M Mortsken skrev:
Hvordan gjør de det ved inspeksjonen?
For å kunne vite hva som er feil vil de vel måtte bryte opp gulvet og lister?
Ja jeg antar at de gjør det ved behov 🤷‍♀️

Har du sjekket avstanden mellom skjøtene og minste bit? Som noen allerede har påpekt var det en skikkelig kort bit på et av bildene dine.

Jeg har et lignende problem på to steder på gulvet mitt da avstanden mellom skjøtene bare er 20 cm men må være minst 50 cm. Årsaken er at tregulvet er lett konkavt (har en liten kul i midten) når det leveres. Derfor vil man gjerne at skjøten på neste rad havner i midten på forrige rad så det trykkes ned og jevnes ut.

I dag var det besiktigelse, tenkte jeg skulle dele besiktigelsesmannens tanker om problemene jeg har med gulvene!!

Fortsettelse følger!

• Bild av et dokument med detaljer om inspeksjon og problemer relatert til gulving, inkludert anbefalinger for håndtering av gulvets knirkende lyder.
  • Liker
MultiMan og 6 andre
  • Laddar…
Har du snakket med entreprenøren om foreslått første tiltak?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du snakket med entreprenøren om foreslått første tiltak?
Om om det er 10 mm rundt hele gulvet. Da mistenker jeg at det tiltaket og kostnaden for gjenoppretting går på deg?

A atomlab skrev:
Om det er 10mm rundt hele gulvet. Da mistenker jeg at den tiltaket og kostnaden for utbedring går på deg?
Går på meg? Hva svamler du om?

A atomlab skrev:
Om om det er 10mm rundt hele gulvet. Da mistenker jeg at den tiltaket og kostnad for tilbakeføring går på deg?
Hvorfor skulle det gå på meg? Bes man har allerede funnet 2 steder hvor gulvet har ligget for trangt, Leggeanvisningen fra Barelink/Byggmax har blitt fulgt.

Gulvet er allerede reklamert til byggmax også, Det vi gjør er å vente på byggmax' uttalelse. Skylder de på snekkeren og det viser seg når alle listene er fjernet samt gulvet tatt opp og undergulvet kontrollert at alt er innenfor toleransene så havner jo kostnaden på byggmax og snekkeren fakturerer dem.

Bes mannen hadde egne tanker foruten de som finnes å finne i byggmax/barelinks leggeanvisning som han synes burde blitt gjort annerledes. Disse finnes å lese i vedlagt bes uttalelse.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du snakket med entreprenøren om foreslåtte første tiltak?
Ja, entreprenøren tar på seg å ordne det mannen hadde innvendinger på som første tiltak. Kontroll av luftspalte har han allerede begynt med, samt legge om de plankene mannen syntes lå feil.

Blir det ikke bedre av det, så får vi løfte opp parketten og kontrollmåle undergulvet. Skulle også dette være rett, så gjenstår jo bare gulvet i seg, og da får jo byggmax en fet regning til slutt.

• Liker
Freniño og 1 annen
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Hvorfor skulle det gå på meg? Bes man har allerede funnet 2 steder der gulvet har ligget for stramt.
Vanskelig å gjette det da du bare valgte å poste det stykket der det ikke fremgikk. Bare at det lå uten bevegelsesmulighet i fugen mellom rommene.

Akkurat bevegelsesmuligheten er jo det første man sjekker, og der har du jo dessuten vært tydelig med at det jammen har blitt fulgt til punkt og prikke.

A atomlab skrev:
Vanskelig å gjette det da du bare valgte å poste det stykket der det ikke fremgikk. Bare at det lå uten bevegelsesmargin i fugen mellom rommene.

Akkurat bevegelsesmarginen er jo det første man sjekker og der har du jo i tillegg vært tydelig med at det jammen har blitt fulgt til punkt og prikke.
Les igjen, Alt fremgår

Hvordan går det med gulvet?

A atomlab skrev:
Hvordan går det med gulvet?
Ja hvordan går det tro.

Snekkerne har lagt ned tid og fjernet gulvlister samt prøvd å rette opp det de fikk beskjed om fra takstmannen, noe som har gjort gulvene mye bedre. Dog fortsatt problemer med svikt og at vi har gulv som glir fra hverandre i kortskjøter.

Byggmax avslår reklamasjon med henvisning til at gulvet har vært i spenn på et par steder og stiller seg tvilsomme til at Diffusjons åpen melkepapp har blitt brukt på gulvet etter legging for å beskytte det mot skader under videre renovering.

Dog står det i deres egne papirer barelinks nå at egnet beskyttelse skal brukes og melkepappen er innkjøpt på byggmax og har anvendelsesområde gulv.

Snekkeren var og hentet nytt gulv på fredag 29. september og la det inn i huset for å ha noe å jobbe med i løpet av denne uken.

Vi begynte å kontrollere masse gulv som allerede ligger i huset for å konstatere at majoriteten av gulvet er konvekst. Vi begynte da å måle gulvet som ble hentet på fredag og ser at over 80% av også det nyhentede gulvet er konvekst på kortsiden.

Snekkeren og jeg dro opp til byggmax for å reklamere det nyinnkjøpte gulvet og fikk da 3 nye pakker. Disse åpnet vi på stedet hos byggmax for å konstatere at over 80% av også det gulvet som vi åpnet der var konvekse på kortsiden.

