Hei

Jeg bor i et kjedehus med tilhørende garasje/bod-del. Bod-delen er tidligere innredet og brukes i dag som soverom. Den ene veggen står i forbindelse med naboens uteplass, og det er ganske lytt gjennom veggen når de sitter på uteplassen om sommeren. Man hører når de snakker. I dag er veggen sannsynligvis 120 mm tykk med enkel gipsplate på innsiden. For å skape en bedre lydisolering mot naboen tenkte jeg å bygge på vår innvendige vegg i soverommet som følger:

Eksisterende vegg

Den eksisterende gipsplaten på innvendig vegg tenkte jeg å rive slik at jeg kan legge ny elektrisitet i veggen. Er denne konstruksjonen noe å anbefale? Kommentarer ønskes.

Mvh
RS

Du er helt på rett spor. Den eneste endringen jeg ville foreslå (fra et lydsynspunkt) er at du bruker stålstendere i stedet for tre og at du dropper OSB til fordel for en tredje gipsplate.

Husk også at det ikke bare er via veggen lyden kommer inn i rommet. Det er alltid en risiko for at lyd transporteres via tilknyttede gulv, tak og gjennomføringer av ulike slag.

Sist redigert:
Isover anbefaler at man legger dreielist mellom veggens øvre regel og taket - likt under bunnregelen samt ved veggreglene ... Sjekk www.Isover.se

Vet ikke om det har noen støreffekt eller om det er Isover som vil selge dreielister ...

/Mikael

Årsaken til OSB-platen er å få et godt materiale å feste i ved oppheng av andre konstruksjoner på veggen, men jeg forstår at trippel-gips er bedre fra et lydisoleringsperspektiv.

Bak den eksisterende gipsveggen, som jeg tenkte å rive, er det sikkert noe cellplast. Er det greit å beholde den der, eller skal jeg fjerne den og sette ny plast over den nye reisverket med isolasjon?

rsvensso skrev:
Årsaken til OSB-platen er å få et godt materiale å feste i ved opphenging av andre konstruksjoner på veggen, men jeg forstår at trippel-gips er bedre ut fra et lydisoleringsperspektiv.

Bak den eksisterende gipsveggen, som jeg tenkte å rive, er det sikkert noe cellplast. Er det OK å beholde den der, eller skal jeg fjerne den og sette ny plast over den nye stenderverket med isolasjon?
Jeg antar at du med "cellplast" mener dampsperren, dvs plastfolie...
Den skal bort og plasseres som du selv skriver, over det nye stenderverket. Et alternativ er også å legge folien mellom gipsplatene i stedet for å plassere den mellom stenderne og den første platen. Litt enklere montering!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.