Jaha, spørsmålet er som i overskriften.
Jeg må utbedre en trapp. Hodet slår i på vei ned (og opp). Det er ikke verdig å ha det slik i eget hjem.
Enten sager jeg opp bjelkelaget i etasjen ovenfor. Dette medfører noen estetiske problemer. Eller så skaffer jeg en ny trapp. Nåværende trapp er grei hva gjelder helling. Jeg har litt vanskelig for å forestille meg hvor bratt man kan la det være uten at trappen oppleves som stygg og ukomfortabel.
Nåværende trapp er 10 trinn, fra inngang til 1. plan til 2. plan i sokkelhus (2/3 – dels etasjehøyde)
Finnes det fastsatte normer for hellinger? Eventuelle egne tanker fra forumets medlemmer?
Mvh
///j
Jeg må utbedre en trapp. Hodet slår i på vei ned (og opp). Det er ikke verdig å ha det slik i eget hjem.
Enten sager jeg opp bjelkelaget i etasjen ovenfor. Dette medfører noen estetiske problemer. Eller så skaffer jeg en ny trapp. Nåværende trapp er grei hva gjelder helling. Jeg har litt vanskelig for å forestille meg hvor bratt man kan la det være uten at trappen oppleves som stygg og ukomfortabel.
Nåværende trapp er 10 trinn, fra inngang til 1. plan til 2. plan i sokkelhus (2/3 – dels etasjehøyde)
Finnes det fastsatte normer for hellinger? Eventuelle egne tanker fra forumets medlemmer?
Mvh
///j
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 innlegg
Det finnes en enkel formel for å beregne passende forhold på trinnedybde og opptrinnshøyde.
2x opptrinnshøyde + trinnedybde ≈ 62 (anbefalt pleier være 60-64)
Eksempel:
Hvis trinnhøyden er 18 cm blir det 62 - (2x18) = 26cm trinnedybde. Med en trappenese på 3 cm blir trinnedybden 29cm.
Trappen begynner å bli bratt når opptrinnet blir 20-21cm.
2x opptrinnshøyde + trinnedybde ≈ 62 (anbefalt pleier være 60-64)
Eksempel:
Hvis trinnhøyden er 18 cm blir det 62 - (2x18) = 26cm trinnedybde. Med en trappenese på 3 cm blir trinnedybden 29cm.
Trappen begynner å bli bratt når opptrinnet blir 20-21cm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 innlegg
Klikk her for å svare