Jeg skal bygge en utvidelse med pulttak fra gavlen på huset.

Jeg er nok klar over alle trinnene unntatt akkurat nivået på himlingen i forhold til hammarbandet, takket være træguiden osv.

Jeg kommer til å bruke 220 dimensjoner på takbjelkene. Spontant tenker jeg jo at man legger lekter i dimensjonen...45x70 ??? på hammarbandet vinkelrett inn mot huset (240cm) som man deretter setter glispanel under. Himlingsnivået vil da være noen cm under toppen av hammarbandet. Samtidig synes jeg jo dette gir veldig lite rom for takisolasjon nærmest hammarbandet.

220-luftspalte-skråskjæring => 12-15cm isolasjon maks... Kanskje er ok siden det er den siste lille biten...

Verdt å merke seg er at jeg ikke har veldig mye spillerom i høyden da jeg ser for meg 14 graders takvinkel og minst 220cm i takhøyde (gammelt hus så det er 220 i takhøyde som standard i øvrige rom)

Diagram av sidevisning av et hus med en foreslått utvidelse og pulpettak, inkludert markeringer for takhøyde og skråningsvinkel.

Jeg synes det høres helt greit ut. 12-15cm isolasjon er jo ikke superbra, men fortsatt ikke spesielt dårlig, det handler jo dessuten om en veldig kort bit.

Det eneste jeg reagerer på er 45x70 som innertaket skal henge i? Det føles spontant veldig svakt, men det avhenger jo også av hvor langt det er og hva du skal ha som innertaksbekledning. Er det et slett gipstak du vil ha, så må du nok gå opp litt i dimensjon. Du kan kanskje forankre 45x70 med vertikale stendere til dine takbjelker, da klarer du deg sikkert også med 45x70.

vi snakker 240cm spennvidde på takbjelkene som jeg fester tinnertaket i. Jeg kan selvsagt snappe opp disse. Vil jo ikke være begrenset i hvilken type tak jeg kan legge. Skal man gå så høyt som 145or kanskje?

Arne999 skrev:
vi snakker 240cm spennvidde på takbjelkene som jeg fester tinner-taket i. Jeg kan selvfølgelig snappe opp disse. Vil jo ikke være begrenset i hvilken type tak jeg kan sette. Skal man gå så høyt som 145er kanskje?
Jeg vet faktisk ikke helt hva som kreves. Det var mer en følelse at det ble litt tynt med 45x70. Jeg ville nok gått for minst 45x120 med den spennvidden.

Jeg har omtrent 3 meters spennvidde, og har lagt 45x95 som takbjelker, cc600. Det er tilstrekkelig stabilt for meg selv om man kan få det til å bevege seg litt om man henger seg i det, men 45x70 er nok å ta i litt i underkant.

ok kjør på 120or, finnes ingen grunn til å spare :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.