Huset er en villa med to etasjer, kjeller og loftsværelse fra 1930. Skal bygge ut badet i andre etasje og ønsker å gjøre døråpningen til rommet ved siden av litt smalere samt flytte den nærmere skorsteinen.

Det rødmerkede området er en liten veggstump på ca. 10 cm som er murt. Har stumpen noen spesiell funksjon eller kan jeg fjerne den og sette inn en trestender i stedet som jeg kan feste dørkarmen i?

Som jeg forstår skal den midtgående horisontale veggen være bærende, men kan også ovennevnte lille veggstump være bærende?

• Plantegning av en to-etasjes villa fra 1930-tallet, med fokus på en rødmarkert murdel som mulig skal fjernes for å endre døråpningen i en bærende vegg.
  • Murvegg med markert rød område og delvis demonterte tregulvplanker i et eldre hus, viser en veggstump som kan være bærende.
EDIT: leste feil

tror det har med at murpipen er der. fra gammelt av skal vel ikke vegger stå tett mot mur, derav en liten murstump.

Om du kan fjerne den kan jeg ikke svare på. dørkarm går jo å feste i mur?

Da forstår jeg. Har det med at det ikke skal være tre nær skorsteinen?
Kan tenke meg at det er fra gammelt av når man hadde vedkomfyr og oljefyr. For den eneste kanalen som brukes til fyring sitter på den andre siden og er for peisen i første etasje.

Så det føles som at jeg burde kunne fjerne den i så fall. Dere tror ikke at den veggen er bærende i alle fall?

Det går sikkert an å sette dørkarmen i murbiten, men når jeg måler så ser jeg at det ikke fungerer. Åpningen blir for smal da hvis jeg ikke gjør badet smalere.

Har forsøkt å søke informasjon om hvordan en skorstein bygges opp og hvorfor man kan ha gjort denne løsningen men finner ingenting.

Noen annen her som kanskje vet mer sikkert?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.