Sitter i taket i et lite soverom i hus fra 1893, som har blitt renovert i omganger, før jeg kjøpte det.
Følelsen i rommet er at takplatene demper lyden på en eller annen måte.
Noen som har sett taket har gjettet på "tretex", en annen har sagt "absorbentplater".
Materialet føles litt "porøst".
Siden jeg vil sanere huset fra den asbest som finnes, funderer jeg.
Kan disse takplatene inneholde asbest?
Bør jeg ta en prøve eller kan jeg ganske enkelt la dem sitte igjen uansett om de inneholder asbest eller ikke?
Føles viktig med tanke på at barn sover i rommet.
Platene føles ikke særlig porøse, som jeg først trodde. Banker man på dem er de temmelig harde og man må trykke ganske hardt for at de skal "gi etter" litt under fingeren. Det vil si, man føler en tendens til at materialet kan være litt, litt porøst. Vet ikke, kanskje er overflaten litt hardere på grunn av fargen som er malt utenpå, men helt klart ikke veldig porøst materiale i platen. Høres omtrent ut som å banke på en hard tretavle. Men, overflaten har en viss struktur. Ikke helt glatt.
Bør det rives bort eller sitter det bra der det sitter?
Formentlig fin gammel perlestaffpanel under, men usikker på om jeg tør rive i platene, dersom de kan inneholde asbest.
Har du noen anelse SBH?
Googlet litt på huntonit.
På de fleste bilder ser det ut som huntonit har en slags "ådringsstruktur", striper som i en vanlig treplanke.
Slik ser ikke mitt tak ut. Det ser mer svakt "knotete" ut. Og, platene gjør rommet litt lyddempet på en eller annen måte.
Som om platene kunne vært en slags absorbentplate.
Gir huntonit slik effekt?
Og, inneholder tretex eller huntonit asbest?
Eller er det bare å rive ned?
Bør det rives bort eller sitter det bra der det sitter?
Formentlig fin, gammel perlespon under, men usikker på om jeg tør rive i platene, i tilfelle de kan inneholde asbest.
Har du noen anelse SBH?
trefiberskive. liker du platene, så sparer du dem.
finnes risiko for at materialet bak ikke er veldig fint.
Ingen anelse om hva det kan være for noe, men jeg slenger inn en liten tanke som kan være verdt å fundere på.
Jeg kan ta feil, men er ikke asbest tryggest så lenge det får bli sittende? Altså at det ikke frigjøres noen farlige asbestfibre så lenge man ikke rører materialet? Så vidt jeg har forstått, er det farlige med asbest de små fibrene som flyr omkring når man river og sager i skiten og som man da puster inn. Det er klart, OM det finnes asbest i innervegger og tak så frigjøres det jo litt hvis du skulle bore for å henge opp bilder eller lamper, men finnes det virkelig asbest i vegg/takbekledninger innvendig? Er det ikke bare i fasadeplater, ventilasjonsrør og gamle bremsebelegg man har brukt asbest, typ...?
Anyway, tenk etter på forhånd (noe du jo gjør iom denne tråden ) så du ikke skaper deg en masse unødvendig arbeid. Asbest skal man ikke leke med, men jeg TROR ikke dine barn skades av å oppholde seg i et rom i et hus hvor det finnes asbest i veggene, forutsatt at de ikke river veggene....
Det er en form for tretexplater. Prøv å trykke inn en stiftnål eller en knappnål. Det bør gå enkelt med håndkraft hvis det er tretex. Platene gir god lyddemping i rommet, så hvis de ikke er for stygge, er det en fordel å beholde dem.
Det er ingen fare å rive dem ned. Det vil støve en del, men det er ikke farlig støv.
Troligvis er det en vanlig takplate med en struktur som er litt knudret, den kan være laget i en tykkere form av masonitt eller trefiber. Og det er nok absolutt ikke asbest i dem. Hadde det vært en traktorgarasje med takplater så hadde det nok vært større risiko med asbestplater.