Hei! Skal flislegge en av veggene på kjøkkenet mitt fra 30-tallet. I et hjørne er det betong på grunn av murstocken og resten er massive treplanker (har allerede fjernet all masonit). Det er en nivåforskjell mellom treveggen og murstocken. Størrelsen på nivåforskjellen blir 3-5 mm når gipsen er lagt på treveggen. Gipsen stikker altså ut så mye. Dette betyr vel at jeg trenger å legge på noe på murstocken som kan kompensere for dette? Kan jeg lime en plate på? Eller må jeg mure på et lag av noe? Vil gjøre dette ordentlig, men må vite hvordan. Har ingen erfaring med lignende, men vil gjøre det selv.
Legg opp et bilde. Et bilde sier mer enn... 😁M Mgns L skrev:Hei! Skal helflislegge en av veggene på mitt kjøkken fra 30-tallet. I et hjørne er det betong pga skorsteinen og resten er massive treplanker (har allerede fjernet all masonitt). Det er en nivåforskjell mellom treveggen og skorsteinen. Størrelsen på nivåforskjellen blir 3-5 mm når gipsen er lagt på treveggen. Gipsen stikker altså ut så mye. Dette betyr vel at jeg trenger å legge på noe på skorsteinen som kan kompensere for dette? Kan jeg lime en plate på? Eller må jeg mure på et lag av noe? Vil gjøre dette ordentlig, men må vite hvordan. Har ingen erfaring med lignende men vil gjøre det selv.
M Mgns L skrev:
På det gule området om jeg forstod det rettRejäl skrev:
Om det er puss bak så kan du avrette med gipsbruk..M Mgns L skrev:
Jo det kanskje er løsningen. Får vel gi meg inn i ytterligere en ukjent verden - støpe gipspruk... Hvordan gjør man det slik at det blir like glatt som resten? En kjempestor sparkelspade? Er det vanskelig?Luddis_1 skrev:
Beste svar
Man støper ikke gipsbruk, men det er i pulverform som man blander med vann, deretter sparkler du på det som sparkel og retter opp med en rettholt eller en rett planke så man oppnår en planhet på veggen…M Mgns L skrev:
Så en murerbøtte, en murskje, og sparkelspader på ca 15cm og 25cm pleier jeg å bruke...
Takk!Rejäl skrev:
Om du setter gips over hele veggen så kan du klikke ut litt gipsbruk på murstocken så fungerer det som lim for gipsskiven på murstocken. Resten av gipsskiven skrur du. Da slipper du å prøve å få det jevnt med den øvrige nivåen
Klikk her for å svare