I morges hadde vi et voldsomt skybrudd, og tilfeldig gikk jeg forbi kjellernedgangen ute og så at det var fullt med vann, og det rant unna veldig dårlig i avløpet der, så det var bare å akseptere situasjonen og begynne å rense før det skulle stige over terskelen.
Fikk bort dritten som satt der, og nå renner det bra igjen, så nå klarer det et skybrudd igjen, men det er akkurat det som er litt skummelt, altså at man er helt avhengig av et eneste avløp, og hvis det blir tett, kommer det helt sikkert til å komme inn vann i kjelleren. Stoppen nå bestod av typ sand/grus og lignende som trolig er restene fra betong som har erodert og rent ned sammen med litt annet skrap fra skogen som har havnet der nede.
Hvordan ville dere løst ovenstående problem? Det eneste jeg kommer på er jo å sette opp et tak der, men tenkte om det finnes flere smarte løsninger? Et "sommertak" som man bretter over og fester på noen form for "klaffer" på fasaden ville jo fungert om sommeren, men om vinteren blir det nok et problem med snøen og dens vekt.
I morges hadde vi et voldsomt skybrudd og ved en tilfeldighet gikk jeg forbi kjellernedgangen ute og så at det var fullt med vann og det rant unna veldig dårlig i avløpet der så det var bare å like situasjonen og begynne å rense før det skulle stige over terskelen.
Fikk bort dritten som satt der og nå renner det bra igjen så nå klarer det et skybrudd igjen men det er nettopp det som er litt skummelt, altså at man er helt avhengig av et enkelt avløp og blir det stopp så kommer det helt garantert komme vann inn i kjelleren. Stoppet nå besto av typ sand/grus og lignende som antagelig er restene fra betong som har erodert og rent ned sammen med litt øvrig bråte fra skogen som har havnet der nede.
Hvordan hadde dere løst ovenstående problem? Det eneste jeg kommer på er jo å sette opp et tak der men tenkte om det finnes flere smarte løsninger? Et "sommertak" som man bretter over og fester på en eller annen form for "klaffer" på fasaden ville jo fungere om sommeren men om vinteren blir det nok et problem med snøen og dens vekt.
Hei
Jeg har lignende problem hjemme der det i tillegg har rent inn i kjelleren et par ganger.
I mitt tilfelle skyldes det dels at det antagelig er en liten stopp lenger inn i ledningen pluss at jeg har to takrenner som er dårlige og selvfølgelig møtes rett over kjellertrappen og fører til foss. Har du tenkt på hvordan det ser ut rett over trappen din?
Selv skal jeg både bytte renner, sette opp platetak, og rense avløp.
Flere kommuner krever at den typen av avløpsbrønner skal kobles til overvann i stedet for spillvann av akkurat den grunnen du har opplevd. Jeg pleier å foreslå at man bygger et tak over trappen, for å redusere mengden vann som kommer ned der, det er jo ikke bare om sommeren at det regner.
Jeg har lignende problem hjemme hvor det i tillegg har rent inn i kjelleren et par ganger.
I mitt tilfelle så skyldes det dels at det antageligvis er en liten propp lenger inn i ledningen pluss at jeg har to takrenner som er dårlige og selvfølgelig møtes rett over kjellertrappen og fører til foss. Tenkte på hvordan det ser ut rett over trappen din?
Selv skal jeg både bytte renner, sette opp blikkenslagertak, og rense avløp.
Har ingen takrenner akkurat der så det er ikke noe problem, dette var "bare" rent regn så å si. Men når det blir skybrudd så kan det holde ser det ut som. Jeg spylte nøye med slange et godt stykke inn i avløpet og det ser ut til at det har fjernet dritten som satt der, for nå under det siste kraftige regnet som kom for en stund siden så rant det unna fint, men det føles litt risikabelt.
Kan det være verdt å sette en finere type sil i brønnen for å unngå at søppel følger med? Men da blir det vel stopp der i stedet kanskje.
Fordelen med tak er jo at du beskytter døren også, så den holder lenger.
Se på hvordan ditt vanlige tak ser ut og bygg et lignende med lignende takpanner og vindskier. Et halvt saltak eller et pulttak med samme takvinkel som ditt vanlige tak kanskje hadde passet?
Det kan bli litt problem med et tak her da det sitter et vindu "litt feil".... Et tak trenger jo også gå over trappen samt gi den som går ned et fritt mål på iallfall 2 m over trappen og da føles det som om vinduet sitter i veien. Det finnes ikke noe bilde med en annen vinkel mot fasaden så man ser helheten på hele fasaden. Skulle bli lettere da å gi tips på takutforming...
Takk for alle tipsene. Her er det et til bilde der man ser helheten litt bedre. Vinduet forstyrrer jo litt dessverre, man kan ikke lage en spesielt høy konstruksjon.
Ville det ikke holde ganske langt om man laget en trapp over større delen av nedgangen bare? Altså at man dekker typ.. 50-60% av den med et tak? Vil jo ta bort veldig mye "regnbar overflate". Om det er noen trinn som er ubeskyttede kanskje ikke gjør så mye?
Jeg har skisset litt på en slik løsning, men den er jo avhengig av at den ikke får gå hele veien ut.