P Peter Petterson skrev:
Ja både plåt,spån och golvvärme levert av en og samme leverandør ;)
Hvilken leverandør?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vet du om man freste fugene?
Freste fugene?

Eller mener du bøyningene, om du mener vendingene så ja så frestes disse

H
D Danne213 skrev:
Kärsh har absolutt kvalitetsgulv men å tro at alle gulv fra kärsh er kvalitet, da er man ute og sykler.

De har fått tilpasse seg som alle andre produsenter til budsjettmarkedet for å overleve.
Ja, sånn er det. Fikk et Ekgulv som hadde en helt annen farge, det skulle være i lys brun til mellombrunt, litt børstet overflate. Det gulv som kom var mer i hvitt som gikk i lillatone. Børstingen var i sammenligning fin fil til grov rasp. Kährs svar, det kan bli sånn. Nyansforskjell får man akseptere men ikke ulik farge og børstingen var jo helt annerledes. Tannpirker rengjøring. Aldri mer Kährs etter det svaret. Det er jo heller ingen idé at de har prøve i butikken når leveransen er helt annerledes.

P Peter Petterson skrev:
Freste fugene?

Eller mener du bøyningene, hvis du mener svingene så ja så freste vi disse
Av og til kan det oppstå små forskjeller i fugene mellom sponet. Der kan det samle seg litt limrester som gjør at platene ikke setter seg helt, Jeg tror ikke du har det problemet. Så seriøst lagt ut.

Min gjetning er at gulvbjelkelaget ikke er helt jevnt, alternativt at slangen ikke sitter helt riktig i sporet. Når jeg la min hall så måtte jeg justere slangen fordi den ekspanderte når den ble varm og da hadde jeg knirkelyder på ulike steder. Måtte gå over med fres for å gjøre sporene litt større i bøyningene slik at slangen la seg ordentlig i sporet.

• Liker
Peter Petterson
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja at det gamle bjelkelaget er dårlig er det jo ingen tvil om, Antagelig derfor det er rettet og nye bjelker er montert?

Har målt luftfuktigheten siden problemet ble oppdaget og de siste ukene har det ligget på 55% som maks og ned til 35% som minst.

Visst finnes det betydelig dyrere gulv men også betydelig billigere, Når det blir 250 m2 gulv som skal kjøpes inn er det jo store forskjeller i sluttsum om man kjøper gulv for 400 kr/m2 eller 1200 kr/m2, så pass stor forskjell at man kan legge om gulvet en gang ekstra og også ha råd til å ansette håndverkere til å legge det inn igjen og ha penger igjen til en fin ferie.
Ja, absolutt at det trenger rettes, men spørsmålet er jo hvorfor det er så skjevt fra starten av?
I verste fall har dere kun lagt på mer egenvekt på bjelkelaget. Har de nye 120 bjelkene opplegg eller er de kun skrudd i eksisterende? Finnes det noen KA eller K involvert i byggingen eller er det deres egne løsninger som er brukt?

Vet at jeg spurte deg tidligere i tråden om hvor lang en strekk var i et rom, Finnes det en bærende vegg under det bjelkelaget? Har for meg du skrev 4 meter spennvidde?

Så har du rett i at m2 prisen på gulv har dratt av gårde noe helt sykt de siste årene. "Før" syntes man 400/m2 var dyrt. Nå ser man det som budsjett typ 🤔

D Danne213 skrev:
Ja, absolutt at det trenger å rettes, men spørsmålet er jo hvorfor det er så skjevt fra starten?
I verste fall har dere kun lagt på mer egenvekt på bjelkelaget. Har de nye 120 reglene opplegg eller er de kun skrudd i eksisterende? Finnes det noen KA eller K involvert i byggeprosjektet, eller er det deres egne løsninger som har blitt brukt?

Vet at jeg spurte deg tidligere i tråden om hvor lang en strekning var i et rom, finnes det en bærende vegg under bjelkelaget? Har for meg du skrev 4 meter spennvidde?

