Hei byggmester!

Vil bore et nytt hull fra kjøkkenet inn i rommet, jeg vet ikke om det er en bærende vegg eller ikke. Veggen er laget av tre, dekket med gips. Lengden på den nye åpningen er ca. 2m. Huset er 1 etasje. Kontaktet kommunen, de sendte en plan, men det er dessverre ikke merket.

Trenger jeg tillatelse for disse arbeidene, kan jeg installere bjelken selv, hvis veggen er bærende?

Publiser den tegningen du har og merk hvor du vil lage en åpning.

Ja, jeg skal publisere nå, men det er ikke klart
Plantegning av bolig med rom inndelt, inkludert oppholdsrom, kjøkken og bad, pluss fasadeutsikt mot gård. Skala og måltegn er inkludert.

Veggen som du vil ta opp en åpning i er bærende. Du må sette inn en bjelke. Hvor stor den bjelken må være avhenger hovedsakelig av hvor stor snølast man må regne med. Hvor stor snølasten er, avhenger av hvor i Sverige du bor.

Trenger jeg å få tillatelse fra kommunen eller kan jeg beregne og installere det selv?

Du trenger å sende inn en byggemelding til Byggnadsnämnden. Installere kan du gjøre selv, men jeg tror ikke at du kan beregne bjelken selv.

J justusandersson skrev:
Väggen som du vill ta opp en åpning i er bærende. Du må sette inn en bjelke.
I prinsippet har du sikkert rett, Justus.
Men om TS lar en stolpe stå igjen, som indikeres på tegningen, så kan det kanskje gå likevel.
Avstanden mellom de røde strekene på tegningen ser ut til å være cirka 1,2 m, altså like med takstolavstanden:
Diagram med to røde linjer som markerer en avstand på ca 1,2 m mellom dem, tilsvarende takstolavstanden. En del av en strukturell tegning vises.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Avstanden mellom de røde strekene på tegningen ser ut til å være cirka 1,2 m, altså lik med takstolsavstanden
Om det stemmer kan det naturligvis fungere, men da må man være litt hendig og forstå hvordan huset er bygd opp og kunne måle seg fram.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.