Tenkte en stund på hvor jeg egentlig skal plassere dette spørsmålet, men da det først og fremst handler om murte fuger prøver jeg her. Vi har i alle fall en murt åpen peis i vår leilighet, bygget på midten av 30-tallet. Ifølge opplysninger skal røykgangene være sotet og inspisert uten anmerkning for litt over et år siden, men merket ved siste fyring i vinter at den derimot lekker røyk "bakveien" inn i leiligheten på oversiden ved sidene av røykgangen:
Ser man inn i peisen, ser man at den øvre bakre fugen (som altså utgjør overgangen mellom peisens "tak" og bakvegg) er skikkelig forvitret:
Sett fra røykgangen ser man en ganske bred sprekkdannelse der fugemasse mangler hele veien bort til peisens kant. Selve røykgangen i seg selv ser dog helt fin ut så langt jeg kan se herfra.
Så - etter denne bildefortellingen - hvordan reparerer man dette på best mulig måte? Vil gjerne passe på å gjøre dette nå i løpet av sommeren slik at det går å fyre når høsten kommer. Min spontane tanke er å rense sprekken for sot og løst materiale så godt det går med en liten stålbørste i piperenserutførelse og deretter presse inn så mye ildfast fugemasse som det går hele veien rundt. Har sett at dette finnes på patron, noe som jo føles som en smidig løsning for å få det inn på dypet. Hvordan høres dette ut for noen med litt perspektiv på saker og ting? Innvendinger, tillegg, ideer?
Ja, det var mitt neste spørsmål - innen hvilken fagmannakategori et slikt arbeid faller. Da skal jeg google litt skorstensmurare. Noen som tilfeldigvis har tips på en bra sådan i midtre/sørvestlige Skåne?
Tillegg: Skal selvfølgelig også snakke med vår BRF, om ikke annet med tanke på at lignende ovner i andre leiligheter jo kan antas risikere å rammes av lignende ting. Når det gjelder el- og vannledninger har jo BRF ansvaret for disse om de betjener mer enn én leilighet, og ut fra samme resonnement antar jeg da at jeg har ansvaret for min egen ildsted og BRF for røykganger? Eller er det annerledes i dette tilfellet med tanke på brannsikkerhet?
Om man gjør det selv eller ikke er mer et spørsmål om interesse. Er man handy så er det ikke vanskelig, men man må være nøye og skaffe seg kunnskap. Man tar ikke sjanser med ildsteder. Man vil heller ikke ha en sårbar håndverker, så passende er det å velge en "kakelugnsmakare".
Vedlikehold av ildsteder er ikke meldepliktig til kommunen, så det er bare å sette i gang. Av ren selvbevarelsesdrift kan man ta hjem en feier og gjennomføre en inspeksjon etter reparasjonen. Det kan jo være bra hvis man bruker en håndverker hvis arbeid kan trenge å bli kontrollert av en uavhengig part.
Hvordan det fungerer med foreningen kontra andelseieren når det gjelder ildsteder får noen andre beskrive.
Det som praktisk må gjøres er å plukke ned den åpne peisen fra toppen. Fra bildene ser det ut som det er en dekorativ marmorplate som først skal løftes av (uten å splitte den!). Så under ligger (ildfast?) murstein og hviler på bakveggen og et jern. Etter å ha plukket ned taket så mures det opp igjen meget nøye med helt fylte fuger. Egnet mørtel er leiremørtel (1 del kakelugnsmakarleire + 3 deler muringssand). Jobben er skitten.
Hendig eller ikke det kreves litt mer når det gjelder piper, hvorfor har den sprukket
det er noe som har satt seg, må kontrolleres eller har det sprengfyres i den, da kan det sprekke
Ingen sprengledning har skjedd i løpet av min tid i leiligheten, og jeg tror nok at også tidligere eiere har hatt vanskeligheter med å oppnå slike temperaturer med tanke på komfyrens/leilighetens litt halvdårlige utforming når det gjelder trekk. Jeg har derimot sett nærmere på andre deler av komfyren, og langs ytterkantene der komfyren møter noe bak har det også sprukket (dog betydelig mindre). At bjelkelaget har satt seg litt føles derfor ikke usannsynlig, spesielt med tanke på at gulvene i resten av leiligheten er ganske bølgende, de også...
