Hei alle glade og kunnskapsrike byggere.
Jeg skal kle min nye benkeplate i garasjen med rustfritt stål (1,5mm). Benken består av 3x15mm konstruksjonsfiner.
Finnes det noe bra lim som fester på rustfritt stål som man kan "kamme ut" med flisekam før man legger på platen? Jeg vil gjerne ha en så jevn og fin limflate som mulig.
Takk for svar
Jeg skal kle min nye benkeplate i garasjen med rustfritt stål (1,5mm). Benken består av 3x15mm konstruksjonsfiner.
Finnes det noe bra lim som fester på rustfritt stål som man kan "kamme ut" med flisekam før man legger på platen? Jeg vil gjerne ha en så jevn og fin limflate som mulig.
Takk for svar
Allvitende
· Västra götaland
· 10 926 innlegg
Hva morer du deg med i garasjen? Blir det aktuelt å bytte platen noen gang?
1,5 mm er jo ganske tynt, så smarbeider du med tunge ting (typ når du slenger opp en 6-sylindret Cummins diesel på benken) blir det nok merker som ikke går å polere bort...
Kan jo være lurt å ikke lime i så fall...
Ellers finnes det jo spray-lim som burde funke bra og bli jevnt...
1,5 mm er jo ganske tynt, så smarbeider du med tunge ting (typ når du slenger opp en 6-sylindret Cummins diesel på benken) blir det nok merker som ikke går å polere bort...
Kan jo være lurt å ikke lime i så fall...
Ellers finnes det jo spray-lim som burde funke bra og bli jevnt...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 innlegg
Kontaktlim har jeg brukt for å forsterke oppvaskbenker nedenfra. Ulempen er at det fester seg med en gang, så det er 0% mulighet for etterjustering.
Det som ikke PL400 kan lime fast, var aldri ment å sitte sammen.
Den største grunnen er at overflaten skal være lett å holde ren, og også fungere som jordplan ved svertsning.Dan_Johansson skrev:
Hva driver du med i garasjen? Blir det aktuelt å bytte platen en gang?
1,5 mm er jo ganske tynt, så hvis du jobber med tunge ting (typ når du slenger opp en 6-sylindret Cummins diesel på benken) vil det bli merker som ikke kan poleres bort....
Kan være greit å ikke lime i så fall...
Ellers finnes det jo spray-lim som burde fungere bra og bli jevnt...
Ved eventuell bytting vil det være mulig å bytte hele benkeplaten (med tilhørende plyfa) hvis det skulle gå galt en gang.
Takk for svar, men da må jeg nok avslå. Det vil bli en skjøt i benken, så det er viktig at man kan etterjustere litt før limet fester seg.Johan Gunverth skrev:
Allvitende
· Västra götaland
· 10 926 innlegg
Hva sveiser du? En annen ulempe med en tynn plate er at den leder varme godt, så skal du sveise grovere ting med bra krem hadde jeg vært litt nervøs for å ha tre under... De fleste lim fungerer vel sånn passe med varme også?D DeesL skrev:
Personlig hadde jeg nok boret og forsénket ned en gjeng penne M6 unbrakoskruer... Det blir jo i og for seg litt steder for skit å sette seg fast, men skal man ikke lage mat på overflaten spiller det ingen rolle...
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 292 innlegg
Vanlig trelim funker utmerket! Lett å strø ut jevnt med en sparkelspade.
Kjøp en gummiplate å ha oppå for å få mykere underlag.
Personlig ville jeg ikke valgt metall til arbeidsbenk, synes det er for skranglete. Hadde heller tatt tre, laminat, linoleum etc.
Kjøp en gummiplate å ha oppå for å få mykere underlag.
Personlig ville jeg ikke valgt metall til arbeidsbenk, synes det er for skranglete. Hadde heller tatt tre, laminat, linoleum etc.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 innlegg
Medlem
· Stockholm
· 4 633 innlegg
Skaff en tykkere stålplate istedenfor.
1 bulk i platen og du kan ikke legge ting jevnt og flatt for sveising.
Du kan heller ikke sveise fast ting i bordet som rigg ved sveising.
Jeg har bygd ca 10 sveisebord, og alle i minst 20mm plate.
Jeg vurderer at 2mm er for tynt, men 3mm kan være tilstrekkelig stabilt, jo tykkere jo bedre.
1 bulk i platen og du kan ikke legge ting jevnt og flatt for sveising.
Du kan heller ikke sveise fast ting i bordet som rigg ved sveising.
Jeg har bygd ca 10 sveisebord, og alle i minst 20mm plate.
Jeg vurderer at 2mm er for tynt, men 3mm kan være tilstrekkelig stabilt, jo tykkere jo bedre.
Det jeg sveiser er oftest mindre småting. Typisk når man må oppfinne et høyttalerfeste eller "bygge et verktøy". Sjelden tykkere enn 3mm (på det meste 4).Dan_Johansson skrev:
Hva sveiser du? En annen ulempe med en tynn plate er at den leder varme bra, så hvis du skal sveise grovere ting med bra kraft hadde jeg vært litt nervøs for å ha tre under... De fleste lim fungerer vel så som så med varme også?
Personlig hadde jeg nok boret og forsenket ned et par pene M6 unbrakoskruer... Det blir jo i og for seg noen plasser for skitt å sette seg fast, men skal man ikke lage mat på overflaten spiller det liten rolle....
Kommer nok til å gå for ideen med dobbeltsidig tape, og hoppe over ideen med jordplan hvis det blir for varmt. Kanskje bygger jeg et mobilt sveisebord i stedet.