3.584 lest ·
18 svar
4k lest
18 svar
Nagler på trapp, slipe bort?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 innlegg
Kan og kan, spørsmålet er dog om ikke det du gjør kommer til å synes mer? Du kan selvfølgelig sparkle og male, men det kreves jo enormt nøyaktig sparkling og så skal man jo helst male så det er likt som trappen ellers? Ser jo sprøytemalt ut fra fabrikk? Risikoen er jo bare at det blir en masse jobb for svært liten nytte og så kanskje man i tillegg angrer seg til slutt.......En trapp beveger seg jo hele tiden i tillegg, så risikoen er kanskje også overhengende at sparklet til slutt løsner og sitter løst... og synes. Og da er man jo på rute en igjen.
Om du nå for enhver pris vil få bort disse – noe som virker totalt unødvendig imho – så kan du prøve å fjøle dän en av dem på et godt gjemt sted og se hvordan det ser ut under. Har du virkelig flaks så sitter skruene nedsenket et par mm, slik at det går an å trykke inn plugger som ikke stikker ut – dem kan du skjære til selv ved å "skive" en rundstav – og fikser dem med trelim før du sparkler og maler over. Å kun sparkle i hullene blir veldig vanskelig å få pent (ikke spør meg hvordan jeg vet det...) – du vil i det minste trenge noe mer utfylling enn vanlig snekkersparkel, siden det har en tendens til å synke inn i dypere hull. Mulig det går med kjemisk tre/Plastic Padding eller lignende gojs, men jeg er skeptisk; det er sjelden det blir så bra at man vil se dette som det første man gjør når man kommer inn i boligen.
Derimot kan du slipe ned/fjerne pluggene og deretter sette over en form for heldekkende plate som du skjærer til langs med hele vangstykket. Om du limer den med trelim og med hjelp av en rekke tvinger får du en helt jevn overflate som deretter kan males.
Derimot kan du slipe ned/fjerne pluggene og deretter sette over en form for heldekkende plate som du skjærer til langs med hele vangstykket. Om du limer den med trelim og med hjelp av en rekke tvinger får du en helt jevn overflate som deretter kan males.
Når det gjelder inklædningen mellom etasjene så kan du ha flaks eller uflaks. Det føles som om det er et ganske nytt hus bygget med veggblokker og bjelkelagskassetter. Da kan det være så ille at veggene på over- og underetasje ikke helt er i liv med hverandre, da går det dessverre ikke an å få en helt glatt vegg. Ofte pleier det å være gips allerede bak disse bjelkelagsinklædningene, er da disse i liv med hverandre så er det bare å sparkle på, men det er ingenting man kan vite uten å rive bort inklædningen.
jeg har pirket bort en og sett at skruen er nedsenket. Å fikse nye plugger føles ikke så vanskelig, men som flere sier er det den siste finishen på dette som føles som det store prosjektet. Dette gikk fra høy til lav prio de siste dagene...ricebridge skrev:
Om du nå til enhver pris vil få bort disse – hvilket virker totalt unødvendig imho – så kan du prøve å forsøke fjøle vekk en av dem på et passende skjult sted og se hvordan det ser ut under. Har du riktig flaks, sitter skruene nedsenket et par mm, slik at det går an å trykke inn plugger som ikke stikker ut – dem kan du sage til selv ved å "skive" en rundstav – og fikser dem med trelim før du sparkler og maler over. Å kun sparkle i hullene blir veldig vanskelig å få pent (spør meg ikke hvordan jeg vet det...) – du kommer til å iallfall trenge noe mer fyll enn vanlig snickersparkel, siden det har en tendens til å synke inn i dypere hull. Mulig det går med kjemisk tre/Plastic Padding eller lignende greier, men jeg er skeptisk; det er sjelden det blir så bra at man ønsker å se dette det første man gjør når man kommer inn i boligen.
Derimot kan du slipe ned/pille bort pluggene og deretter sette over en form for heldekkende plate som du sager til langs med hele vangstykket. Hvis du limer det med trelim og ved hjelp av et antall tvinger får du en helt glatt overflate som deretter kan males.
dette føles likevel positivt, om jeg nå kan leve med pluggen i trappen er jeg likevel fristet til å se hvordan det ser ut under. Jeg skal uansett male veggene inkl. Disse bjelkelagskledningene (takk for det korrekte navnet). Kommer tilbake til spørsmålet, har litt tapet å rive og litt sparkling før jeg setter i gang med detteHennke85 skrev:
Når det gjelder kledningen mellom etasjene så kan du ha flaks eller uflaks. Det føles som at det er et nokså nytt hus bygget med veggblokker og bjelkelagskassetter. Da kan det være så ille at veggene på over- og underetasjen ikke helt flukter med hverandre, da går det dessverre ikke å få en helt jevn vegg.
Ofte pleier det å være gipset allerede bak disse bjelkelagskledningene, er da disse i flukt med hverandre så er det bare å sparkle på, men det er ingenting man kan vite uten å rive bort kledningen.
takk for alle svar. Ny på forumet og ny i villaen
Velkommen til forumet og til huseierklubben! Vi har alle vært der, nye og grønne og overveldet av husseierskapet. Men man vokser med oppgaven!
endelig helg og hjemmelaget! En liten oppdatering om noen skulle ønske å gjøre noe lignende.
Skrudd av platene. ble overlykkelig at det var gipset hele veien under den første. Men såklart ikke de andre.
Men tror likevel dette er ganske enkelt fikset.
fokus nå ligger på å rive tapet og gjøre klar veggen for maling.
kommer tilbake
Skrudd av platene. ble overlykkelig at det var gipset hele veien under den første. Men såklart ikke de andre.
Men tror likevel dette er ganske enkelt fikset.
fokus nå ligger på å rive tapet og gjøre klar veggen for maling.
kommer tilbake
det mangler så lite så det er fristende å bare lappe der. Men foreslår du iallfall at man kapper bort en bit opp og setter hele plater over skjøten?R RoBo skrev:





