Maler man gjerde er det viktig at malingen lar treet puste, siden alle sider males. Akrylatmalinger er som en regnjakke og treet begynner å svette = malingen løsner. Alkydbaserte malinger er litt midt imellom og linoljemaling eller slamfarge tillater treet å puste best.
Vil du i ditt prosjekt holde litt budsjett og ikke forkaste hele gjerdet så ville jeg teste å bytte ut de reglene og ribbene som du vil og male med linoljemaling, så får det litt samme utseende som eksisterende. Risikoen er dog at man maler for tykke lag slik at malingen tørker utenfra og før eller senere er det risiko for at man må skrape mye for å male om.
Slamfarger er enklere da man bare trenger å børste eller blåse av når det er tid for overmaling.
Vurderer selv å teste beis som trenger mer inn i treet på vårt trykkimpregnerte gjerde som nå har stått ca. 2,5 år.. Men den kombinasjonen med ditt eksisterende kanskje ser litt rart ut...

G Gunman skrev:
Hei!

Jeg har tenkt å gi meg i kast med å renovere gjerdet vårt, hvor noen av de horisontale plankene ("liggerne") har råtnet, og det har spredt seg til noen av de vertikale plankene ("ribbene"). Beklager om jeg bruker feil termer her, håper dere forstår.

[bilde]

Som nybegynner har jeg noen spørsmål:

Jeg vil selvfølgelig unngå at problemet oppstår igjen. Hva skal jeg tenke på?
* Trykkimpregnert er vel ikke noe godt alternativ, antar jeg, siden det ikke kan males direkte?
* Jeg har hørt at man skal olje endene av liggerne for å unngå at de råtner fra endene. Stemmer det, eller er det bedre å bare male? Hvis jeg skal olje, hvilken type olje?
* Noe annet å tenke på?

Så har vi innfestingen av endene. Det er i dag gjort med vinkeljern, som er faset inn i endene av liggerne. Det gjør at man unngår et glippe mellom liggeren og den delen som liggeren festes til (stolpe eller vegg på bildet). Jeg antar at jeg skal gjøre det samme med de nye liggerne.

* Hvordan gjør man en slik innfasing? Å gå løs med stemjern føles ikke riktig, man burde nok frese ut, antar jeg, men med hvilken type verktøy?

Til slutt: Når jeg fjerner de gamle vinkeljernene vil jo et antall gamle skruehull "åpne seg".

* Bør jeg tette de skruehullene med noe, hva i så fall?

[bilde][bilde]

Alle gode råd tas imot med takknemlighet :) Det trenger ikke nødvendigvis å være svar på mine spørsmål ovenfor.

/Fredrik
Jeg har laget seksjoner som jeg skrur ned, og renoverer alle endene står i en blanding av parafin og linolje, endene mot jorden sages i 45 grader minst 200 mm over bakken for ikke å suge vann fra jorden. Overdelen har jeg dekket med rustfritt beslag som beskyttelse mot regn, og murene sages også i 45 grader og males før de spikres på. Deretter maler jeg alt sammen en gang til.

G Gunman skrev:
Samme farge som fasaden er malt med gjetter jeg (det ble gjort før vi flyttet inn), Alcro Bestå. Mener du at gjerde krever annen farge?
Jeg har selv brukt Alcro Bestå nettopp for å få samme som på huset. Men da må man grunne ordentlig. Jeg ville nok gjort som tidligere påpekt: skaffet alt virke nytt. Det er jo ikke så mange meter det dreier seg om. Sag til alle deler og deretter behandl med treolje av en eller annen sort. Fremfor alt endeveden som med fordel kan få dyppes i oljen. Deretter må oljen tørke inn ordentlig og på det ett lag grunning. Først deretter kommer toppstrøket med Alcro-malingen. Gjerne to lag. Ett før montering og ett etter for å dekke spiker/skruer. Omstendelig kanskje, men holdbart. Jeg ville ikke brydd meg om å felle inn vinkeljernene. De synes vel knapt der på undersiden uansett?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.