Hei,
Har en carport med tilhørende bod på 2,4m x 6m hvor jeg ønsker å legge isolasjon i taket. Men det er bare en takstol å feste i nå, da de andre to ligger på bodens hammarband på langsidene. Kan jeg skjøte bjelker som jeg fester i hammarbandene og i disse deretter skru glespanel? Hvilken dimensjon bør det i så fall være på bjelkene? Tenk meg ikke noe avansert tak, et lag gips eller lignende.
Finnes det noen andre bedre måter å gjøre dette på?
Legger ved et bilde som jeg håper illustrerer problemet mitt. De røde strekene er takstolene og de blå er de bjelkene jeg tenkte på.
Har en carport med tilhørende bod på 2,4m x 6m hvor jeg ønsker å legge isolasjon i taket. Men det er bare en takstol å feste i nå, da de andre to ligger på bodens hammarband på langsidene. Kan jeg skjøte bjelker som jeg fester i hammarbandene og i disse deretter skru glespanel? Hvilken dimensjon bør det i så fall være på bjelkene? Tenk meg ikke noe avansert tak, et lag gips eller lignende.
Finnes det noen andre bedre måter å gjøre dette på?
Legger ved et bilde som jeg håper illustrerer problemet mitt. De røde strekene er takstolene og de blå er de bjelkene jeg tenkte på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan carporten er bygget. Kan du ikke tegne opp en seksjon også?
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Dimensjonen har ingen betydning, men du må jo kunne feste glesen i den. En vanlig måte å gjøre det på er i stedet å legge en 45x95 på "platten" på bjelken. Hva som er best avhenger av hvor nær takstolen er.I Infan skrev:Hei,
Har en carport med tilhørende bod på 2,4m x 6m hvor jeg gjerne vil legge isolasjon i taket. Men der er det bare en takstol å feste i nå, da de andre to ligger på bodens bjelke på langsidene. Kan jeg skjøte bjelker som jeg fester i bjelkene og i disse så skru glespanel? Hvilken dimensjon bør det i så fall være på bjelkene? Jeg tenker meg ikke noe avansert tak, et lag gips eller lignende.
Finnes det noen andre bedre måter å gjøre det på?
Legger ved et bilde som jeg håper illustrerer problemet mitt. De røde strekene er takstolene og de blå er bjelkene jeg tenkte på.
Det hørtes ut som en smart løsning. Hvis jeg forstår deg riktig legger man altså halvparten av regelen på hammarbandet og fester, mens halvparten hviler i luften i hvilken man fester glespanelet?S Simsonsson skrev:
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et sett å løse problemet på er å montere 45x70 mm lekter tvers og mellom takstolene slik at de får samme underkant som takstolene. c/c-avstanden mellom disse lektene avhenger av hvilket materiale du har tenkt å bruke som undertak. Tynn panel (16-17 mm) krever 600 mm. Tykkere panel (22-23 mm) bør klare 1200 mm.
Klikk her for å svare


