11.017 lest ·
19 svar
11k lest
19 svar
Noen som kjenner igjen disse takplatene?
Det avhenger litt. I de fleste tilfellene har du rett, men det finnes mange eksempler på det motsatte - hvor man bør sanere så fort som mulig. Et eksempel er krokidolit sprøytet som lyd- og brannisolering. Det er en skummel ludd som stadig støver. Et annet eksempel er gurmassa i rørbøyer, om bøyen er skadet eller om den kun er lindet med gasbind uten dekklakk. Men som sagt, i mange tilfeller er det bare å la det sitte og eventuelt forsegle det med maling, primer eller noe annet som passer for situasjonen.ToRy skrev:
Platene TS spør om er jeg dog til 99 prosent sikker på at de ikke inneholder asbest.
Absolutt ikke. Rørisolasjon, lim, fix, fug, brannvernmasse, lyddempende matte, gulvmatte, som isolasjon i tunnelbanevognenes vegger, sprøytet lydisolasjon i lydstudioer, isolasjon i kjeler, brannbeskyttelsesplater, pakkemateriale, Ballograf-penner (ja, faktisk, som armering i plasten) og millioner av andre steder. Asbest var billig, sterkt og brannhemmende. Det var et fantastisk materiale med bare én ulempe - folk døde av det. Men det tok selvfølgelig en stund å komme fram til!ToRy skrev:
Sist redigert:
Minn deg på politiets bombegruppe. De reiser landet rundt og desarmerer en masse mistenkelige gjenstander. Sjelden er det skarpt, men skulle det være skarpt føles det jo unødvendig å ta sjansen...:| Noen vet det til 100%, men å få tak i denne akkurat nå...
Den frykten som finnes når det gjelder asbest hos privatpersoner er ofte veldig overdrevet. Jobber man med å sanere dritten, forstår jeg at man bruker maske... Det trenges uansett... for støv er ikke sunt for lungene uansett...
Lurer på hvor mange som blir syke av asbest i sitt eget hjem... Der man ikke river eller holder på?
De tilfellene som finnes er de som arbeidet med asbest hele dagene...
Bekymringen for asbest er overdreven etter min mening. Og i ens hjem og verden rundt så finnes det farligere ting...
Jeg tror at bilens avgasser er farligere enn eventuell asbest i ens hjem... uansett hva slags type det er...
Det hadde vært interessant om det var gjort noen måling av hvor mye fiber asbest gir fra seg... selv når man ikke berører det...
Jeg tenker på den farlige støvende saken...
Så burde man nok sammenlikne asbestrisikoen med bilens avgasser... hva er farligst...
Lurer på hvor mange som blir syke av asbest i sitt eget hjem... Der man ikke river eller holder på?
De tilfellene som finnes er de som arbeidet med asbest hele dagene...
Bekymringen for asbest er overdreven etter min mening. Og i ens hjem og verden rundt så finnes det farligere ting...
Jeg tror at bilens avgasser er farligere enn eventuell asbest i ens hjem... uansett hva slags type det er...
Det hadde vært interessant om det var gjort noen måling av hvor mye fiber asbest gir fra seg... selv når man ikke berører det...
Jeg tenker på den farlige støvende saken...
Så burde man nok sammenlikne asbestrisikoen med bilens avgasser... hva er farligst...
Klikk her for å svare