Summen av kardemommen blir at jeg må finne den nærmeste kakkelovnmaker/pipemurer jeg kan finne for en gjennomgang av forutsetningene før vi gjør noe som helst. Hvis noen kommer på noe vi spesielt bør undersøke da, tar jeg gjerne imot tips, ellers takker jeg for all innspill så langt!
sotet og inspisert betyr jo ingenting hvis de ikke samtidig trykktestet.
Sånne skader skal man ikke fikse på enklest mulig vis, bedre å mure om det som er skadet helt og holdent.
Begynn med å kjøpe en røkbombe, vet ikke helt hvor prøv å google, så opp på taket tette pipen din tenne bomben, inn i ildstedet igjen med luker, vent, er det sprekker så vil du ikke unngå å se når det ryker, slik gjør feieren for å sjekke sprekker, når du har sett det opp på taket igjen fjern tettningen, røyken kan lukte litt ille så da ventileres den ut via skorsteinen.
Det kommer nok an på hvor sprekker og hvor lekkasjene er av hvilken karakter, jeg anbefaler ingen å tette skorsteinsløpet selv, det er et håndverk som ikke mange mestrer. Derimot kan man sette inn en røykbombe og se hvor alvorlig skaden er, for å finne ut fakta, kan man gjøre.
men nå er det slik jeg forstår det ikke skorsteinen i seg som lekker, men den åpne peisen, noe som dessuten allerede vises på veggen. Noen flere tester er nok overflødige.
Akkurat som Stefan1972 sier, etterlater sotsstripene på veggen ingen spørsmålstegn - det lekker. Som jeg har prøvd å tegne inn på bildet i første innlegg, sees sotsstripene bare på hver side av røykgangen, som i sin tur ser fin ut (såpass fin at det føles som om den har blitt renovert en gang siden huset ble bygget). Alt tyder på at lekkasjen kommer fra den sprukne fugen i ovnens overkant. Spørsmålet er altså egentlig bare om brannfugemasse her utgjør en brannsikker løsning, eller om man bør gjøre/undersøke mer?
Brannfugemasse er ikke en egnet løsning. Uten ommuring er det ikke sannsynlig at hele fugen fylles, og da øker naturligvis risikoen for fremtidige lekkasjer den dagen den stive brannfugemassen også glipper. Og glippe vil den trolig gjøre så snart fugen beveger seg på grunn av oppvarming.
1. Jeg tror at branntetningsmasse vil gjøre jobben, ikke for alltid men inntil videre. Med mindre setningsbevegelser skjer.
2. Hvis skorsteinen er fungerende så er det bare et problem under oppstartsfasen av fyringen, noe som ER ILLE NOK (dvs man kan ikke overse dette og fortsette å fyre!) men verdt å huske på.
3. Branntetningsmassen er brannsikker, den skal selvfølgelig påføres på en rengjort overflate på innsiden, presses inn i sprekkene og deretter påføres rikelig.
4. Det ER fornuftig å kontrollere ovnens tilstand regelmessig med røykkassetter siden den eneste langsiktige holdbare løsningen er å mure en helt ny ovn.
5. Årsaken til den hvitfargede vertikale sprekken på det siste bildet bør undersøkes, er det setninger kan det være nok å tette den inntil videre. Men har det blitt problemer på grunn av andre årsaker så må dette utbedres!
6. Tilbøyelig til å være enig med en miks av tidligere skribenter, det er mulig å GDS:e dette MEN har man ikke kontroll så skal man få inn kvalifisert hjelp. Sette fyr på huset er ikke noe man bør ta sjanser med.
Alle murede ovner eller kakkelovner beveger seg over tid og lengde og må mures om. Det kommer man aldri unna, og det er knapt en løsning å skjule sprekkene med noe midlertidig. Joda, det tetter kanskje for øyeblikket, men problemet er jo fortsatt der. Ellers blir det jo som å dekke rustskadene på bilen med papp og spraye body på det.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.