Hei på dere!

Vi skal i sommer bytte samtlige vinduer på huset vårt som er fra 1909, vet at huset sannsynligvis ikke er fra 1909, men det er nok fra århundreskiftet en gang.

Min fundering som da dukket opp var om man skulle isolert huset noe ytterligere utenfra når man uansett bytter vinduer, samt bytter ut ca. halvparten av den stående panelen. Resten av panelen er i god stand og vil bare males om med slamfarge.

Veggene består av tømmer, ca 12-15 cm tykke, og jeg tror det ligger en papp eller lignende på utsiden (innenfor selve ytterpanelet).

Jeg har tidligere hørt litt ulike synspunkter om man virkelig skal isolere et hus bestående av tømmervegger eller ikke.. Hva sier folket her inne?

Veldig takknemlig for den informasjonen dere kan gi meg :)

Det kommer jo an på hvordan man verdsetter ulike aspekter. Det som taler for å isolere er økt komfort og lavere energiforbruk. Men det medfører vanligvis at utseendet påvirkes. Hvis man skal isolere, gjelder det å gjøre det riktig. Gjør man det feil, kan man ødelegge huset på noen år. Det finnes flere metoder som fungerer, avhengig blant annet av hvor mye man tenker å isolere.

Skal man isolere mye, kan man montere en fuktsperre på stenderverket og isolere deretter. Men det krever mer enn 10 cm isolasjon. (2*70 er nok passende) Og det påvirker utseendet ganske mye. Vil man ha mindre isolasjon, er det bedre å ikke ha noe under, men da bør man nok ikke gå over 45 mm. Gjerne en type isolasjon som buffer fukt.

Det ville ikke holde å sette på noen slags isopor/plate når man demonterer panelet. De bygger jo vanligvis ikke mer enn et par cm.

En isopor andas veldig dårlig, det ville jeg absolutt ikke sette på utsiden av et hus uten fuktsperre.

Så er det jo, og det var heller ikke min tanke. Men det finnes jo andre slags plater som man kan montere på utsiden av fasaden (men innenfor ytterpanelet). Vet dog ikke om dette er å anbefale på vårt hus, derfor jeg er ute etter litt respons :)

Hvorfor foreslår du løsningen om det ikke var din tanke?

For å sette i gang en diskusjon om alternative løsninger, og hva som er å foretrekke til et slikt hus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.