Så har du rett i at m2 prisen på gulv har skutt i været de siste årene. "Før" syntes man 400/m2 var dyrt. Nå ser man det som budsjett omtrent 🤔
De nye reglene har blitt skrudd i eksisterende samt limt. Snekkeren har hatt frie hender til å gjøre det som trengs for å få til gulvene. Snekkeren har jobbet kontinuerlig, og det har ikke vært noen stress eller tidspress. Gjør det som trengs og gjør det eksemplarisk, da jeg heller vil ha det bra enn raskt, har jeg sagt mer enn én gang til alle involverte håndverkere.

Jeg har betalt og sett glad ut typ, noen konstruktør har ikke blitt involvert, og har heller ikke vært etterspurt.

Hvordan bærende vegger går osv. er ikke noe jeg heller har engasjert meg i eller tenkt på 🤷‍♀️.

Men da det er blitt renovert for 2,5 innvendig, forventer jeg som bestiller top notch rolex, og at resultatet tilsvarer pengene som er investert i familiens bolig for de kommende 20 årene.

3. april startet renoveringene, så all tid i verden til å gjøre alt by the book synes man 🙂

• Liker
basseman og 1 annen
  • Laddar…
Vanskelig, en besiktningsmann besiktiger normalt etter hva som finnes på papiret. Typ hva en avtale sier. Sier det spesifikt, nå drar jeg et eksempel at cc30 skal brukes i en vegg/gulv konstruksjon så skal denne forholde seg til det osv.

Man kommer også ofte inn sist som bes. mann og har da normalt dokumentasjon/avtale som bekrefter at det er gjort på riktig måte. Ved en besiktigelse kan man da konstatere at det ikke fungerer tilfredsstillende.

Nå kan man konstatere at en feil finnes, og riving/demontering kan påbegynnes.

Når man åpner gulvet ser man at det er det er cc60, hvis feil er det da?

Jo det burde jo være snekkeren sin feil fordi det tydelig står i konstruktørens tegning at det skal være cc30 og ikke cc60.

I ditt tilfelle tror jeg det ikke er så enkelt.
En besiktningsmann kan heller ikke vilkårlig skrive opp anmerkninger uten å ha tilstrekkelig med grunnlag å støtte seg til. OM det er en seriøs bes.mann

D Danne213 skrev:
Knepent, en besiktingsman besiktiger normalt etter hva som finnes på papir. Typ hva en avtale sier. Sier det spesifikt, nå drar jeg et eksempel at cc30 skal brukes i en vegg/gulv konstruksjon så skal denne forholde seg til det osv.

Man kommer også ofte inn sist som bes. man og har da normalt dokumentasjon/avtale som styrker at det er gjort på riktig måte. Ved en besiktelse kan man da konstatere at det ikke fungerer tilfredsstillende.

Nå kan man konstatere at en feil finnes, og riving/demontering kan påbegynnes.

Når man åpner gulvet ser man at det er cc60, hvem har feilen da?

Jo det burde jo være snekkeren sin feil siden det tydelig står i konstruktørens tegning at det skal være cc30 og ikke cc60.

I ditt tilfelle tror jeg det ikke er så enkelt.
En besiktningsmann kan ikke heller vilkårlig skrive opp bemerkninger uten å ha tilstrekkelig med grunnlag å støtte seg mot. OM det er en seriøs bes.man
Besiktningsmannen bør jo kunne se om jobben er fagmessig utført, om gulvet er boven eller ikke samt finne årsaken til hvorfor vi har problemer.

Besmannen er jo ikke der for å tørke tårer. Han kommer vel metodisk gå gjennom alle punkter slik som at valgt byggteknikk er riktig, er alle anvisninger fulgt, om gulvet er det som har deformert seg eller om det er underlaget som ikke følger toleranser osv.

Ser ikke problemet for en seriøs bes man å kontrollere om alle momenter er korrekt utført samt om det er mangler i forarbeidet eller i gulvet i seg selv.

De avtalene du snakker om gjelder sikkert hvis det er bedrifter som handler opp tjenester av andre bedrifter.

Når det gjelder privatpersoner som kjøper tjenester av fagfolk er det helt andre lover/regler her det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Jeg har levert det materialet snekkeren ønsket og ville ha for å gjøre jobben sin. Det er ikke jeg som har sagt hva eller hvordan ting skal gjøres.

