9.166 lest ·
13 svar
9k lest
13 svar
Noen som har testet utendørsgips - innendørs?
Det finnes jo 9mm utendørsgips, men hva skjer om man har den innendørs?
Jeg ringte og spurte en selger for en stund siden, og han visste ikke om den behandlingen i platen luktet, og han sa at bokstavtrykket går gjennom tapetene. Men, så medgav han at man kanskje kunne male hele platen og så bruke den... Med viss usikkerhet...
Dessverre har fabrikken ferie nå så kunne ikke be om å snakke med tekniker.
Noen som har testet å bruke utendørsgips til vanlig bruk innendørs?
Jeg ringte og spurte en selger for en stund siden, og han visste ikke om den behandlingen i platen luktet, og han sa at bokstavtrykket går gjennom tapetene. Men, så medgav han at man kanskje kunne male hele platen og så bruke den... Med viss usikkerhet...
Dessverre har fabrikken ferie nå så kunne ikke be om å snakke med tekniker.
Noen som har testet å bruke utendørsgips til vanlig bruk innendørs?
Har testet av samme grunn som deg. Fikk også infoen om den voksede overflaten. Malte en gang med billig hvit takmaling og en gang med brutt farge (eggvit) av god kvalitet. Alt har dog fungert bra ... enda, etter ca en måned! Den som lever får se!
Ja, vanlig oljemaling eller andre sperremalinger mot nikotin og mye annet burde jo fungere synes jeg. Men har i og for seg ingen erfaring med å male på voks men...
Nå har jeg imidlertid kjøpt sponplater i stedet men ennå er det ikke for sent å endre.. heh
Nå har jeg imidlertid kjøpt sponplater i stedet men ennå er det ikke for sent å endre.. heh
Fikk e-postsvar fra Norgips Svenska AB:
lenke til hvite platen; http://www.norgips.se/index0,698.htmVi har to utvendige gipsskiver. Dels den vi kaller GUX (rødaktig) og den vi kaller weather board (hvit)
Du kan bruke GUX innendørs, MEN overflaten er belagt med et plastmateriale som gjør at vedheften på denne kan bli dårligere.
Jeg vil tro, at om du sørger for å bruke en bra heftgrunn så skal det nok ikke være noe problem.
Du kan også bruke Weather board innendørs. Den platen er belagt med glassfiber, så den kan du male på uten problem. Det er som å male på glassfibervev.
Sist redigert:
Jeg fant for øvrig akkurat fermacell 10 mm fibergips.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...gipsskivor/fibergips-fermacell-10mm-005386293
Det er kanskje et sikrere kort.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...gipsskivor/fibergips-fermacell-10mm-005386293
Det er kanskje et sikrere kort.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.014 innlegg
Klikk her for å svare