Hvordan fungerer det med betong, vann og kulde egentlig? Si at man støper en liten betongplate og legger ubeskyttet på bakken utendørs. Da vil det regne og smelte snø på den, noe som gjør at betongen delvis "suger til seg" vann, eller hva? Er det det som er problemet når det så blir minusgrader ute? Sprekker hele platen da eller hvordan fungerer det her egentlig?

Har du sprekker i platen store som små, og det trenger vann inn i disse kan du ha problemer. Når vann fryser til is ekspanderer det, og det kan få betongen til å sprenges i stykker.

Dessuten har du jo bakken under å tenke på: ved tele i bakken (uten kapillærbrytende sjikt) endres underlaget for betongplaten og risikoen blir da at den sprekker... Kapillærbrytende sjikt er alltid å foretrekke, så finnes det jo vanntett betong som tåler en hel del...

Jeg var litt uklar i mitt første innlegg, med "plate" mente jeg ikke en grunnplate, men rett og slett en "betongklump" som man legger løst på bakken bare for å se hva som skjer med den.

Det jeg lurer på er rett og slett hva som skjer med betongen når det norske været har tatt sin toll :)

Du får problemer hvis betongen du har brukt har for høy luftholdighet. Det man vil ha i betong er massevis av små, små mikroskopiske lufthull. Hvis jeg ikke tar feil, er de fleste K40 bruk frostresistente. Les produsentens datablad.

Skal man hårdra det så er egentlig ikke betong ment å ha tomhus.
Best klarer det seg om det får en form for "ytterjakke" som maling, heldekkende metallplate etc.

Selvfølgelig varierer holdbarheten avhengig av hvor porøs betongen er, hvilken styrkeklasse, vct-tall, tilsetningsmiddel, herdetid m.m.

volvo skrev:
Skal man være helt streng så er egentlig ikke betong ment å ha tomhus.
Den holder seg best hvis den får en form for "ytterfrakk" som maling, dekkplate osv.
Det var litt det her jeg mistenkte, men ikke våget å spørre siden man ser så mange betongkonstruksjoner hvor enn man ser (utendørs).

Handler det rett og slett om å "tette" de betongoverflater som er eksponert mot vann, eller hva er problemet? Kan man i så fall beskytte betong ved hjelp av, si, tettesjikt for våtrom? Et eksempel, si at jeg har støpt en plate av betong som jeg vil legge fliser på - skal man da smøre på en slags "fuktspærre" på betongen før man legger på lim, fliser og fug?

Når vi hadde vår garasjeplate klar lenge før garasjen (fortsatt ikke klar) fikk vi tipset om å legge halm på platen og deretter dra en presenning over. Platen klarte en vinter uten problemer.

zachris skrev:
Et eksempel, si at jeg har støpt en plate av betong som jeg vil legge fliser på - skal man da smøre på noen slags "fuktspærre" på betongen før man legger på fix, fliser og fug?
Jepp, det finnes spesielle tette sjikt for formålet. Ikke de samme produktene som i våtrom.

joh_h, har du noe eksempel på et slikt tetningslag og er det noe man kan påføre selv?

For eksempel Schönox 1K-DS, men det finnes tilsvarende fra mange forskjellige merker. Det går utmerket å påføre selv, se her for monteringsanvisning på Schönoxsystemet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.