Hei eksperter!
Jeg har en ganske vanlig trapp i huset med en "plate" som deler etasjeplanen.
Spørsmål 1. Kan jeg slipe ned disse "naglene" for å få en glatt overflate?
Spørsmål 2. Hva kan finnes under denne platen som deler etasjeplanen? Kan jeg erstatte denne med gips for å få glatt vegg?
 
  • Trappe med hvit skive og runde nitar, skiller etasjer i huset. Spørsmål om å slipe ned nitar og erstatte skiven med gips for en jevn overflate.
  • En hvitmalt innendørs trapp med en skillevegg som viser synlige nitar. Brukeren ønsker tips om sliping og muligheter for å erstatte veggen med gips.
Er ingen nagler. Er plugger for å skjule skruene.
 
Mistenkte nesten det men håpet at skruene kanskje var nedsenket og at dette var "dekor".

platen jeg snakker om finnes vedlagt. Samme "nagler der"

det er vel en smakssak men jeg ville gjerne holde det litt mer minimalistisk
 
  • Utsikt fra en trapp ned mot en gang med et vindu og et lite bord.
  • Mørkt trappehjørne med hvite rekkverk og tretrinn. Veggene har mørke flekker og skruer, med skygger synlige i det svake lyset.
T Tiger79 skrev:
Er ingen nagler. Er plugger for å skjule skruene.
spørsmålet er jo da om man kan slipe ned pluggen for å få jevn overflate, er skruen nedsenket kan jeg sparkle og male over dette
 
Kan og kan, spørsmålet er dog om ikke det du gjør kommer til å synes mer? Du kan selvfølgelig sparkle og male, men det kreves jo enormt nøyaktig sparkling og så skal man jo helst male så det er likt som trappen ellers? Ser jo sprøytemalt ut fra fabrikk? Risikoen er jo bare at det blir en masse jobb for svært liten nytte og så kanskje man i tillegg angrer seg til slutt.......En trapp beveger seg jo hele tiden i tillegg, så risikoen er kanskje også overhengende at sparklet til slutt løsner og sitter løst... og synes. Og da er man jo på rute en igjen.
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
Om du nå for enhver pris vil få bort disse – noe som virker totalt unødvendig imho – så kan du prøve å fjøle dän en av dem på et godt gjemt sted og se hvordan det ser ut under. Har du virkelig flaks så sitter skruene nedsenket et par mm, slik at det går an å trykke inn plugger som ikke stikker ut – dem kan du skjære til selv ved å "skive" en rundstav – og fikser dem med trelim før du sparkler og maler over. Å kun sparkle i hullene blir veldig vanskelig å få pent (ikke spør meg hvordan jeg vet det...) – du vil i det minste trenge noe mer utfylling enn vanlig snekkersparkel, siden det har en tendens til å synke inn i dypere hull. Mulig det går med kjemisk tre/Plastic Padding eller lignende gojs, men jeg er skeptisk; det er sjelden det blir så bra at man vil se dette som det første man gjør når man kommer inn i boligen.

Derimot kan du slipe ned/fjerne pluggene og deretter sette over en form for heldekkende plate som du skjærer til langs med hele vangstykket. Om du limer den med trelim og med hjelp av en rekke tvinger får du en helt jevn overflate som deretter kan males.
 
