Vi er litt uenige hjemme... Tapeter er tatt ned fordi de satt så dårlig fast. Tapeten som satt underst var fra huset ble bygd, 1954. Veggene er vasket og skal grunnes. På veggene er det masonitt i denne gangen. Nå vil min samboer ta ned disse platene og sette opp gipsplater. Nå mener jeg at på grunn av tykkelsen så vil det bli at platene plasseres på gulvet, ikke gulvet mot (nær) veggen. Masonitten er jo 3mm og gipsplatene 13mm. Det vil jo også ha effekt mot taket. Føles litt unødvendig å bytte gulv og tak bare for å sette opp gipsplater...? Hun vil ha det for brannsikkerhet, men det er jo en gang, ikke en garasje. Hvordan ville dere gjort det og hvordan har dere gjort det?

Setter dere nye plater så vil jo gulvsokkelen gå utenpå dem, det samme med taklisten. Da kommer sannsynligvis den ekstra tykkelsen spille mindre rolle. Hvis man flytter listene altså. Ellers er det vel ikke noe galt med å beholde masoniten?

Videre kan man velge renoveringsgips som kun er 6mm tykt...

S
masonite er jo et levende materiale så gips er bra på masonitten.
så avhengig av hva som finnes i veggen så hjelper gips ikke så mye om det begynner å brenne.

Hva mener du med at du må bytte gulv og tak for at veggplaten blir tykkere? Jeg henger ikke med helt.

Norrhyttan skrev:
Hva mener du med at du må bytte gulv og tak fordi veggplate blir tykkere? Jeg henger ikke helt med.
Masonit = 3mm, gipsplater 13mm (6mm) Siden det blir tykkere plater må man jo "stille" platene på gulvet. Det ligger "klikkgulv" her. Det gulvet skal jo ligge mot veggen, ikke under veggplatene. Samme effekt blir det i taket, men det er ikke like viktig. Forstår du tankene mine nå?

Det er jo bare å løfte dem 2mm, ingen problemer i det hele tatt.

Stefan N skrev:
Det er jo bare å løfte dem 2mm, ingen problem i det hele tatt.
Om du hadde kjøpt et hus og skulle bytte gulv, ville du ikke lurt på hvem som har gjort en klønete jobb om gulvet går inn under veggplatene?

A
baccis skrev:
Om du har kjøpt et hus og skulle bytte gulv, ville du ikke lurt på hvem som har gjort en klønete jobb om gulvet går inn under veggplatene?
Det føles jo som om det ville bli det eneste bekymringen i dette spørsmålet. Så lenge gulvet flyter fritt er det ingen problemer.

Emil_K skrev:
Det føles jo som at det ville bli det eneste bekymringen i denne saken. Så lenge gulvet flyter fritt er det ingen problemer.
I og for seg... og hvis man tar 6mm tykke plater så er det jo ikke "så farlig".

baccis skrev:
Om du kjøpte et hus og skulle bytte gulv, ville du ikke lure på hvem som hadde gjort en klønete jobb hvis gulvet går inn under veggplatene?
Jeg ville lure mer på hvordan man kunne spare på masonitten...

Stefan N skrev:
Jeg ville undre meg mer over hvordan man kunne spare masoniten...
Ved å la den sitte igjen? ;-)

baccis skrev:
Masonit = 3mm, gipsplater 13mm (6mm) Fordi det blir tykkere plater må man jo "stille" platene på gulvet. Det ligger "klikkgulv" her. Det gulvet skal jo ligge mot veggen, ikke under veggplatene. Samme effekt blir det i taket, noe som dog ikke er like viktig. Forstår du mine tanker nå?
Nei, jeg ser virkelig ikke problemet. Det viktige er vel at ditt laminatgulv har en bevegelsesmulighet ute ved veggene. Om det er mot veggen eller inn under veggen spiller nok mindre rolle.
Det er nok bare deg det er viktig for. :|

S
men skriver en lapp i et skap hvorfor gipsen er plassert som den er.
egentlig skal du drite i hva neste eier synes. for de kommer til å gjøre om uansett

Enig med de andre, det er ikke noe problem. Gips gir økt brannsikkerhet selv om det er trevegger bak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.