Jeg vet ikke om jeg egentlig burde stille spørsmålet mitt under isolasjonsforumet, men jeg prøver her.

Vi har et vakkert gammelt hus som vi gjerne vil restaurere til tidens enkle locklistfasade og samtidig få det litt mindre energikrevende når det gjelder oppvarming. Huset er opprinnelig en enklere torp med meget tynne plankevegger som ble kledd med eternitt for omtrent et halvt århundre siden, antar jeg. Senere har man forsøkt å gjøre huset varmere ved å sprøyte inn noe hvitt materiale (som ser ut som isopor når det har stivnet) i vegger og gulv, men da vi ordnet alle gulvene med nye bjelker og isolasjon, så vi at det ikke hadde spredt seg i det hele tatt, men bare fantes i tynne lag enkelte steder.

Veggene er som sagt meget tynne og åpenbart dårlig isolerte, men hvordan får vi bedre isolasjon uten å bygge ut veggene for mye og ødelegge husets utseende? Avslutningene på takstolene (takfoten?) er svært vakkert skåret, synes jeg, og jeg vil nødig miste denne detaljen på huset. Jeg tenker at man burde fjerne eternitten og se hva som finnes der under og "begynne på nytt" for å spare plass, men mannen min vil legge panelet på eternitten, noe som klart ville være enklere og mindre kostbart. Jeg antar at vi ikke er de første her med dette problemet, så jeg håper at noen her har tanker eller erfaringer til å hjelpe oss med?

Et problem som egentlig bare har ett godt svar.
For å få huset noe mer isolert er det viktigste at det blir vindtett samt at bjelkelagskantene isoleres ordentlig. Møtet gulv vegg der pleier det å glipe.
Deretter en ordentlig isolering på loftet med cellulose og salt som fungerer bra med kutterspån mose portene etc.

Ikke glem drevs om vinduer samt å regulere trekken vinterstid i skorsteinen men et friskt hus må puste.

Vindtett er det jo med eternitten antar jeg, men jeg forstår det som at du mener at vi trenger å fjerne eternitten for å kunne isolere ordentlig?

Loftet er isolert med glassull av tidligere eier, og da vi kjøpte huset hadde takstmannen dem til å fjerne halvparten av isoleringen da han hevdet at det gikk opp for lite varme på loftet. Bør vi bytte den? Vi bruker vår kakkelovn mye om vinteren, så trekken i skorsteinen håper jeg er ok. Vi vurderer også å sette inn en vannmantlet peis ved den andre skorsteinen som i dag ikke brukes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.