P Peter Petterson skrev:
Hva byggmax tilbyr spiller mindre rolle, Det er hva forbrukerkjøpsloven sier som gjelder.

Det er en lov som ikke kan vilkåres eller forhandles bort uten bindende som heldigvis er det 🤓
Hører hva du sier men en tvist er ikke riktig så enkel og utfallet er dessverre like usikkert som når man kaster mynt med dagens utforming i tingretten. Men det hører ikke riktig til temaet. Godt at du iallfall trolig har funnet årsaken. 💪

• Liker
nevinator og 1 annen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hør hva du sier men en tvist er ikke riktig så enkel og utfallet er dessverre like usikkert som man slår kron og mynt med dagens utforming i tingretten. Men det hører ikke riktig til emnet. Deilig at du i det minste trolig har funnet årsaken. 💪
Første instans blir jo ARN om byggmax ikke vil ta sitt ansvar.

Ved medhold i ARN og byggmax fortsatt ikke vil ta sitt ansvar blir neste instans tingretten.

Har i dag snakket med takstmannen som var ute på stedet og oppdatert han med all fersk info. Og at det er feil på gulvet er jo uten tvil da nye uåpnede pakker ikke holder mål.

Dette innebærer jo at gulvet er defekt allerede før det legges og i min verden en soleklar reklamasjon 😁🍺

• Liker
Nissens og 1 annen
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Første instans blir jo ARN om Byggmax ikke vil ta sitt ansvar.

Ved medhold av ARN og Byggmax fortsatt ikke vil ta sitt ansvar blir neste instans tingretten.

Har i dag snakket med besiktigelsesmannen som var ute på stedet og oppdatert ham med all fersk info. Og at det er feil på gulvet er jo uten tvil da nye uåpnede pakker ikke holder mål.

Dette innebærer jo at gulvet er defekt allerede før det legges, og i min verden en soleklar reklamasjon 😁🍺
Slik er det. Men Byggmax vil trolig hevde at gulvet skulle kontrolleres FØR det ble montert og da reklameres. Oppoverbakken er ikke å få gulvet reklamert, men snarere å få erstatning for oppbrutte lister, maling og besiktigelser.

• Liker
-MH- og 1 annen
  • Laddar…
X
Skjønt at dere nå har funnet forklaringen og man får bare håpe byggmax tar sitt ansvar. Og at eventuelle interessenter av barlineks gulv finner denne tråden før kjøp.

• Liker
Peter Petterson
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Sånn, der. Men Byggmax vil sannsynligvis hevde at gulvet skulle kontrolleres FØR det ble montert og da reklameres. Problemet er ikke å få gulvet reklameret, men snarere å få erstatning for oppbrutte sokler, maling og inspeksjoner.
Ja, gulvet skal visuelt kontrolleres og sjekkes før legging, at gulvet er konvekst er ikke noe man ser med det blotte øye, men krever at man måler det med f.eks. vinkelkrok.

Legger man opp 10 bord hvor 5 er konvekse og 5 rette, så er det nesten umulig å ved en visuell inspeksjon se at det finnes feil.

Det fine med forbrukerkjøpsloven er jo at man ikke kan delgodkjenne en reklamasjon.

Hvis det er feil, skal alle kostnader for å gjenopprette/reparere feilen dekkes av den som har levert varen/tjenesten kostnadsfritt for kunden :)

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
@Marlen Eskilsson
Perfekt beliggenhet for byggahus gjengen til å rasle med "journalist pennene" om det skulle gå skeis for TS mot byggmax.

• Liker
Hjaal og 6 andre
  • Laddar…
Men fy for et dårlig gulv. Det forklarer jo saken 🙁 Lurer på om det er et dårlig merke generelt eller om Byggmax kjøper deres andresortering og håper at ingen skal merke noe 😕

På trelastavdelingen får jeg jo følelsen av at Byggmax sin forretningsidé er å kjøpe inn andresortering. Man må stå og sortere lenge før man finner lengder som ikke er bøyde eller vridde. Sortere må man såklart gjøre hos f.eks. Bauhaus og Hornbach også, men hos Byggmax har vi måttet gi opp helt noen ganger. Nå til dags prøver vi ikke engang å handle trelast derfra. Gulv som leveres i pakker bør man likevel kunne forvente at holder mål. Enkeltstående stygge planker kan man gå med på, men ikke at 80% er konvekse.

Håper at dere får rett mot dem, men det må være slitsomt at hele prosjektet blir ordentlig forsinket på grunn av dette. Kommer dere til å kunne flytte inn før det er løst? Om det går videre til tingretten osv kan det jo ta så lang tid som helst.

Kampen for å få rett mot Byggmax fortsetter.

• Bilde av et reklamasjonsbrev angående parkettgulv 134113 fra Byggmax, datert 2023-10-05, med detaljer om gulvets konveksitet.
  • En e-post fra Byggmax om reklamasjon av parkettgulv 134113 i Kristinehamn, datert 2023-10-05, med detaljer om konvekse planker og synlige gliper.
  • Liker
Freniño og 3 andre
  • Laddar…
Er det butikken der gulvet er kjøpt?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Er det butikken hvor gulvet er kjøpt?
Ja både butikken jeg kjøpte gulvet i samt butikken i nabokommunen

• Liker
Thomas M og 2 andre
  • Laddar…
Ny inspeksjon og ny vurdering!

Synes jeg nå bør ha bevis for å få gjennom reklamasjonen uten problemer mot byggmax!

• Dokument av besiktigelsesrapport for parkettgulv, beskrivelse av gulvproblemene og resultat av inspeksjonen.
  • Liker
Freniño og 8 andre
  • Laddar…
Har du pratet noe direkte med produsenten? Hadde jo vært kult å sende en "anonym" e-post og spørre mest for å se hvordan de stiller seg i saken.

A atomlab skrev:
Har du snakket noe direkte med produsenten? Det hadde jo vært morsomt å sende en "anonym" e-post og spørre bare for å se hvordan de forholder seg til spørsmålet
Nei det har jeg jo Ikke! Jeg reklamerer jo mot byggmax. De på sin side mot sin leverandør mistenker jeg!

Det ville jo være bra om Byggmax handlet raskt for å unngå at unødvendig mange andre kunder rekker å kjøpe og legge det samme gulvet. Det er jo allerede nå mange flere ulykkelige kunder.

P Peter Petterson skrev:
Nei det har jeg jo Ikke! Jeg reklamerer jo mot byggmax. De på sin side mot sin leverandør mistenker jeg!
Skulle kanskje kunne få fortgang i saken. Jeg kjøpte 3 dører og karmer fra bygghemma. Skruen som holdt hengslene var for små, så de klarte ikke vekten av dørene. Bygghemmas kundetjeneste er jo en vits. Så jeg skrev direkte til sweedoor. De sa at det måtte gå gjennom bygghemma. Men jeg tror de hjalp til med å få prosessen i gang fortere, for rett etterpå skjedde det noe.

Selv om byggmax får dårlig reklame av dette så får jo gulvprodusenten også det. Det vil de kanskje minimere.

• Liker
Peter Petterson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.