Hei alle kunnskapsrike!

Jeg har nylig fått et byggetillatelse godkjent for nybygging av tre mindre fritidshus. Mitt håp er å komme i gang med dette til våren, hvor jeg selv sammen med erfarne venner vil stå for mesteparten av arbeidet, men jeg vil også leie ut en del av arbeidsoppgavene der det trengs. Jeg har en del bygningserfaring fra før, men har aldri selv bygget nyproduksjon, noe som skal bli både spennende og lærerikt. Sånn i planleggingsfasen dukker det opp en del spørsmål som jeg håper å få svar på blant alle dere kunnskapsrike her på forumet, jeg er takknemlig for alle mulige svar dere kan tenkes å ha!

1. Jeg vil gjerne ha den støpte betongplaten synlig som ferdig gulv, er det mulig å få til en tilstrekkelig god overflate for dette ved å glatte platen, eller vil det også kreve en sliping etterpå? Jeg liker virkelig det rå utseendet sammen med pussede vegger.
2. Er det mulig å støpe platen noen cm tynnere på badet for å minimere nivåforskjellen mellom ferdig baderomsgulv og øvrige gulv? En tanke jeg fikk var å sette ut en treramme der badet skal være under støpingen av platen for å så støpe ferdig baderomsgulvet i ettertid. Jeg vil gjerne ha mikrosement som overflate i badet, noe jeg tror kan gi en pen overgang fra betonggulvet. Men det er kanskje ikke verdt bryet bare for å få en pen overgang?
3. Ytterveggene vil bestå av lettbetongblokker og vanligvis mures jo disse med et overheng mot platen. Men området jeg skal bygge i har et bevaringsprogram opprettet av kommunen, og for at husene skal passe bedre inn i det eksisterende miljøet, vil de trenge å ha en pusset sokkel som er ca. 40cm høy. Hva tror dere om å mure blokkene slik at de flukter med betongplaten for så å pusse opp en sokkel utenpå dette?
4. En nabo i bygda har nylig lagt om taket sitt og spart på sine gamle takpanner, jeg vurderer å gjenbruke disse pannene for å få et mer tradisjonelt utseende. Hva er deres erfaringer med å gjenbruke gamle panner? Er det verdt det for å spare noen kroner, eller skaper det mest hodebry til slutt?
5. Husene har et areal på ca. 60 kvm hver, så det blir en del muring, er det verdt å anskaffe en båndsag eller holder det med tiger-/håndsag for å kappe blokkene? Å leie båndsag blir nok for kostbart med tanke på byggetiden, kanskje noen i sørøst-Skåne har en brukt til salgs?

Innledningsvis er dette spørsmål som har dukket opp, men det vil sikkert komme flere. Hvis dere har andre tips eller råd som kan være til hjelp, del gjerne. Jeg har lest en del tråder her på forumet av folk som har bygget lettbetonghus som har gitt meg mye inspirasjon. Takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.