6.017 lest ·
30 svar
6k lest
30 svar
Nybegynnerspørsmål - holder veggen ?
Hvis du skal henge opp noe veldig tungt kan det være en fordel å ha disse (som kalles kortling på byggspråk) om det ikke går å skru i stenderne direkte. For øvrig tilfører de ingenting til stabiliteten.
Hei!Henkan Sundberg skrev:
Nei, har ikke bestilt vinduet ennå, men mest sannsynlig blir det 4 mm med en liten stålprofil/ramme rundt. Og den rammen må jeg feste i reglene på en eller annen måte. Alternativt at det bare blir en 4mm glassplate uten ramme, og i så fall må jeg sette noe mykt materiale på underkanten av glasset (gummilist/u-profil). Deretter setter jeg opp glassplaten i vindushullet og må sette ordentlig trelister rundt hver vinduskant som holder det oppe, både foran og bak. Har du noe bra forslag?
...og apropos vinduet skal det være herdet glass når det er lavere enn 60 cm fra gulvet. Om du ikke allerede var klar over det
.
Det er klart enklest å bestille vinduet med karm. Ellers må du bygge en selv med f.eks. pløyet furu med glasslister på begge sider eller profilfrest. Glassruten bør hvile på mellomlegg i plast, og du skal ha noen millimeters bevegelsesmargin på hver side og oppover, så ruten ikke sprekker når veggen beveger seg på grunn av endret luftfuktighet eller andre årsaker.
Og det blir ganske spennende å løfte inn en slik rute hvis du ikke er vant til det
.
Det er klart enklest å bestille vinduet med karm. Ellers må du bygge en selv med f.eks. pløyet furu med glasslister på begge sider eller profilfrest. Glassruten bør hvile på mellomlegg i plast, og du skal ha noen millimeters bevegelsesmargin på hver side og oppover, så ruten ikke sprekker når veggen beveger seg på grunn av endret luftfuktighet eller andre årsaker.
Og det blir ganske spennende å løfte inn en slik rute hvis du ikke er vant til det
Sist redigert:
Japp, herdet glass blir det =)mexitegel skrev:
Har du noe forslag til hvordan man skal montere glassplaten? Ikke helt løst den pucken ennå på den beste måten, føles som jeg har gjort en "halv-ok" løsning. Se innlegget ovenfra meg.
Takk=) Haha ja det er mange momenter som kommer bli spennende i dette prosjektet, men man må jo lære seg engang! =)mexitegel skrev:
...og apropos vinduet så skal det være herdet glass i når det sitter lavere enn 60 cm fra gulvet. Om du ikke allerede hadde kontroll på det.
Klart enklest er at du bestiller vinduet med karm. Ellers må du bygge en selv med f.eks. planhøvlet furu med glasslister på begge sider eller frest profil. Glassruten bør hvile på mellomlegg i plast og du bør ha noen millimeters bevegelsesmonn på hver side og oppover for at ruten ikke skal sprekke når veggen beveger seg med endret luftfuktighet eller andre årsaker.
Og det kommer til å bli veldig spennende å løfte i en slik rute om du ikke er vant til det.
Sag du min idé om å kjøre med for eksempel kanskje 4-8 stk glassklemfester rundt glassplaten? Og så "gjemmer" jeg disse bak en pen list.
Se lenke
Du gjør nok klokt i å rådføre deg med glassmesteren om monteringen. Personlig kan jeg nok synes at det ville se litt merkelig ut med slike fester.
Jeg hadde nok tenkt i baner om å anskaffe 21x118 planhøvlet furu som jeg har frest en fals i for å felle inn ruten og deretter kunne spikre fast f.eks. en 8x21 utenfor som glasslist.
Selv om du er supernøye når du setter opp bjelkene, må du kunne justere inn en hjemmelaget karm med millimeterpresisjon i bredde- og høyemål og kryssmåle så det ikke er skjevt.
Jeg hadde nok tenkt i baner om å anskaffe 21x118 planhøvlet furu som jeg har frest en fals i for å felle inn ruten og deretter kunne spikre fast f.eks. en 8x21 utenfor som glasslist.
Selv om du er supernøye når du setter opp bjelkene, må du kunne justere inn en hjemmelaget karm med millimeterpresisjon i bredde- og høyemål og kryssmåle så det ikke er skjevt.
Hvis du vil ha en stabil vegg så bruk OSB bak gipsen så blir hele veggen stabil. En stender her og der tilfører ingenting.A andersanders123 skrev:Ah takk! Bra svar!
Når det gjelder de horisontale stenderne/kortlingene så hadde jeg lest at det skaper en mer stabil vegg og derfor la jeg dem inn i skissen. Bør det ikke gi en mer stabil vegg?
Absolutt, skal legge ut noen bilder når det er klart =) Bra hjelp fra dette forumet når man er nybegynner!!!
Slike fester har du bare når hele glasset skal synes. Gjør som tidligere sagt. Kjøp et vindu med karm eller klem en løs glassplate fra begge sider med pene lister. Kanskje du også kan søke på nettet etter en film eller animasjon om hvordan man bygger vegg og monterer vindu.A andersanders123 skrev:
Takk folkens=)
Sitter og ser på gips også, og en mer nøyaktig plassering av vinduet. Det risikerer jo å bli en smalere skjøtbite såklart av gipsen, hva er det smaleste man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm?
Sitter og ser på gips også, og en mer nøyaktig plassering av vinduet. Det risikerer jo å bli en smalere skjøtbite såklart av gipsen, hva er det smaleste man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm?
Renovator
· Stockholm
· 388 innlegg
Det er ikke noe problem med 5-6 cm. Et annet tips er å skru opp gipsen først og så sage ut for vinduet når gipsen først sitter på plass, så slipper du å bruke tid på å måle på gipsen før du setter den opp. Skjønner du hva jeg mener?A andersanders123 skrev:
Henkans tips er bra. Dessuten kan du vel bestemme målet på veggen så det ikke blir noen skjøtebiter kanskje.....du kan jo bruke en 1200 og en 900 mm plate om det passer dine mål. Og så fjerne overskuddet. Unngå skjøter som ikke er forsenket så blir det enklere for deg. Og legg deretter ut et bilde av prosjektet.
Kjør litt oppdatering her på prosjektet, takk for all hjelp og tips!
Ble 45x70 stendere som festet med spikerplugg. Limte gulvsokken. Som dere ser er det også to ordentlige vinduer som skal inn som kommer i uken. Kjørte med 11 mm OSB-plater og deretter 13 mm gips.
Heretter skal det da sparkles, males og trekkes litt strøm. Samt på med foringslister og sprosser på vinduene, så er det klart!
Er det noen her som har peiling på tidsbruken det kan tenkes ta å sparkle alle gipsskjøtene, skruehull osv.? Jeg tenkte nemlig å ta inn en ekte maler som får gjøre det siden jeg vil ha en pen finish så det føles klokkereint.
Ble 45x70 stendere som festet med spikerplugg. Limte gulvsokken. Som dere ser er det også to ordentlige vinduer som skal inn som kommer i uken. Kjørte med 11 mm OSB-plater og deretter 13 mm gips.
Heretter skal det da sparkles, males og trekkes litt strøm. Samt på med foringslister og sprosser på vinduene, så er det klart!
Er det noen her som har peiling på tidsbruken det kan tenkes ta å sparkle alle gipsskjøtene, skruehull osv.? Jeg tenkte nemlig å ta inn en ekte maler som får gjøre det siden jeg vil ha en pen finish så det føles klokkereint.