Hei,
Jeg skal snart feste stolpeskoene til pergolaen min i en betongplate, med ankermasse. Hullene er boret i henhold til anvisningene og testmontering uten masse er gjennomført. På tuben står det at man skal fylle hullet til to tredjedeler og rotere ned jernet. Det er imidlertid ikke mulig i mitt tilfelle (se bilde).
Jeg lurer på hvordan jeg kan gjøre dette for at det ikke skal gå galt. Vil veldig gjerne slippe å avbryte når massen først er i hullet. Vil heller ikke ha masse søl utenfor stolpeskoen. Rotere går jo ikke, så det må bli å trykke og kanskje banke. Spørsmålet er om jeg virkelig skal fylle så mye masse i hullene? Massen må jo finne veien et sted når jernene går ned. Dette kan jo knapt være den applikasjonen når hele ankermassens evne kreves for at det skal holde.
Nå har jeg ingen veldig stor erfaring med kjemanker men pleier å være bra på ideer
Jeg ville nok ha smurt massen jevnt over jernene først og deretter hatt bare litt i hullet. Det burde bli omtrent samme resultat som å vri. Bare litt mer klissete. Altså omtrent så mye rundt jernene at det likevel går å få ned i hullet. Det går jo også å trykke ned en mindre stav i hullet først så du har fått det ordentlig spredt i hullet, og så dra den opp, og så ned med ditt par med passe mengde på.
Jeg har gjort en lignende montering. Men valgte jern med hull. Så jeg festet rustfri 12mm gjengestang i hullene og deretter muttere til jernene. Har fungert i 4 år nå.
Egentlig burde du gjøre en prøvemontering i en annen betongbit bare for å se om du kan få ned jernene i hullene, når du ikke kan vri.
Nå har jeg ingen kjempestor erfaring med kjemanker men pleier å være bra på ideer
Jeg ville nok ha smurt ut massen jevnt over jernene før og så hatt bare litt i hullet. Det burde bli omtrent samme resultat som å vri. Litt mer klissete bare. Altså omtrent så mye rundt jernene at det likevel går å få ned i hullet. Det går jo også å trykke ned en mindre stav i hullet før så du har fått ordentlig spredt det i hullet, og så trekke opp den, og så ned med ditt par med passe mengde på.
Takk for svar. Det høres ut som en fornuftig tilnærming. Selve festet er ganske trangt å få på plass (og av) selv uten smet så å føle seg frem med ekte festet er ikke et alternativ.
Jeg har gjort en lignende montering. Men valgte jern med hull. Så jeg satte fast rustfri 12mm gjengestang i hullene og deretter muttere til jernene. Har fungert i 4 år nå.
Egentlig burde du kjøre en prøvemontering i en annen betongbit bare for å se om du kan få ned jernene i hullene, når du ikke kan vri.
Hei,
Kanskje ikke en dum idé. Det finnes godt med steder på platen som vil bli helt skjult av utekjøkkenet. Dog antar jeg at jeg må fikse en ny tut til tuben hvis jeg skal bruke massen ved flere anledninger.
Nå er jeg jo ikke først ute med dette problemet siden jeg helt skamløst har stjålet designen fra @Paerh.
Skulle være veldig interessant å høre hvordan han gjorde det, om han nå kan komme over designstjelingen...
Nu er jeg jo ikke først ut med dette problemet, ettersom jeg helt skamløst har stjålet designen fra @Paerh.
Det finnes et antall mindre mangler i designen;
Problemene med monteringen og ankermassen du nevner her.
Jeg vil tro at hullene strengt tatt sitter for tett hvis du ser på spesifikasjonen for ankermassen.
Den kan ikke demonteres på noen ikk-destruktiv måte.
Armeringsjernene vil ruste.
Armeringsjernene føles litt for korte i forhold til diameteren.
Ingen justeringsmuligheter når de først er forankret.
Så du har vel akkurat oppdaget grunnen til at "standard" er å bruke gjengestang eller ankerhylse og skrueforbindelse.
Men gitt forutsetningene blir det nok bra som du er inne på. Dvs. vær ikke for generøs med ankermassen og juck litt på dem så godt det går for å få massen til å feste ordentlig. Og vær, som alltid, nøye med å børste og blåse ut hullene ordentlig.
Problemene med monteringen og ankermassen du tar opp her.
Skulle tro at hullene strengt tatt sitter for tett hvis du sjekker spesifikasjonen for ankermassen.
Den kan ikke demonteres på en ikke-destruktiv måte.
Armeringsjernene kommer til å ruste.
Armeringsjernene føles litt for korte i forhold til diameteren.
Ingen justeringsmuligheter når de først er forankret.
Så du har vel akkurat oppdaget grunnen til at "standard" er å kjøre med gjengestang eller ankerhylse og skrueforbindelse.
Men under forutsetningene blir det nok bra som du beskriver. Dvs. vær ikke for generøs med ankermassen og jukk på dem for å få massen til å feste ordentlig. Og vær, som alltid, nøye med å børste og blåse ut hullene ordentlig.
Takk så mye for svar.
Noen mindre mangler i resultatet pleier man jo å regne med når man tenker Av de du nevner, føles de fleste håndterbare, hvis jeg nå bare får på plass dritten. Justeringen gjorde jeg (forhåpentligvis bra) før jeg boret. Hvis et feste noen gang må byttes ut, får jeg rett og slett kappe i stykker dritten på stedet og erstatte med noe litt større.
At det ruster i jernene, håper jeg ikke skal bli et problem i løpet av min levetid (fyller snart 40 og er ganske glad i god mat og drikke). Skal jeg være helt ærlig, så så jeg for meg en rustfri gjengestang og ikke et armeringsjern da jeg bestilte føttene. Var rett og slett ikke tydelig nok.
Da var det hele ferdig. Boret et testhull under det kommende kjøkkenet og prøvde å stikke ned et armeringsjern. Det viste seg at massen var ganske flyktig i konsistensen og at det ikke var noen som helst problem å trykke ned jernet.
Før jeg festet stolpeskoene maskerte jeg platen med litt tape rundt skoene. Massen trykket jeg ned i hullet og når jeg banket ned stolpeskoen presset det ut litt masse på maskeringen. Det ble pent, og ingen søl etter at jeg fjernet tapen. Jeg tror og håper at massen skal kapsle inn jernene så pass at de ruster sakte.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.