Hei! Skal flislegge en av veggene på kjøkkenet mitt fra 30-tallet. I et hjørne er det betong på grunn av murstocken og resten er massive treplanker (har allerede fjernet all masonit). Det er en nivåforskjell mellom treveggen og murstocken. Størrelsen på nivåforskjellen blir 3-5 mm når gipsen er lagt på treveggen. Gipsen stikker altså ut så mye. Dette betyr vel at jeg trenger å legge på noe på murstocken som kan kompensere for dette? Kan jeg lime en plate på? Eller må jeg mure på et lag av noe? Vil gjøre dette ordentlig, men må vite hvordan. Har ingen erfaring med lignende, men vil gjøre det selv.

M Mgns L skrev:
Hei! Skal helflislegge en av veggene på mitt kjøkken fra 30-tallet. I et hjørne er det betong pga skorsteinen og resten er massive treplanker (har allerede fjernet all masonitt). Det er en nivåforskjell mellom treveggen og skorsteinen. Størrelsen på nivåforskjellen blir 3-5 mm når gipsen er lagt på treveggen. Gipsen stikker altså ut så mye. Dette betyr vel at jeg trenger å legge på noe på skorsteinen som kan kompensere for dette? Kan jeg lime en plate på? Eller må jeg mure på et lag av noe? Vil gjøre dette ordentlig, men må vite hvordan. Har ingen erfaring med lignende men vil gjøre det selv.
Legg opp et bilde. Et bilde sier mer enn... 😁

Her er bilde. Jeg snakker altså om nivåforskjellen som er loddrett. Ikke den vannrette (enda dypere) nivåforskjellen som vises i bilde. Den loddrette er uten å ha fjernet masoniten akkurat her ca 3-4 mm. Hvis jeg fjerner masoniten (5-6mm) så vil gipsen som er 13 mm stikke opp noen mm.

• Et rom med flasset, gulmalt vegg. Flere nivåforskjeller i underlaget er synlige. Ett plastrør med gul presenning er i høyre hjørne.
P
Du tenker altså legge en gipsplate i det grønne området?

M Mgns L skrev:
Her er bilde. Jeg snakker altså om nivåforskjellen som er loddrett. Ikke den vannrette (enda dypere) nivåforskjellen som vises på bilde. Den loddrette er uten å enda ha fjernet masonitten akkurat her ca 3-4 mm. Hvis jeg fjerner masonitten (5-6 mm) så vil gipsen som er 13 mm stikke opp noen mm.
Rejäl skrev:
Du tenker altså å legge en gipsplate i det grønne området?
På det gule området om jeg forstod det rett

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
M Mgns L skrev:
Her er bilde. Jeg snakker altså om nivåforskjellen som er loddrett. Ikke den vannrette (enda dypere) nivåforskjellen som vises på bildet. Den loddrette er uten at jeg har fjernet masoniten akkurat her ca 3-4 mm. Hvis jeg fjerner masoniten (5-6mm) vil gipsen som er 13 mm stikke opp noen mm.
Om det er puss bak så kan du avrette med gipsbruk..

Ja alt skal gipses bortsett fra delen nederst til venstre som uansett ikke vil være synlig bak komfyr osv. Det gule området.

Altså det gule området tenkte jeg å legge gips på og flislegge. Ikke det grønn-blå.

Forstår ikke helt problemet, avrette med f.eks. gipsbruk som allerede nevnt og deretter montere gipsplater over alt, blir ikke det bra?

• Liker
Tompafix og 1 annen
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Forstår ikke helt problemet, avrette med f.eks. gipsbrul og deretter gipsplater over alt, blir ikke det bra?
Jo det kanskje er løsningen. Får vel gi meg inn i ytterligere en ukjent verden - støpe gipspruk... Hvordan gjør man det slik at det blir like glatt som resten? En kjempestor sparkelspade? Er det vanskelig?

Beste svar

P
M Mgns L skrev:
Jo det kanskje er løsningen. Får vel gi meg inn i ytterligere en ukjent verden - støpe gipspruk... Hvordan gjør man så det blir like glatt som resten? En kjempestor sparkelspade? Er det vanskelig?
Man støper ikke gipsbruk, men det er i pulverform som man blander med vann, deretter sparkler du på det som sparkel og retter opp med en rettholt eller en rett planke så man oppnår en planhet på veggen…

Så en murerbøtte, en murskje, og sparkelspader på ca 15cm og 25cm pleier jeg å bruke...

• Liker
Luddis_1
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man støper ikke gipspuss, men det er i pulverform som man blander med vann, deretter sparkler du det på som sparkel og retter opp med en rettholt eller en rett planke slik at man oppnår en jevnhet på veggen…

Så en murebøtte, en murskje og en sparkelspade om en 15cm og 25cm pleier jeg å bruke…
Takk!

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Om du setter gips over hele veggen så kan du klikke ut litt gipsbruk på murstocken så fungerer det som lim for gipsskiven på murstocken. Resten av gipsskiven skrur du. Da slipper du å prøve å få det jevnt med den øvrige nivåen

• Liker
Luddis_1
  • Laddar…
P
M Mgns L skrev:
Takk!
Bland ikke for mye første gang da det setter seg ganske raskt, men gipsbruk er lett å skrape om det er halvhårdt og brenner fra deg...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.