Har akkurat åpnet opp en gammel gipsvegg for å ta frem murveggen.
Det er litt blandet puss og belegg i dag og jeg lurer på hvordan jeg kan få den litt mer som den er til høyre, bare hvitere.
Så lurer jeg på hvilken metode som er best for å feste den horisontale bjelken oppe (som bærer opp taket) i teglveggen slik at jeg kan fjerne de vertikale stendene.
Veldig interessant spørsmål. Og jeg har dessverre ingen gode svar. Men bumper gjerne tråden for deg
Finnes det noen andre som kan hjelpe til her? Som har erfaringer med pusset teglvegger.
Kan legge til noen flere bilder, samt et spørsmål ang. den glipen på 1-2 cm som er lengst til venstre (se bilder). Kan man bruke fugeskum for å fylle ut det og hvordan appliserer man det på beste måte? Er det forskjell på fugeskum og fugeskum? Hvor elastisk blir fugeskum når det har stivnet? Vil ikke at det skal sprekke og lekke varme når veggene beveger seg.
Ble litt mer arbeid enn jeg regnet med fra starten, men er på den andre siden SUPERNØYD!
Tenkte å gå gjennom steg for steg hvordan jeg har gjort:
Rivet bort gammel gips og isolasjon
Festet øvre bjelke i teglvegg med 6 stk M16X400 mm gjengebolter (cc60). Brukte Essex ankermasse. Satte dessuten inn en bærende bjelkebit 100x100x400 mm i eksisterende hull (synes i midten)
Tok bort stående stendere
Banket rent veggen fra gammel puss
Tetnet spalten mot yttervegg med vanlig mineralull
Murte hullene til ulike former (en ble en vinstativ)
Reparerte dårlige teglfuger
La på et lag med weber finpuss (weber.cal 145 vatrivningsbruk) som så ble "filt".
Slipte og sparklet sprekkene i nedre og øvre bjelke.
Grunnet veggen med Nordsjø silikatfixativ (spesial for innendørs)
Malt to strøk med Nordsjø innendørssilikat (ufarget).
Boret hull for el til spotter
Trakk all el
Grunnet alt treverk med Nordsjø heftgrunn (oljebasert)
Malt treverket med to strøk med Jotun lady (ufarget hvit) (oljebasert)
Møblerte =)
Halvveis...
/Anton
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.