Y
Det finnes jo 9mm utendørsgips, men hva skjer om man har den innendørs?

Jeg ringte og spurte en selger for en stund siden, og han visste ikke om den behandlingen i platen luktet, og han sa at bokstavtrykket går gjennom tapetene. Men, så medgav han at man kanskje kunne male hele platen og så bruke den... Med viss usikkerhet...

Dessverre har fabrikken ferie nå så kunne ikke be om å snakke med tekniker.

Noen som har testet å bruke utendørsgips til vanlig bruk innendørs?
 
Jeg tror du får problemer med å få maling eller tapet til å sitte godt på dem da de er vokset for at fuktigheten ikke skal trenge inn i dem
 
Y
fast oljemaling fester godt på det meste, eller?
 
Hvorfor må du ha utendørs gipsplate inne ?
 
Y
strakte etter å få tak i 9mm gips.
 
Har testet av samme grunn som deg. Fikk også infoen om den voksede overflaten. Malte en gang med billig hvit takmaling og en gang med brutt farge (eggvit) av god kvalitet. Alt har dog fungert bra ... enda, etter ca en måned! Den som lever får se!
 
Y
Ja, vanlig oljemaling eller andre sperremalinger mot nikotin og mye annet burde jo fungere synes jeg. Men har i og for seg ingen erfaring med å male på voks men...

Nå har jeg imidlertid kjøpt sponplater i stedet men ennå er det ikke for sent å endre.. heh
 
Y
Fikk e-postsvar fra Norgips Svenska AB:

Vi har to utvendige gipsskiver. Dels den vi kaller GUX (rødaktig) og den vi kaller weather board (hvit)

Du kan bruke GUX innendørs, MEN overflaten er belagt med et plastmateriale som gjør at vedheften på denne kan bli dårligere.
Jeg vil tro, at om du sørger for å bruke en bra heftgrunn så skal det nok ikke være noe problem.

Du kan også bruke Weather board innendørs. Den platen er belagt med glassfiber, så den kan du male på uten problem. Det er som å male på glassfibervev.
lenke til hvite platen; http://www.norgips.se/index0,698.htm
 
Sist redigert:
Y
den platen er 9,5mm... hvite med glassfiber... veldig fristende... spørsmålet er om det er et vellykket prosjekt da..
 
Mikael_L
Hvordan ble det?

Jeg vurderer utgips i takvinduets innramming, nettopp fordi 12,5 mm gips ikke passer i sporene i vindusrammen, det går maks inn 10-11 mm. Men jeg må jo kunne sparkle litt og male på gipsen etterpå.
 
Ta en 16mm mdf-plate og sag ned til et 10mm salningsspor på en kløvsag. Det er nok med en dybde på en12-13mm. Er lettere å få til enn gips. Spesielt hvis det er dårlig støtte bak salningen.
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hvordan ble det?

Jeg vurderer utegips i takvindusnisje, nettopp fordi 12,5mm gips ikke får plass i sporene i vinduskarmen, det går typ maks inn 10-11 mm.
Men jeg må jo kunne sparkle litt og male senere på gipsen.
Mdf?
 
kjørte med det mye i norge som smyg når det skulle være listfritt for gux er perfekt i sporene på vinduene. snu baksiden ut. det er en annen papp på gux iaf.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.