  • Liker
Labkid
  • Laddar…
Når det gjelder inklædningen mellom etasjene så kan du ha flaks eller uflaks. Det føles som om det er et ganske nytt hus bygget med veggblokker og bjelkelagskassetter. Da kan det være så ille at veggene på over- og underetasje ikke helt er i liv med hverandre, da går det dessverre ikke an å få en helt glatt vegg. Ofte pleier det å være gips allerede bak disse bjelkelagsinklædningene, er da disse i liv med hverandre så er det bare å sparkle på, men det er ingenting man kan vite uten å rive bort inklædningen.
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Om du nå til enhver pris vil få bort disse – hvilket virker totalt unødvendig imho – så kan du prøve å forsøke fjøle vekk en av dem på et passende skjult sted og se hvordan det ser ut under. Har du riktig flaks, sitter skruene nedsenket et par mm, slik at det går an å trykke inn plugger som ikke stikker ut – dem kan du sage til selv ved å "skive" en rundstav – og fikser dem med trelim før du sparkler og maler over. Å kun sparkle i hullene blir veldig vanskelig å få pent (spør meg ikke hvordan jeg vet det...) – du kommer til å iallfall trenge noe mer fyll enn vanlig snickersparkel, siden det har en tendens til å synke inn i dypere hull. Mulig det går med kjemisk tre/Plastic Padding eller lignende greier, men jeg er skeptisk; det er sjelden det blir så bra at man ønsker å se dette det første man gjør når man kommer inn i boligen.

Derimot kan du slipe ned/pille bort pluggene og deretter sette over en form for heldekkende plate som du sager til langs med hele vangstykket. Hvis du limer det med trelim og ved hjelp av et antall tvinger får du en helt glatt overflate som deretter kan males.
jeg har pirket bort en og sett at skruen er nedsenket. Å fikse nye plugger føles ikke så vanskelig, men som flere sier er det den siste finishen på dette som føles som det store prosjektet. Dette gikk fra høy til lav prio de siste dagene...
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Når det gjelder kledningen mellom etasjene så kan du ha flaks eller uflaks. Det føles som at det er et nokså nytt hus bygget med veggblokker og bjelkelagskassetter. Da kan det være så ille at veggene på over- og underetasjen ikke helt flukter med hverandre, da går det dessverre ikke å få en helt jevn vegg.
Ofte pleier det å være gipset allerede bak disse bjelkelagskledningene, er da disse i flukt med hverandre så er det bare å sparkle på, men det er ingenting man kan vite uten å rive bort kledningen.
dette føles likevel positivt, om jeg nå kan leve med pluggen i trappen er jeg likevel fristet til å se hvordan det ser ut under. Jeg skal uansett male veggene inkl. Disse bjelkelagskledningene (takk for det korrekte navnet). Kommer tilbake til spørsmålet, har litt tapet å rive og litt sparkling før jeg setter i gang med dette

takk for alle svar. Ny på forumet og ny i villaen ;)
 
Velkommen til forumet og til huseierklubben! Vi har alle vært der, nye og grønne og overveldet av husseierskapet. Men man vokser med oppgaven!
 
  • Liker
Labkid
  • Laddar…
endelig helg og hjemmelaget! En liten oppdatering om noen skulle ønske å gjøre noe lignende.

Skrudd av platene. ble overlykkelig at det var gipset hele veien under den første. Men såklart ikke de andre.
Men tror likevel dette er ganske enkelt fikset.

fokus nå ligger på å rive tapet og gjøre klar veggen for maling.

kommer tilbake :)
 
  • Trapp med treverk og verktøy; gipsskiver er delvis fjernet fra veggen, og malingstape og diverse tapetrester ligger spredt på trinnene.
  • Oppussing av trapp med hvite vegger, en stige, og et vindu med utsikt mot terrasse. Gipsplater synlige; forbereder for maling.
Bjelkelagsinnkledninger sitter ofte der fordi det pleier å være problemer med at det sprekker i skjøten. Kan holde om det er hele gipsplater over bjelkelagskanten.
 
R RoBo skrev:
Bjelkelagsinnkledningen sitter oftest der for det pleier å være problemer med at det sprekker i skjøten. Kan holde om det er hele gipsplater over bjelkelagskanten.
det mangler så lite så det er fristende å bare lappe der. Men foreslår du iallfall at man kapper bort en bit opp og setter hele plater over skjøten?
 
L Labkid skrev:
det saknas så lite så det är lockende å bare lappe der. Men foreslår du iaf at man kapper vekk en bit opp og setter hele plater over skjøten?
Ja det er sikrest.
 
R RoBo skrev:
Ja det er sikrest.
Roger that! Så får det bli!
 
  • Liker
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.