Hei,
Tenkte å gjøre en innsats og muse-sikre vår krypkjeller, tilbygd i 1990, med selvtrekk ventilasjon. I dag er det glipper mellom syll og bjelkelagsbunnen rundt større delen, og min tanke er først å tette med stålull (evt. også fugeskum, men her ser det ut til å være delte meninger om hvorvidt det er klokt eller ei) og deretter forsegle med trelekter.
Legger ved et bilde som med en liten kloss illustrerer hvordan jeg tenker, at en lekte får løpe langsmed og forsegle glippen.
En bekymring jeg har er om glippene muligens har en ventilerende funksjon for isolasjon + bjelkelag. Og om jeg gjør en feil ved å tette igjen med fugeskum + lekter, kanskje glippen skal være der, eller er det bare slurvete bygget? Har i dag ingen problemer med fukt verken i krypkjeller eller bjelkelag, og det faktumet vil jeg selvfølgelig ikke ødelegge.
Hva sier dere, bare å kjøre på? Overkill med lekter? Holder det å tette og la det være med både fugeskum og lekter?
Takk på forhånd!
Mvh hoffmania
Tenkte å gjøre en innsats og muse-sikre vår krypkjeller, tilbygd i 1990, med selvtrekk ventilasjon. I dag er det glipper mellom syll og bjelkelagsbunnen rundt større delen, og min tanke er først å tette med stålull (evt. også fugeskum, men her ser det ut til å være delte meninger om hvorvidt det er klokt eller ei) og deretter forsegle med trelekter.
Legger ved et bilde som med en liten kloss illustrerer hvordan jeg tenker, at en lekte får løpe langsmed og forsegle glippen.
En bekymring jeg har er om glippene muligens har en ventilerende funksjon for isolasjon + bjelkelag. Og om jeg gjør en feil ved å tette igjen med fugeskum + lekter, kanskje glippen skal være der, eller er det bare slurvete bygget? Har i dag ingen problemer med fukt verken i krypkjeller eller bjelkelag, og det faktumet vil jeg selvfølgelig ikke ødelegge.
Hva sier dere, bare å kjøre på? Overkill med lekter? Holder det å tette og la det være med både fugeskum og lekter?
Takk på forhånd!
Mvh hoffmania
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 591 innlegg
Ser snarere ut som det er et glippe mellom typ en ny og en eldre del der det differerer noen cm. Ventilasjon bør ikke utføres på den måten. Men du kan jo tette med vindsperre, eller alunett om du vil?H hoffmania skrev:Hei,
Tenkte å ta i et tak og musesikre vår krypkjeller, tilbygd 1990, naturlig ventilasjon. I dag er det åpninger mellom syll og bjelkelagsbunn rundt store deler, og min tanke er først å tette med stålull (eventuelt også fugeskum, men her ser det ut til å være delte meninger om hvorvidt det er klokt eller ikke) og deretter forsegle med trelekter.
Legger til et bilde som med en liten kloss illustrerer hvordan jeg tenker, at en lekt får løpe langsmed og forsegle sprekken.
En bekymring jeg har er om sprekkene muligens har en ventilerende funksjon for isolering + bjelkelag. Og om jeg gjør en feil som tetter det med fugeskum + lekter, kanskje sprekken skal være der, eller er det bare slurvete bygd? Har i dag ingen problemer med fukt verken i krypkjeller eller bjelkelag, og det faktumet vil jeg ikke ødelegge selvfølgelig.
Hva sier dere, bare å kjøre på? Overkill med lekter? Holder det å tette og droppe både fugeskum og lekter?
Takk på forhånd!
Mvh hoffmania
Ellers tror jeg lekter fungerer fint.
Klikk her for å svare