Så med andre ord har byggmax levert et gulv som ikke oppfyller toleranser da et gulv på kortsiden verken skal være konkavt eller konvekst det finnes ingen marginal der og på kortsiden skal et nytt gulv være 100% plant. Problemene vi har fått av dette er at gulvet svikter samt at kortskjøter glir fra hverandre.

Ny reklamasjon er gjort mot byggmax og avslår de også denne vil advokat bli involvert som får håndtere saken videre. Har verken ork eller tid mer å bruke på dette.

Planen er etter ny befaring på tirsdag neste uke å dra og handle nytt gulv. Begynne omlegging av alt gulv i huset samt spare kvitteringer/fakturaer fra håndverkerne som trenger å bli involvert og deretter kreve disse pengene tilbake fra Byggmax.

Jeg vil således, om byggmax ikke tar sitt ansvar, betale for omarbeidet fra egen lomme så alle håndverkere/leverandører får betalt.

Vi har en frist for innflytting som allerede har passert med 1 måned pga denne komplikasjonen dessverre.

• Stabel med parkettgulvplanker på gulvet, en linjal viser målinger av plankene i en butikk.
  • Trestykker med gulvplanker der noen er merket som "ok" og andre som "ikke ok", liggende på et annet gulv som har synlige skygger.
  • Person måler et parkettbord med en vinkelhake for å kontrollere om det er konvekst. Golvbordet ligger på et ferdiglagt tregulv.
  • Måling av konveks gulvplanke med linjal for å vise avvik i kortsiden på et parkettgulv.
  • Mann måler parkettbrett med linjal ved siden av en eske med merkevaren Barlinek. Brettet ser bøyd ut på kortsiden.
  • En linjal som måler høydeforskjellen mellom gulvplanker for å vise konveksitet. En støvsuger ses i bakgrunnen.
  • Liker
  • Trist
  • Elsker
-MH- og 5 andre
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja hur går det tro.

Snickarna har lagt ner sig och tagit bort golvlister samt försökt rätta till det dom fick till sig av besiktningsmannen vilket gjort golven mycket bättre, Dock fortsatt problem med svikt och att vi har golv som glider isär i kortskarvar.

Byggmax avslår reklamation med hänvisning till att golvet legat i spänn på ett par ställen och ställer sig tvivelaktiga till att Diffusions öppen mjölkpapp använts på golvet efter läggning för att skydda det mot skador under fortsatt renovering.

Dock står det i deras egna papper barelinks nu att lämpligt skydd skall användas och mjölkpappen är inköpt på byggmax och har användningsområde golv.

Snickaren var o hämta ut nytt golv o fredags 29 September och la in i huset för att ha att jobba med under denna vecka.

Vi började kontroller massa golv som redan ligger i huset för att konstantera att majoriten av golvet är konvext. Vi började då mäta golvet som hämtades i fredag och ser att över 80% av även det nyhämtade golvet är konvext på kortsidan.

Snickarn o jag for upp till byggmax för att reklamera det ny inköpta golvet och fick då 3 nya paket. Dessa öppnade vi på plats hos byggmax för att konstantera att över 80% av även det golvet som vi öppnade där var konvexa på kortsidan.

Så med andra ord har byggmax levererat ett golv som inte uppfyller toleranser då ett golv på kortsidan varken skall vara konkavt eller konvext det finns ingen marginal mån där och på kortsidan skall ett nytt golv vara 100% plant. Problemen vi fått av detta är att golvet sviktar samt att kortskarvar glider isär.

Ny reklamation är gjort mot byggmax och avslår dom även denna kommer advokat kopplas in som får sköta ärendet vidare. Har varken ork eller tid mera att lägga på detta.

Planen är att efter ny besiktning på Tisdag nästa vecka åka och inhandla nytt golv. Påbörja omläggning av allt golv i huset samt spara kvitton/fakturor från hantverkarna som behöver kopplas in och sedan återkräva dessa pengar från Byggmax,

Jag kommer således om byggmax inte tar sitt ansvar betala för omarbtet ur egen ficka så alla hantverkare/leverantörer får betalt.

Vi har en deadline för inflytt som redan passerat med 1 månad pga detta strul tyvärr,
Vilket skitgolv! Bra kämpat!

• Liker
Hjaal og 2 andre
  • Laddar…
Ja, men hvilket mørke! At gulvet er konkavt sier jo en hel del om at det kommer til å bli vanskelig å få det til å ligge plant mot underlaget.

Hva ble det for gulv nå i stedet?

Byggmax kommer vel på det høyeste til å tilby at dere reklamerer det gamle skiten, men det får vel sees som bedre enn ingenting. Om enn jævlig knapt mot det dere har lidd. Ellers får jeg håpe at advokaten er skarp og på hugget.

A atomlab skrev:
Ja men hvilket mørke! At gulvet er konkavt sier jo en hel del at det kommer bli vanskelig å få det til å ligge plant mot underlaget.

Hva ble det for gulv nå i stedet?

Byggmax kommer vel på det høyeste til å tilby at dere reklamerer det gamle greiene med det får vel ses som bedre enn noe. Om enn jævlig gnient mot det dere har lidd. Ellers får jeg håpe at advokaten er skarp og på hugget.
Hva byggmax tilbyr spiller mindre rolle, Det er hva forbrukerkjøpsloven sier som gjelder.

Det er en lov som ikke blir vilkårlig eller forhandlet bort uten bindende som heldigvis 🤓

• Liker
Hjaal og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.