedlagt arbeid samt penger?
Nygulv med lav RF så slår det om til høy RF over lang tid, åpne vinduer og beskyttelsespapp det er nærmest logisk at det kan bli slike problemer. Så ved kommende fuktige sesonger når man er innbodd og materialet i gulv og vegger har antatt samme fuktighetsinnhold oppstår ikke samme høye differanse på over/underside, men kan da ekspandere "jevnt" ut mot veggene.
Om det er forskjell på ulike gulv/kvalitet og deres bevegelse kan jeg for lite om. Men første trinn er jo som du har tenkt; å få en dokumentert analyse å ta utgangspunkt i.
For som det virker: Dere har gjort alt riktig og litt til, da må sluttresultatet være et feilfritt gulv!
Om det er forskjell på ulike gulv/kvalitet og deres bevegelse kan jeg for lite om. Men første trinn er jo som du har tenkt; å få en dokumentert analyse å ta utgangspunkt i.
For som det virker: Dere har gjort alt riktig og litt til, da må sluttresultatet være et feilfritt gulv!
Jeg tror det kan være faktorer her som har skapt en perfekt miks for å skape problemer for dere.P Peter Petterson skrev:
Jeg har de tre somrene vi har bodd i vårt hus aldri opplevd så høy luftfuktighet som denne sommeren. Spesielt siste uken har trampolinen i gangen jeg nevnte tidligere vært verre enn noensinne. Og det krevdes ikke mer enn siste døgnet med lavere temperatur og lavere RH for at alt skulle legge seg.
Det er dog også mulig at gulvet har tatt permanent skade og blir ekstra følsomt ved høy RH også fremover.
Legger ved en side fra Kährs legginstruksjoner. Det føles som deres bygg under denne fuktige tiden med papp og åpenstående vinduer kan ha forårsaket problemene som har forårsaket konveks form på bordene som kanskje ikke vil gå tilbake.
Merk også at man fremhever at gulvene skal legges sist av alle arbeider. Mulig at Barlinek har samme skrivelse i instruksjonen og da blir det nok vanskelig å stille krav mot dem.
Sist redigert:
Men i det du legger ved står det jo luft gjerneX Jeppan skrev:Jeg tror det kan finnes faktorer her som har skapt en perfekt miks for å lage problemer for dere.
Jeg har de tre somrene vi har bodd i vårt hus aldri opplevd så høy luftfuktighet som denne sommeren. Spesielt siste uken har trampolinen i hallen jeg nevnte tidligere vært verre enn noen gang. Og det krevdes ikke mer enn det siste døgnet med lavere temp og lavere rh for at alt skulle legge seg.
Det er dog også mulig at gulvet har tatt permanent skade og blir ekstra følsomt ved økt rh også fremover.
Legger ved en side fra Kährs leggningsinstruksjoner. Føles som deres bygg under denne fuktige tiden med papir og åpne vinduer kan ha forårsaket problemene som har skapt en konveks form på bordene som kanskje ikke vil gå tilbake.
Merk også at man poengterer at gulvene skal legges sist av alle arbeider. Mulig at Barlinek har samme skrivelse i instruksjonen og da blir det nok vanskelig å stille krav mot dem.
Gulvene ble jo lagt under riktige RH forhold, men etter de ble lagt har jo ingen løpt rundt med RH måler. Maleren kom tilbake etter ferien og begynte å henge tapet samt male vegger. Takene var allerede malt.
Jeg vet ikke hva som kunne blitt gjort annerledes eller om jeg som bestiller har noe videre ansvar i denne saken? Jeg har jo betalt for å få gulv lagt, undergulv byttet samt bjelkelaget rettet og ny isolasjon innsprøytet.
Av alt å dømme har du lagt gulvet etter alle kunstens regler. Jeg begynner å bli litt smålei av kommentarer om at når man bygger noe, må månen stå i syvende fasen, det skal vannes 3 dl på femte time men ikke sjette, og skjegget skal ligge bak trettende steinen, ellers er det naturligvis slik at ingenting fungerer som tenkt.
Ps håper du kan stå imot disse kreftene og få et gulv som fungerer som tenkt.
Ps håper du kan stå imot disse kreftene og få et gulv som fungerer som tenkt.
Nei!S Stbk skrev:
CC 30 gjelder på bad og der har vi ingen problemer. Den renoveringen har nok gått mest smertefritt av alle rom
nei det gjelder kun på bad med CC30.S Stbk skrev:
Der har vi derimot brukt hele sponplater og elektrisk gulvvarme for å også ha lune gulv om sommeren som tørker opp gulvene effektivt samt CC30!
