Har akkurat åpnet opp en gammel gipsvegg for å ta frem murveggen.
Det er litt blandet puss og belegg i dag og jeg lurer på hvordan jeg kan få den litt mer som den er til høyre, bare hvitere.

Så lurer jeg på hvilken metode som er best for å feste den horisontale bjelken oppe (som bærer opp taket) i teglveggen slik at jeg kan fjerne de vertikale stendene.

/Anton
Åpnet vegg med synlig murverk og trestolper, omgitt av verktøy og bygningsmaterialer på gulvet. Gipsvegg åpnet opp for å eksponere gammel murvegg med blandet puss, horisontal bjelke og treverkstøtter synlige. Verktøy på gulvet. Oppusset vegg med synlige murstein og blandet puss, omgitt av trestendere. Bord med dokumenter og rød stol i forgrunnen. En stue med spisebord og stoler, en åpen murvegg med trestendere, og et vindu med hvite gardiner. Bordet har papir, stoler og diverse gjenstander.

Heisann,

Veldig interessant spørsmål. Og jeg har dessverre ingen gode svar. Men bumper gjerne tråden for deg :)
Finnes det noen andre som kan hjelpe til her? Som har erfaringer med pusset teglvegger.

Mvh

Stefan

Hei, og takk for bumpen. =)

Kan legge til noen flere bilder, samt et spørsmål ang. den glipen på 1-2 cm som er lengst til venstre (se bilder). Kan man bruke fugeskum for å fylle ut det og hvordan appliserer man det på beste måte? Er det forskjell på fugeskum og fugeskum? Hvor elastisk blir fugeskum når det har stivnet? Vil ikke at det skal sprekke og lekke varme når veggene beveger seg.

Veggen med murstein og trebjelker viser en større åpning til venstre. Plastdekke er delvis synlig på venstre side av bildet. Veggbjelker i tre står ved en ubehandlet murvegg, med en smal glippe til venstre. En hvit bøtte og andre materialer er plassert på tregulvet. Veggramme med trestendere og synlig sprekk ved taket, dekket med plastikk og isolasjon. Utsikt over en yttervegg med et vindu, ventilasjonsdeksel og takrenne i metall der det er en synlig glipe på venstre hjørne. Glippe på 1-2 cm mellom treplate og murvegg, spørsmålet gjelder bruk av fugeskum for å fylle ut gapet uten at det sprekker og lekker varme. Glippe på 1-2 cm mellom vegg og tre, viser isolasjonsmateriale og takplater. Diskusjon om bruk av skumisolasjon for å fylle gapet.

Har akkurat blitt ferdig med arbeidet.

Hvit vegg med spottlys øverst, flere hull synlig for ledninger og dekorelement. En del av et nylig ferdigstilt renoveringsprosjekt. Nymalt vegg med spottlys og utskjæringer for elektriske kontakter. Vinduet viser snødekte greiner utenfor. Prosjekt i renovering. Stue med grå sofa, bord, stoler, vindu med planter, og vegg med innebygde spotlights. Hvit pels og pyntepute på sofaen.

Ble litt mer arbeid enn jeg regnet med fra starten, men er på den andre siden SUPERNØYD!
Tenkte å gå gjennom steg for steg hvordan jeg har gjort:

1. Rivet bort gammel gips og isolasjon
  2. Festet øvre bjelke i teglvegg med 6 stk M16X400 mm gjengebolter (cc60). Brukte Essex ankermasse. Satte dessuten inn en bærende bjelkebit 100x100x400 mm i eksisterende hull (synes i midten)
  3. Tok bort stående stendere
  4. Banket rent veggen fra gammel puss
  5. Tetnet spalten mot yttervegg med vanlig mineralull
  6. Murte hullene til ulike former (en ble en vinstativ)
  7. Reparerte dårlige teglfuger
  8. La på et lag med weber finpuss (weber.cal 145 vatrivningsbruk) som så ble "filt".
  9. Slipte og sparklet sprekkene i nedre og øvre bjelke.
  10. Grunnet veggen med Nordsjø silikatfixativ (spesial for innendørs)
  11. Malt to strøk med Nordsjø innendørssilikat (ufarget).
  12. Boret hull for el til spotter
  13. Trakk all el
  14. Grunnet alt treverk med Nordsjø heftgrunn (oljebasert)
  15. Malt treverket med to strøk med Jotun lady (ufarget hvit) (oljebasert)
  16. Møblerte =)

Halvveis...
Renoveringsprosjekt med murvegg, trestolpe, verktøyhylle, støvsuger og skrivebord i et rom med tregulv. Veggen er delvis murt og nylig behandlet.
/Anton

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.