Det skal bygges en badstue på ca. 2x2m på disse murte pilar. Jeg er i behov av råd!

Har fått muligheten til å bygge en badstue. Det skal bli virkelig gøy. Den ene tomteeieren har gjort grunnarbeidet selv. Men jeg har aldri kommet over pilar av rett oppmurte murstein før. Min tidligere veileder og kollega sa at det fungerer bra. Men det er noen spørsmål som Google ikke kan besvare. Jeg tror at dere her har kloke råd og kanskje noen har støtt på samme eller lignende situasjon?

Hvordan ville dere feste bjelkelag/syll i muringen? Eieren mener man bare kan legge bjelkelaget rett på. Hva sier du?

Bør man pusse mursteinene som beskyttelse mot vann-/frostskader?

Jeg vil høyst sannsynlig måtte kile opp konstruksjonen, mente eieren også. Ville dere brukt slike holdbare skiver som finnes på markedet eller bare keilet opp med tre?

Hva er dine råd og tanker om grunnen og den kommende konstruksjonen oppå?

• Mursteinsplinter på en steinete overflate i skogmiljø, med treplanker plassert oppå; forberedelser for en sauna-konstruksjon.
  • Rød mursteinsplint med treplanker plassert på toppen, omgitt av grønt gress og trær. En betongstein og trebit ved foten på bakken.
Ser ustabilt ut i mine øyne, er det tre søyler på fjell og en på jord?

B
Grunnlaget er jo en av de viktigste delene i en konstruksjon. Det der ser tvilsomt ut.

Jeg ville nok startet på nytt igjen, i alle fall den som står i jorden. Hvor dypt er det gravd under den, ned til fjellet?

• Liker
NalleSW
  • Laddar…
Ren katastrofe sier jeg, riv og gjør om.

• Liker
NalleSW og 1 annen
  • Laddar…
H HSP skrev:
Ser ustabilt ut i mine øyne, er det tre søyler på fjell og en på jord?
Det skal bli totalt 6 søyler og de skal være festet ned på fjellet. :/

B BSOD skrev:
Grunnen er jo en av de viktigste delene i en konstruksjon. Det der ser tvilsomt ut.

Jeg hadde nok begynt om igjen, i alle fall den som står i jorden. Hvor dypt er det gravd under den, ned til fjellet?
Ned til fjellet er det gravd. Jeg skulle gjerne gjort om med standard støpte sylinderpillarer. Får se hvordan jeg skal få frem det forslaget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.