smh
Hei!

Jeg vil bygge en enkel trekonstruksjon for å sette opp et kattnett på min balkong, og lurer på hvordan jeg på enklest mulig måte kan få det rimelig stabilt. Balkongen stikker ut fra huset, størrelse 120 x 200 cm. Jeg kan ikke feste noe i fasaden, og vil (av rene estetiske grunner) ikke feste nettet i balkongen ovenfor.

Min tanke er å feste fire stolper i hvert hjørne av balkongen (ca 2 m høye) og feste dem i balkongrekkverket med strips. Deretter sette tre overliggere av noe slag oppå, som stabiliserer og som nettet kan festes i.

Spørsmål 1: Holder det slik, eller burde jeg sette sammen det hele bedre (og i så fall hvordan)?
Spørsmål 2: Hva skal jeg bruke for trevirke og dimensjoner?

Jeg innser at dette er et veldig enkelt spørsmål, men har ikke snekret noe mer komplisert enn en skjærefjøl i sløyden tidligere ... Og har lett rundt etter byggeinstruksjoner på nettet uten å finne noe (det er kanskje for enkelt for det). Vil med andre ord være kjempe takknemlig for hjelp!
 
Du trenger ingen grove dimensjoner. 45x70 trykkimpregnert gjør jobben. Overliggerne stiller du på høykant. Fest Overliggerne ned i stolpen med skråskrudde terrassebordsskruer f.eks. Alternativt med galvanisert stålvinkel som du skrur med ankarskruer for utebruk.

Buntebånd funker bra for å feste stolpene hvis du har noe bra å spenne rundt.
 
smh
Takk! Spiller det noen rolle for konstruksjonen om det er trykkimpregnert, eller er det bare for at det skal holde lengre tid? Og skråskru - da forborer jeg gjennom overliggeren og så skrått ned i selve stolpen altså?
 
Ja, du kan bygge med ubehandlet tre selvfølgelig. Maler du det, kan det holde i tiår. Viktigst er å beskytte endeveden, f.eks. at de ikke står direkte på balkongplaten, men med en form for avstand.

Skråskru så skrur man fra siden diagonalt ned i stolpen. Det kan være lurt å forbore som du nevner for å redusere risikoen for sprekker. Bruk terrassebordskrue type 4,8x75. Alternativt treskrue i tilsvarende størrelse. Skru også overliggerne mot hverandre.

Ellers vinkler type https://www.byggmax.se/vinkel-p234055#267=987&776=14627&884=14617&914=14622. Ser styggere ut synes jeg, men lettere å få sterkt med noen ankarskrue.
 
smh
Ok, da gjør jeg det. Tusen takk for hjelpen!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.