Hei,

Har en carport med tilhørende bod på 2,4m x 6m hvor jeg ønsker å legge isolasjon i taket. Men det er bare en takstol å feste i nå, da de andre to ligger på bodens hammarband på langsidene. Kan jeg skjøte bjelker som jeg fester i hammarbandene og i disse deretter skru glespanel? Hvilken dimensjon bør det i så fall være på bjelkene? Tenk meg ikke noe avansert tak, et lag gips eller lignende.

Finnes det noen andre bedre måter å gjøre dette på?

Legger ved et bilde som jeg håper illustrerer problemet mitt. De røde strekene er takstolene og de blå er de bjelkene jeg tenkte på.
 
  • Diagram over carport, viser takstoler som røde linjer og foreslåtte bjelker markert som blå linjer. Mål 2,4m x 6m inkludert.
Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan carporten er bygget. Kan du ikke tegne opp en seksjon også?
 
I Infan skrev:
Hei,

Har en carport med tilhørende bod på 2,4m x 6m hvor jeg gjerne vil legge isolasjon i taket. Men der er det bare en takstol å feste i nå, da de andre to ligger på bodens bjelke på langsidene. Kan jeg skjøte bjelker som jeg fester i bjelkene og i disse så skru glespanel? Hvilken dimensjon bør det i så fall være på bjelkene? Jeg tenker meg ikke noe avansert tak, et lag gips eller lignende.

Finnes det noen andre bedre måter å gjøre det på?

Legger ved et bilde som jeg håper illustrerer problemet mitt. De røde strekene er takstolene og de blå er bjelkene jeg tenkte på.
Dimensjonen har ingen betydning, men du må jo kunne feste glesen i den. En vanlig måte å gjøre det på er i stedet å legge en 45x95 på "platten" på bjelken. Hva som er best avhenger av hvor nær takstolen er.
 
J justusandersson skrev:
Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan carporten er bygget. Kan du ikke tegne opp en seksjon også?
Her kommer et bedre bilde. Eksisterende takstoler er fortsatt røde, eventuelle nye er blå og glespanel er grønn.
 
  • Byggetegning som viser fasader og plan for en carport med tilhørende lagringsplass. Eksisterende takstoler er røde, nye er blå, og glespanel er grønt.
S Simsonsson skrev:
Dimensjonen har ingen betydning men du må jo kunne feste glesen i den. En vanlig måte å gjøre det på er i stedet å legge en 45x95 på "platten" på hammarbandet. Hvilket som er best avhenger av hvor nærme takstolen er.
Det hørtes ut som en smart løsning. Hvis jeg forstår deg riktig legger man altså halvparten av regelen på hammarbandet og fester, mens halvparten hviler i luften i hvilken man fester glespanelet?
 
I Infan skrev:
Det hørtes jo ut som en smart løsning. Om jeg forstår deg rett legger man altså halvparten av listen på bjelken og fester, mens halvparten hviler i luften i hvilken man fester lektene?
Akkurat. Fest den ordentlig bare så den ikke presses opp.
 
Et sett å løse problemet på er å montere 45x70 mm lekter tvers og mellom takstolene slik at de får samme underkant som takstolene. c/c-avstanden mellom disse lektene avhenger av hvilket materiale du har tenkt å bruke som undertak. Tynn panel (16-17 mm) krever 600 mm. Tykkere panel (22-23 mm) bør klare 1200 mm.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.