Hei,
Jeg skal bygge en innervegg og starter neste helg.
Veggen er en ikke-bærende vegg med trestendere. 2,5 meter høy og 1,85 m bred.
I denne veggen skal det settes inn et stort glassvindu som dekker halve veggen (1,2m bred x 2 meter høy). Dette vinduet veier ca. 25 kg.

For at dere skal forstå så viser jeg et inspirasjonsbilde av hvordan det ferdige resultatet skal se ut.

Hvordan gjør jeg veggen så stabil som mulig, da det vil være 25-30 kg glass?

Nybegynnerspørsmål:
a) Trenger man større stendere, typ minst 45x90mm?
b) Anbefales det å gjøre veggen så stabil som mulig med for eksempel å bruke OSB-plater under gipsen? Hvis det hjelper, det er jo ikke der glasset skal være.

Bra å vite er at veggen kommer til å ende midt i rommet (og dermed ikke vegg-til-vegg), og derfor blir den jo mindre stabil?

Se bildene nedenfor.

Takk venner!=)
 
  • Lyst stue- og soverom delt av en glassvegg, med en grå sofa, rund speil på veggen og et lite bord med blomster.
  • Soverom med stripete tapet, dobbeltseng og glassvegg med utsikt til stuen. Veggen har innrammede kart på stripeveggen.
Styrken i veggen ligger i at den går fra gulv til tak der den er festet. Ikke at den går fra vegg til vegg. Om du skal bruke osb eller tilsvarende bak gipsplatene avhenger av hva du vil montere/henge opp på gipsplaten. For veggens styrke fungerer enkel gips på begge sider av stenderen aldeles utmerket. Angående stenderens dimensjon vil jeg påstå at det avhenger av vinduskarmens dimensjon, man vil jo at karm og vegg er like tykke for å slippe en masse ut-/innskyvninger. Er veggen ikke alt for høy kan t.o.m. 45*45 stendere være nok for å klare veggens bærende kapasitet. Men du kan gjerne presentere en enkel skisse av hvordan du vil at veggen skal se ut (med mål) så blir det lettere å gi råd og tips.
 
R roli skrev:
Styrken i veggen sitter i at den går fra gulv til tak der den sitter fast. Ikke at den går fra vegg til vegg. Om du skal bruke osb eller liknende bak gipsplatene avhenger av hva du vil montere/henger opp på gipsplaten. For veggens styrke fungerer enkel gips på begge sider av reglen helt utmerket. Når det gjelder reglenes dimensjon vil jeg påstå at det avhenger av vinduskarmens dimensjon, man vil jo at karm og vegg er like tykke for å slippe en masse ut-/innfassinger. Er veggen ikke alt for høy kan t.o.m 45*45 regler rekke for å tåle veggens bæreevne. Men du kan vel legge ved en enkel skisse på hvordan du vil at veggen skal se ut (med mål) så blir det lettere å gi råd og tips.
Takk! =) Kommer tilbake med en skisse!
 
Her kommer en skisse!

Hva tror dere om det? Hvordan lager jeg en vegg som kan bære glasset?
 
  • Skisse av veggkonstruksjon med to vinduer og en markert inngang til soverommet. Viser mål og tykkelse for bærende struktur.
25 kg er ingenting. Det er vel i prinsippet hva materialet hadde veid om det ikke hadde vært et vindu der.
Som sagt, forankre ordentlig oppe og nede så blir alt bra
 
  • Liker
Nyfniken og 1 annen
  • Laddar…
Alt handler om reglene, hva du kler inn det hele med deretter spiller ingen rolle for stabiliteten.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Alt handler om reglene, hva du kler inn det hele med senere spiller ingen rolle for stabiliteten.
Holder nok ikke helt med her. Stående regler tar opp hele sin egen belastning selv, men regelen under vinduet får en del hjelp fra gipsskivene på sidene. Særlig under midten på vinduets bredde:)
 
  • Liker
Husvagnsthord og 2 andre
  • Laddar…
Du bygger den med 45x70 lekter med c-c 600 mm (hvorfor 450 mm i din skisse?) og kler med osb+gips så kommer det bli så bra som helst.

Tenkte du kjøre med 900-gips kanskje?
 
  • Liker
C.Lundin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du bygger den med 45x70 lekter med c-c 600 mm (hvorfor 450 mm i din skisse?) og kler med osb+gips så kommer det bli kjempebra.

Tenkte du å bruke 900-gips kanskje?
Hei,
Ja, jeg tenkte å bruke 900-gips, men det var bare et mer tilfeldig valg. Har googlet og søkt litt, men ikke funnet hva "standarden" er. Alle virker å si "bruk 900 eller 1200 mm gips", så det føltes ikke så nøye hvilken av dem det er.
Hva får deg til å anbefale 1200-gips/cc60?
 
Cc 600 er standard
 
Er det det samme som gjelder med målet på lekter da?
45x70 er standard for dette?
Eller 45x90?

Eller er det "det samme"?

Jeg valgte 45x90 bare for at det skulle være litt mer bæreevne.
 
Færre skjøter med 1200mm bredt gips.
 
45x70 kan vel nærmest betraktes som standard i de fleste kataloghus, men om man vil få bedre lydisolasjon går man opp til 45x90 eller mer. I ditt tilfelle har du jo enkelglassruter (går jeg ut fra mtp vekten) så noen høyere klasse på veggens lydisolasjon tilfører intet.

900-platene er lettere å håndtere, men ulempen er at du trenger å regle mer og at du får flere skjøter å sparkle. For øvrig ingen forskjell.

Jeg ser på din skisse nå også at det ser ut som du har tegnet inn horisontale lekter i hvert fag, disse tilfører intet. Du trenger bare dette ved f.eks. dør- og vindusåpninger.

Lykke til med byggingen og glem ikke å oppdatere tråden med bilder av byggingen og resultatet :D
 
  • Liker
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Tilpass reglene etter karmen til vinduet som noen skrev tidligere. Har du bestilt vindu ennå så du vet hvor dypt det blir?

Personlig kjører jeg alltid med cc450, men det er bare fordi jeg synes det er mer praktisk å håndtere plater som er 900 mm enn 1200 mm.
 
Sist redigert:
  • Liker
BosseHansson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
45x70 kan vel nærmest betraktes som standard i de fleste kataloghus, men om man vil få bedre lydisolasjon går man opp til 45x90 eller mer. I ditt tilfelle har du jo enkelglassruter (går jeg ut ifra mtp vekten) så noen høyere klasse på veggens lydisolasjon tilfører ikke noe.

900-platene er lettere å håndtere, men ulempen er at du trenger å ramme mer og at du får flere skjøter å sparkle. For øvrig ingen forskjell.

Jeg ser på din skisse nå også at det ser ut som du har tegnet inn horisontale regler i hvert fag, disse tilfører ingenting. Du trenger bare dette ved f.eks. dør- og vindusåpninger.

Lykke til med byggingen og ikke glem å oppdatere tråden med bilder av byggingen og resultatet :D

Ah takk! Bra svar!
Gjelder de horisontale reglene/kortene så hadde jeg lest at det skaper en mer stabil vegg, og derav la jeg inn dem i skissen. Burde det ikke gi en mer stabil vegg?

Absolutt, skal legge ut litt bilder når det er klart =) Bra hjelp fra dette forumet når man er nybegynner!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.