Det her høres ut som det absolutt mest kloke svaret på dine bekymringer.S Spikrätaren skrev:Det fenomen som du opplever pleier å inntreffe når parketten har en noe høyere fuktighetsinnhold på oversiden sammenlignet med undersiden. Oversidens lengde blir litt lenger og en liten bue dannes. Langsidens klikkfuger holder imot så derfor beveger gulvet seg bare ut mot veggene ved belastning for deretter å danne samme bue igjen. Derimot kan kortfugene gå fra hverandre ved belastning, spesielt når man går frem og tilbake over gulvet ved en bueformasjon. De arbeider seg ut av posisjon når de ligger i vinkel mot buen.
Så fordi dere har vært så nøye og ambisiøse, kanskje gulvet blir bra når det har antatt en jevn fuktighetsnivå(?). Kortfugene da? De kan man slå sammen ved hjelp av to vakuumhåndtak som festes på hver sin side av fugen. Press og bruk en gummihammer. Dog må man ta høyde for at kortfugenes styrke kan ha blitt svekket og dermed lettere kunne gli fra hverandre i fremtiden.
Utfordringen er vel at det bare er over tid at man vet at det er løst så å si.
Det som virkelig står er at det er viktig at luftfuktigheten inne ikke overstiger 60%. Har man luftet under denne sommeren og dessuten under lange perioder, har man definitivt gjort inneklimaet til langt over 60% rh, som man senere har stengt inne når vinduer og dører er lukket. Det er også et eldre hus med naturlig ventilasjon? Da har inneklimaet trolig vært suboptimalt for gulvplankene over lange perioder, det er vanskelig å se bort fra.P Peter Petterson skrev:Men i det du bifogar står det jo luft gjerneGulvet har jo blitt lagt etter at all sparkel av vegger allerede var utført. Gulvet ble lagt i juli akkurat når maleren gikk på 5 ukers ferie, så ble det dekket over og snekkerne fortsatte med montering av nye innerdører, lister, karmer, nytt kjøkken, nye vinduer osv. alt mens gulvene var dekket med melkepapp.
Gulvene ble jo lagt under riktige RH forutsetninger men etter at de ble lagt har jo ingen løpt med RH måler. Maleren kom tilbake etter ferien og begynte å henge tapet samt male vegger. Takene var allerede malt.
Jeg vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes eller om jeg som bestiller har noe videre ansvar i denne saken? Jeg har jo betalt for å få gulv lagt, undergulv byttet samt bjelkelaget rettet og ny isolasjon sprøytet inn.
Det står jo uttrykkelig også at all maling skal skje før legging av gulv.
Det blir jo tåpelig å som noen i en kommentar over kritisere de som forsøker å finne forklaringsmodeller til hvorfor det blitt som det blitt. Åpenbart finnes det en mulig forklaring her. Det skal jo ikke trenge å bli slik, kanskje hadde et annet gulv holdt. Men nå har jo tross alt situasjonen oppstått og den rimelige forklaringsmodellen virker å være lange perioder med for høy luftfuktighet i huset. Hvem ansvaret da faller ned på? Det kan man virkelig fundere på.
Håper det løser seg for deg! Vi hadde problemer med gulv fra Byggmax i hall og to rom i andre etasje for knappe 10 år siden. Veldig merkbare skjøter som om de hadde gått fra hverandre, og tomt for tre under overflatesjiktet så det fjæret ned på ett sted. BM hevdet at det var for tørr luft, til tross for at vi har bad med dusj og bad ved siden av hallen samt at et eldre Barlinek gulv i vårt soverom ikke oppviste samme problem.
BM hevdet at de ventet på svar fra leverandør og at det sannsynligvis ville bli vanskelig osv... Jeg sto på mitt og hevdet min rett og at jeg hadde handlet av BM og ikke av deres leverandør, husker ikke om ARN trengte å bli nevnt.
Etter en tid fikk jeg nytt gulv lagt inn på deres bekostning. Snekkeren som rev ut og la inn det nye fant biter der kortside og langside ikke var vinkelrette bla. Ingen problemer med det nye gulvet.
BM hevdet at de ventet på svar fra leverandør og at det sannsynligvis ville bli vanskelig osv... Jeg sto på mitt og hevdet min rett og at jeg hadde handlet av BM og ikke av deres leverandør, husker ikke om ARN trengte å bli nevnt.
Etter en tid fikk jeg nytt gulv lagt inn på deres bekostning. Snekkeren som rev ut og la inn det nye fant biter der kortside og langside ikke var vinkelrette bla. Ingen problemer med det nye gulvet.