Grunnmuren på sommerhytta, ca 50-150 cm høy kanskje 6-7 m lang, har kastet inn håndkleet. Pussen slipper i store flak, og betongen bak er mest porøs sand. Står på fjell og tenkte å bytte til en Leca mur. Spørsmålet er hvordan jeg støtter veggen når jeg river og murer nytt. Bjelkelaget er langs med den aktuelle veggen (så det trenger ikke støttes). Vurderer å skru et par planker i veggstendere og svill med franskskruer og stive av mot disse. Eller skal man lage noen hull i muren og føre inn planker i disse og stive av i kjelleren og utenfor?

Synes hele denne operasjonen er litt ubehagelig, så tips og gjerne bilder mottas gjerne!

//Larsa
 
Tips?
 
Har ikke gjort noe lignende selv.
Ser man på programmer som "monster moves" (eller hva det nå heter) så pleier de å hugge ut grunnmuren for deretter å føre inn H-bjelker med jevne mellomrom.
Huset løftes deretter opp på dets bjelker og huset forlater dermed grunnmuren.

Om du kan stemple under hver eller annenhver veggregel/stolpe et stykke ut, så får du mer arbeidsflate å mure din mur på enn om du stempler rett ved siden av.

Så blir oppfølgingsspørsmålet da hva som kreves for å stemple ditt hus, der har jeg ikke noe svar eller engang en tanke?

KKR/VKR eller H-bjelke som "stikk" og skikkelige stempler burde vel funke, ... kanskje...
 
Jeg kommer ikke bytte hele strekningen på en gang, men blir tre etapper (er to luker inn under huset). I prinsippet blir det jo det samme som å bytte syll, så å stemplere kan vel ikke være noen rariteter?
 
Om stempel klarer lasten er det nok ingen problemer.
 
Hei. Jeg har løftet hus med tømmerstamme. Der førte jeg inn solide jern og jekk på hver side (innside & utside).
Jeg ville prøve som du foreslår å skru fast regel og støtte opp med. Så kan du bytte en meter av gangen eller lignende? Huset er mer stabilt enn du tror. ;)
 
Har du bilder?

Selv om du tar en bit om gangen, mister du mye bæreevne også ved siden av den pågående biten. Man pleier å regne utgravingsvinkel ved jordarbeid til 1:2 (altså 1m høyt krever bæreevne to meter til siden). Hvis betongen som du skriver er "porös sand" blir det jo noe lignende. Ellers tror jeg man pleier å regne lastfordeling på ca 30 grader ved murede konstruksjoner. 30 grader regnet fra lodd, altså. Jeg kan ikke min trigonometri godt nok til å regne helt riktig, men på 1m høy blir det vel ca 70cm til siden. Jeg ville nok prøvd med en slags stempløsning eller lignende i hvert fall ved første bit. Når du så har fått opp lecablokker på ett sted har du jo god bæreevne i det. Som flashower sier er huset sikkert mer stabilt enn du tror, men det går jo ikke an å påklage om det raser...
 
Hadde et firma som var og så på det nå. Han dømte ut grunnmuren for halve huset, og må innrømme at jeg mistenkte det men blundet for faktum...

Handler om en sommerhytte med opprinnelse fra 30-tallet. Antagelig veldig tynnblandet betong eller så har de brukt brakkvann i betongen. Nå kan man i alle fall på mange steder trykke en kniv inn i "betongen".

Entreprenøren foreslo isoporgrunn fylt med betong, altså slike byggeblokker som er som "støpeformer". Han mente at det var den mest effektive måten. Jeg synes personlig at det føles litt rart... Det lærer jo fungere, men er det egnet for en grunn under bakken? Ser for meg at pussen ikke kommer til å holde. Noen kloke tanker eller råd rundt dette?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.