Hei har et litt annerledes spørsmål. Har et gammelt tømmerhus som er ombygd så det er ikke noe man ser lenger, men oppdaget når jeg sjekket med en indikasjonspenn (en sånn med lysende spiss) om 220 uttaket var strømførende i forbindelse med renovering at jeg fikk utslag i kontakten selv om alt var frakoblet, og også ved siden av kontakten ??

Ved nærmere dybdykking så viste det seg at den gamle tømmeren i huset var det som ga utslag ???!!! Skjønner virkelig ingenting, det nye treverket ga ingen utslag, kun det gamle typ fra 1907. Sterkt nok til at jeg kan finne de gamle stokkene med hjelp av pennen gjennom sponplateveggen ..

Teorier på dette ...

Vet ikke om det er riktig forum men i så fall får admi flytte meg
 
Vanlig fenomen og det er derfor man ikke skal stole blindt på pennene. Trolig er det statisk elektrisitet som påvirker pennen. Prøv å gni spissen mot et stoff eller på huden.
 
Immobil Immobil skrev:
Vanlig fenomen og det er derfor man ikke skal stole blindt på pennene. Trolig er det statisk elektrisitet som påvirker pennen. Prøv å gni spissen mot et stoff eller på huden.
har testet på det meste men den reagerer ikke på annet, burde nevnes at den er ganske ny og nye batterier..
 
kjøpte en sånn der penn selv fordi det virket praktisk - Gikk i søppelbøtta ganske raskt da jeg mener at ma ikke kan stole på den for fem øre.
Kjøpte i stedet en Fluke T6 som jeg synes er utrolig praktisk og så langt har den ikke løyet for meg... ;)
 
okei det må så være men det forklarer jo ikke fenomenet
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.