Hei alle glade og kunnskapsrike byggere.

Jeg skal kle min nye benkeplate i garasjen med rustfritt stål (1,5mm). Benken består av 3x15mm konstruksjonsfiner.
Finnes det noe bra lim som fester på rustfritt stål som man kan "kamme ut" med flisekam før man legger på platen? Jeg vil gjerne ha en så jevn og fin limflate som mulig.

Takk for svar
 
Hva morer du deg med i garasjen? Blir det aktuelt å bytte platen noen gang?

1,5 mm er jo ganske tynt, så smarbeider du med tunge ting (typ når du slenger opp en 6-sylindret Cummins diesel på benken) blir det nok merker som ikke går å polere bort...
Kan jo være lurt å ikke lime i så fall...

Ellers finnes det jo spray-lim som burde funke bra og bli jevnt...
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Kontaktlim har jeg brukt for å forsterke oppvaskbenker nedenfra. Ulempen er at det fester seg med en gang, så det er 0% mulighet for etterjustering.
 
Det som ikke PL400 kan lime fast, var aldri ment å sitte sammen.
 
  • Liker
  • Haha
stenna og 3 andre
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hva driver du med i garasjen? Blir det aktuelt å bytte platen en gang?

1,5 mm er jo ganske tynt, så hvis du jobber med tunge ting (typ når du slenger opp en 6-sylindret Cummins diesel på benken) vil det bli merker som ikke kan poleres bort....
Kan være greit å ikke lime i så fall...

Ellers finnes det jo spray-lim som burde fungere bra og bli jevnt...
Den største grunnen er at overflaten skal være lett å holde ren, og også fungere som jordplan ved svertsning.
Ved eventuell bytting vil det være mulig å bytte hele benkeplaten (med tilhørende plyfa) hvis det skulle gå galt en gang.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det som ikke PL400 kan lime fast, var aldri ment å sitte sammen.
men det føles litt tregt å kamme ut til en jevn masse ;)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kontaktlim har jeg brukt for å forsterke kjøkkenbenker nedenfra. Ulempen er at det fester seg umiddelbart, så det er 0% mulighet for å etterjustere.
Takk for svar, men da må jeg nok avslå. Det vil bli en skjøt i benken, så det er viktig at man kan etterjustere litt før limet fester seg.
 
tec7 burde funke

t
 
D DeesL skrev:
Den største grunnen er at overflaten skal være lett å holde ren, og også fungere som jordplan ved svertsning.
Ved eventuell bytte så vil det være mulig å bytte hele benkeplaten (med tilhørende plyfa) om det skulle skite seg engang.
Hva sveiser du? En annen ulempe med en tynn plate er at den leder varme godt, så skal du sveise grovere ting med bra krem hadde jeg vært litt nervøs for å ha tre under... De fleste lim fungerer vel sånn passe med varme også?
Personlig hadde jeg nok boret og forsénket ned en gjeng penne M6 unbrakoskruer... Det blir jo i og for seg litt steder for skit å sette seg fast, men skal man ikke lage mat på overflaten spiller det ingen rolle...
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
Vanlig trelim funker utmerket! Lett å strø ut jevnt med en sparkelspade.
Kjøp en gummiplate å ha oppå for å få mykere underlag.
Personlig ville jeg ikke valgt metall til arbeidsbenk, synes det er for skranglete. Hadde heller tatt tre, laminat, linoleum etc.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det som ikke PL400 kan lime fast, var aldri ment å sitte sammen.
Kompisen tømte ut det siste fra en PL400 tube ned i et oljefylt plastkar. Når han senere tømte ut spilloljen satt PL400:en fast i bunnen og måtte spettas løs.......
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Skaff en tykkere stålplate istedenfor.
1 bulk i platen og du kan ikke legge ting jevnt og flatt for sveising.
Du kan heller ikke sveise fast ting i bordet som rigg ved sveising.
Jeg har bygd ca 10 sveisebord, og alle i minst 20mm plate.
Jeg vurderer at 2mm er for tynt, men 3mm kan være tilstrekkelig stabilt, jo tykkere jo bedre.
 
Kan det ikke holde med noen strimler dobbeltsidig tape? Det er vel ikke noe særlig krefter i sideveis retning?
 
  • Liker
DeesL og 3 andre
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Kan det ikke være nok med noen remser dobbeltsidig teip? Det skal vel ikke være noen større krefter i sidelengs?
Du har så rett min venn! Biltemas dobbeltsidig sitter ganske heftig kan jeg bekrefte. Har festet ganske tunge saker med det.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hva sveiser du? En annen ulempe med en tynn plate er at den leder varme bra, så hvis du skal sveise grovere ting med bra kraft hadde jeg vært litt nervøs for å ha tre under... De fleste lim fungerer vel så som så med varme også?
Personlig hadde jeg nok boret og forsenket ned et par pene M6 unbrakoskruer... Det blir jo i og for seg noen plasser for skitt å sette seg fast, men skal man ikke lage mat på overflaten spiller det liten rolle....
Det jeg sveiser er oftest mindre småting. Typisk når man må oppfinne et høyttalerfeste eller "bygge et verktøy". Sjelden tykkere enn 3mm (på det meste 4).
Kommer nok til å gå for ideen med dobbeltsidig tape, og hoppe over ideen med jordplan hvis det blir for varmt. Kanskje bygger jeg et mobilt sveisebord i stedet.
 
  • Liker
Dheri og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.