Hei! Vi har fliser på det meste av nederste plan, med gulvvarmesløyfer under. På enkelte steder har fugene mellom flisene løsnet, og vi vurderer nå hva vi skal reparere dette med..? De tidligere eierne har reparert med en form for mykfug, og det er nok lurt siden det ser ut til å bevege seg litt. Men jeg har googlet og blir ikke klok på hvilken type mykfug vi skal ha, er det noen som kan hjelpe oss? Den må være brun. Legger ved bilde av gulvet der det har løsnet.
Hei.Tweety1985 skrev:
Hei! Vi har fliser på det meste av nederste etasje, gulvvarmeslynger under. På enkelte steder har fugene mellom flisene løsnet og vi vurderer nå hva vi skal reparere dette med..? De tidligere eierne har reparert med en form for mykfuge og det er nok lurt siden det ser ut til å bevege seg litt. Men har googlet og blir ikke klok på hvilken type mykfuge vi skal ha, er det noen som kan hjelpe oss? Den må være brun. Legger ved bilde av gulvet der det har løsnet.
https://rorfokus.se/klinker/tillbeh...MIt_DryZyl5AIVlY4YCh3wbQJnEAQYBSABEgLuzPD_BwE
Kan dette være noe? Nå vet jeg jo ikke om det er baderom du skal fuge? Ellers kan man jo ta vanlig flisfugemasse og blande til men da. Blir den jo hard. Jeg forstod det som at du etterspurte myk? (Ser for øvrig ingen bilde)
/A
Åh, takk! Ser absolutt ut som at den kan funke! Det er ikke bad, men har fliser på nesten hele nederste plan så stue, spisestue, kjøkken. Men den bør jo funke uansett. Den harde flisefugen som ligger på visse steder sprekker mens de stedene hvor de tidligere eierne har lappet med myk fug, holder, så jeg tenker at det er myk fug vi må ha pga bevegelige gulv og gulvvarme. Tåler den fugen varmen forresten? Har null erfaring med sånt...Scsi skrev:
Hei.Tweety1985 skrev:
Åh, takk! Ser absolutt ut som at den kan funke! Det er ikke bad, men har fliser på nesten hele nederplan så stue, spisestue, kjøkken. Men den bør jo funke uansett. Den harde flisefugen som ligger på enkelte steder sprekker mens stedene hvor de tidligere eierne har lappet med myk fug holder, så jeg tenker at det er myk fug vi må ha på grunn av bevegelige gulv og gulvvarme. Tåler den fugen varmen forresten? Har null erfaring med sånt...
Akkurat denne spesifikke silikonen som jeg lenket til er det ingen problemer med.
◗ Høy elastisitet.
◗ Høy aldringsmotstand.
◗ Støv-tørr etter ca. 1 time.
◗ Bakterie- og soppavvisende.
◗ Temperaturbestandig fra -30° - +180° C.
Det står i spesifikasjonene.
Så finnes det sikkert billigere alternativer om man ser seg litt rundt. Vet ikke akkurat hvor mye som trengs, men 100kr for en tube er jo ikke så voldsomt.
Nei det er helt greit! Er ikke så store flater uten mellom enkelte plater som det gir seg. Tusen takk for hjelpen!Scsi skrev:
Hei.
Akkurat denne spesifikke silikon som jeg linket til er ingen problem i det hele tatt.
◗ Høy elastisitet.
◗ Høy aldringsbestandighet.
◗ Støv-tørr etter ca. 1 time.
◗ Bakterie- og soppavvisende.
◗ Temperaturbestandig fra - 30° - + 180° C.
Så står det i spesifikasjonene.
Så finnes det sikkert billigere alternativer hvis man ser litt rundt. Vet ikke akkurat hvor mye som går med, men 100 kr for en tube er jo ikke så blodig.
Kapar tråden: Skulle det gå att använda mjukfog typ silicon både under och mellan klinker överallt för att ge större tolerans för ett lite rörligt underlag?
Jag har precis byggt en diskbänk med plywood som bas och limmat kakel ovanpå med silikon, och fogat med samma silikon.Jonas Westbom skrev:
Om det kommer att hålla, ingen vet, men det verkar funka.

Nu är ju detta inte byggnorm utan mera Afrika++ standard men jag är nöjd, det fungerar och är sketa billigt.😎
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.116 innlegg
Gällande mellan plattor: Silikon tar ju gärna åt sig smuts men går inte att få ren. Om den är mycket mörk gör det ju inte så mycket men ljusare silikon blir ju inte snygg i längden.Jonas Westbom skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig att silikon under plattorna ska fungera vid rörelse i underlaget. Kan ju finnas en risk för att det slutar med att vissa plattor rör sig åt ett håll och andra åt ett annat, dvs. ojämna fogar och ojämn höjd.
Det är minimala rörelser så jag är inte så orolig. Tänker dessutom att jag har kakelkryss som ligger kvar. Plattorna är mörkgrå så det låter ju ber isf!BirgitS skrev:
Gällande mellan plattor: Silikon tar ju gärna åt sig smuts men går inte att få ren. Om den är mycket mörk gör det ju inte så mycket men ljusare silikon blir ju inte snygg i längden.
Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig att silikon under plattorna ska fungera vid rörelse i underlaget. Kan ju finnas en risk för att det slutar med att vissa plattor rör sig åt ett håll och andra åt ett annat, dvs. ojämna fogar och ojämn höjd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.116 innlegg
Med minimala rörelser förstår jag inte varför det inte går att använda fix.
Nu ser jag att du har en egen tråd om det också och att du ska ha golvgips. Golvgips är ju helt oflexibelt, rör sig inte ens minimalt.
Nu ser jag att du har en egen tråd om det också och att du ska ha golvgips. Golvgips är ju helt oflexibelt, rör sig inte ens minimalt.
BirgitS skrev:
Då bör det väl snarare förstärkas under golvgipsen för annars är det väl risk för att gipsen spricker med tide
BirgitS skrev:
Jag vet hur man bygger efter alla konstens regler. Det var inte frågan.
Klikk her for å svare