13.760 lest ·
8 svar
14k lest
8 svar
Når kan jeg legge gulv på avrettingsmasse?
Jeg holder på med å legge gulv hjemme. Jeg har nettopp fått gulvvarme installert, og stedet der alle varmerørene går sammen kunne ikke legges i EPS sporskjøtene. Derfor har jeg støpt opp til vanlig gulvhøyde der. Området er ca 0,75 kvm stort. Den totale tykkelsen på gulvet var 50 mm. Jeg la grovbetong i bunnen, ca 40 mm, og avsluttet med 10 mm avrettingsmasse.
Nå skal jeg legge aldringsbestandig plast på dette og deretter legge gulvet. Hvor lenge bør jeg vente med å legge plasten og gulvet, slik at jeg ikke stenger inne fukt fra grovbetongen eller avrettingsmassen?
Nå skal jeg legge aldringsbestandig plast på dette og deretter legge gulvet. Hvor lenge bør jeg vente med å legge plasten og gulvet, slik at jeg ikke stenger inne fukt fra grovbetongen eller avrettingsmassen?
Det er jo betongen som er bekymret, den holder jo på fuktigheten. Du skulle bare ha brukt flytsparkel alene, da hadde det ikke vært noen problemer å legge etter noen dager. Nå hadde jeg ventet minst en uke.
Fast fukten kan vel ikke gjøre så stor skade, ettersom den er begrenset? Det vil jo bare fordampe en beskjeden mengde vann, så er det jo slutt. Det vil jo ikke komme fukt over lengre tid. Jeg tenker at den fukten som oppstår mens betongen herder så vil tørke ut. Eller er det nok til å gjøre skade? Laminatgulvet kommer den jo ikke til, for der ligger det plast imellom. Det må være sponet som ligger under betongen da.
Det er delvis plasten som kan være et problem siden betongfuktigheten ikke kan luftes ut gjennom den.
Selv løftet jeg akkurat på ca 2 kvm plastmatte som har ligget løst på et betongkjellergulv i 4 år. Det var en tydelig kant av fukt og svartmugg rett der matten hadde ligget. Lukter (bokstavelig talt) as i hele kjelleren nå.
Selv løftet jeg akkurat på ca 2 kvm plastmatte som har ligget løst på et betongkjellergulv i 4 år. Det var en tydelig kant av fukt og svartmugg rett der matten hadde ligget. Lukter (bokstavelig talt) as i hele kjelleren nå.
Klikk her for å svare