Jeg har jo bestilt retning av gulv, montering av ny gulvspon samt montering av gulvvarmeslange og sluttgulv.

Ferdig og forventet resultat er jo ikke sviktende gulv, kortskjøter som glir fra hverandre samt masse knirk osv.

Sist redigert:
  • Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Besiktningsmannen bør jo kunne se om jobben er fagmessig utført, om gulvet er skurken eller ei samt finne årsak til hvorfor vi har problemer.

Besmannen er jo ikke der for å tørke tårer. Han kommer vel metodisk gå gjennom alle punkter så som at valgt byggeteknikk er riktig, er alle anvisninger fulgt, om gulvet er det som har deformert seg eller om det er underlaget som ikke følger toleranser osv.

Ser ikke problemet for en seriøs bes mann å kontrollere om alle moment er korrekt utført samt om det er mangler i underarbeidet eller i gulvet i seg.

De avtaler bestillinger du prater om gjelder sikkert om det er firmaer som handler opp tjenester av andre firmaer.

Når det gjelder privatpersoner som kjøper tjenester av fagfolk er det helt andre lover/regler her det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Jeg har levert det materialet snekkeren ønsket og ville ha for å gjøre jobben sin. Det er ikke jeg som har sagt hva eller hvordan ting skal gjøres.

Jeg har jo bestilt retting av gulv, montering av nytt gulvspån samt montering av gulvvarmeslange og sluttgulv.

Ferdig og forventet resultat er jo ikke sviktende gulv, Kortskjøter som glir fra hverandre samt masse knirk osv
Nei en seriøs bes.man trenger underlag. Ellers gjetter han like bra som vi andre på dette forumet.

Det er derfor du får masse dumme spørsmål som typ spennvidde mellom yttervegger på dette bjelkelaget. Men også om det finnes noe under her som bærer opp Rom under renovering med uferdige vegger, et åpent vindu og isolasjonsmateriale synlig mellom bjelkene på gulvet.

Isolasjon lagt mellom trebjelker i et gulv, med delvis eksponert trestruktur.
Eller hvorfor typ halve 120 regelen titter opp over det gamle bjelkelaget?

Tørk tårer får du gjøre senere.

D Danne213 skrev:
Nei, en seriøs bes.man trenger underlag. Ellers gjetter han like bra som vi andre på dette forumet.

Det er derfor du får masse dumme spørsmål som type spennvidde mellom yttervegger på dette bjelkelaget. Men også om det finnes noe under her som bærer opp [bilde]

[bilde]
Eller hvorfor typ halve 120 regeln titter opp over det gamle bjelkelaget?

Tørke tårer får du gjøre senere.
Dette er vel for snekkeren å svare på? Snekkeren er jo bedt av bes man om å være til stede ved besiktelsen.

Eller mener du at det på meg som lekmann/bestiller privatperson skal ha kontroll på hvordan dette arbeidet skal utføres fagmessig og korrekt 😂.

Du er ikke så bevandret i forbrukerkjøpsloven og hva som forventes når man ansetter fagfolk til å gjøre jobber de skal være utdannet for å gjennomføre?

Merk vel at forbrukerkjøpsloven ikke er en anbefaling men en lov som ikke kan forhandles bort.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Tja, tror du tolker meg feil. Vil at det løser seg for dere alle sammen. Så dere alle kan dra hjem og føle dere fornøyde😀

D Danne213 skrev:
Mja, tror du tolker meg feil. Vil at det løser seg for dere alle sammen. Så dere alle kan gå hjem og føle dere fornøyde😀
Ja selvfølgelig er det jo noe alle parter vil og ønsker.

Har jo snakket med bes man samt lagt ved bilder underlag på hva som er gjort og hvordan.

Bes man er jo 1 av 12 godkjente besiktelsesmenn gulvbransjen har på sin hjemmeside og de om noen burde vel vite hvordan et gulv skal se ut og være med de forutsetningene som fantes og med de arbeidsmetodene som er brukt!

Hvordan gjør de ved inspeksjonen?
For å kunne vite hva som er feil, kommer de vel til å måtte bryte opp gulvet og lister?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.