Kalle91
Hei!

Kom hjem til en liten sverm av disse insektene i dag i stuen. Ser ut til å komme fra bak en gulvlist. Ofte mange maur rundt dem. Noen som vet hva det er?

• En liten bevinget insekt på en lys overflate i stuen, muligens en maur, med fokus på insektsdetaljer.
Karlia
Er det ikke en flyvemaure? Tid for dem nå.

Flygemaur?

Kalle91
Er det noe spesielt som tiltrekker seg flygemaur? Var minst ca 100 stk i stuen i dag. Hadde litt maur i går på gulvet som jeg støvsugde opp og ble sjokkert da jeg så at det var så mange. Mange hadde plassert seg mot vinduet som at de ville ut.

De bor vel i nærheten.
Kanskje bak gulvlisten?

Eller så har du hatt egg som nettopp har klekket, og derfor så mange på samme tid som vil ut...

Karlia
Du har sikkert en maurtue i nærheten.

Ser ut til å være sykt mye maur i år? Overalt langs bed og fortauskanter er det fullt med disse "jordhaugene" fulle av ganger. Skyldes det den milde vinteren?

Japp, vi har hatt ekstremt mye maur også vi dette året. Men ikke flygemaur..

C
Kalle91 Kalle91 skrev:
Er det noe spesielt som tiltrekker seg flygemaur?
Flygemaurene er "bare" en vingekledd variant av de vanlige maurene. En gang i året gir de seg som på et gitt signal av fra kolonien for å sverme, da strømmer de frem i tusentall og vil ut og fly (så klart). Så forsvinner de like raskt som de dukket opp.

• Liker
Kalle91 og 1 annen
  • Laddar…
Hørte på nyhetene her om dagen at franske meteorologer hadde sett enorme regnskyer på satellittbilder, men det viste seg å være svermer av flygende maur. En sky var visst 80 km lang.

• Wow
  • Liker
fubar og 2 andre
  • Laddar…
Kalle91
Takk for svarene alle sammen!
Jeg støvsugde bort dem i to omganger... har ikke kommet tilbake enda... får se hvordan det blir :D

• Liker
Karlia
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.