Jeg har tenkt å gi meg i kast med å renovere gjerdet vårt, der noen av de horisontale bordene ("liggarne") har råtnet og det har spredt seg til noen av de vertikale bordene ("ribborne"). Beklager om jeg bruker feilaktige termer her, håper dere forstår.
Som nybegynner har jeg noen spørsmål:
Jeg vil selvsagt unngå at problemet oppstår igjen. Hva skal jeg tenke på?
* Trykkimpregnert er vel ikke et godt alternativ, antar jeg, siden det ikke kan males direkte?
* Jeg har hørt at man skal olje endene av liggarne for å unngå at de råtner fra endene. Stemmer det, eller er det bedre å bare male? Hvis jeg skal olje, hvilken type olje?
* Noe annet å tenke på?
Så har vi innfestingen av endene. Det er i dag gjort med vinkeljern, som er felt inn i endene av liggarne. Det gjør at man slipper glippen mellom liggaren og den delen liggaren festes mot (stolpe eller vegg på bildet). Jeg antar at jeg skal gjøre det samme med de nye liggarne.
* Hvordan gjør man en slik innfelling? Å gå løs med stemjern føles ikke riktig, man bør vel frese, antar jeg, men med hvilken type verktøy?
Til slutt: Når jeg fjerner de gamle vinkeljernene, vil jo en rekke gamle skruehull "åpnes".
* Bør jeg tette disse skruehullene med noe, og i så fall hva?
Alle gode råd mottas med takk Det trenger ikke nødvendigvis være svar på mine spørsmål over.
Jeg foreslår at du i stedet river det eksisterende gjerdet og bygger et nytt med saget virke som du maler med slamfarge.
Takk for svar! Som sagt, jeg er nybegynner, så her kommer litt oppfølgingsspørsmål:
Hvordan mener du at jeg skal rive gjerdet? Jeg har som sagt tenkt å bytte liggende, men det føles dumt å kaste de spiler som fortsatt er friske.
Og hva er saget virke? Er ikke alt virke saget?
Hvis du trenger et gjerde på stedet foreslår jeg at du bygger et nytt av saget uhøvlet tre og maler det med slamfärg, velger du høvlet tre eller usaget rundvirke fester slamfärgen dårligere og hvis du maler med annen maling enn slamfärg tror jeg det framtidige vedlikeholdet vil bli så byrdefullt at du ikke klarer det.
Synes du det virker å være en bra farge til gjerde? Er levetiden på gjerdet tilstrekkelig og føles vedlikeholdet lett og billig?
Det er som sagt jeg som er nybegynneren her, men ifølge f.eks. denne linken (alcro.se) så er Alcro Bestå Dekkbeis en bra farge for gjerde, men det kan hende at det er aspekter som overses i artikkelen? Olje veranda og male utemøbler | Alcro Färg
Det er som sagt jeg som er nybegynneren her, men ifølge f.eks. denne lenken (alcro.se) så er Alcro Bestå Dekkmaling en god maling for gjerder, men det kan kanskje være aspekter som blir savnet i artikkelen?
Olje terrasse og male utemøbler | Alcro Färg
Bra nok for produsenten, du må jo kjøpe maling ofte og de tjener nok på Bestå.
Ganske bra for skogsindustriene og byggevarehuset da malertypen innebærer hyppige utskiftninger av gjerder på grunn av råte.
Ganske dårlig for privatøkonomi og miljø.
Riktig dårlig for humøret da listene visstnok råtner før de grove stolpene i bakken er slutt.
Det er som sagt jeg som er nybegynneren her, men ifølge f.eks. denne lenken (alcro.se) så er Alcro Bestå Täckfärg en bra farge for gjerder, men det kanskje finnes aspekter som mangler i artikkelen?
Olje terrasse og male utemøbler | Alcro Farge
Om det er denne akrylatfargen du mener så er den ikke egnet for gjerder, den er til for fasader der treet bare males på én side.
Det er som sagt jeg som er nybegynneren her, men ifølge f.eks. denne lenken (alcro.se) så er Alcro Bestå Täckfärg en bra maling for gjerder, men det kan kanskje være aspekter som blir oversett i artikkelen?
Olje altan og male utemøbler | Alcro Färg
Men hvis du selv er fornøyd med levetiden på gjerdet og synes at vedlikeholdet er lett og billig kan du jo selvfølgelig fortsette med den der malingen og de der ribbene.
Jeg foreslår slamfarge, den tillater treverket å tørke ut etter nedbør og gir en fin kulør, beskytter knapt mot råte eller fukt, men er billig og lett å male med og trenger ikke å skrapes.