Hei,
Jeg og min samboer har en gammel laftet stall på en betongplate der de nedre tømmerstokkene var så råtne at vi måtte fjerne dem. Nå har vi erstattet disse med lecablokker (fra Byggmax) opp til ca. 1 meters høyde. Som mørtel i fugene har vi brukt murmørtel B fra Byggmax.

Nå er spørsmålet hvordan man skal gjøre med puss og maling. Trenger jeg å bruke nett når muren slutter under vinduene? Hvor mye nett trengs isåfall, skal man dekke hele overflaten? Hvilken type puss skal man ha? På pakken fra Byggmax står det bare murmørtel B, og på en pakken fra Bauhaus stod det både puss og murmørtel B. Kan jeg bruke det fra Byggmax til puss?
Kanskje et dumt spørsmål, men trenger man puss overhodet? Lecablokkene er vel vanntette som de er? Hva er meningen med pussen bortsett fra at det ser bedre ut? :)

På innsiden mot boksene tenkte vi å sette plywood for å beskytte lecablokkene mot ev. spark. Trengs det puss eller maling på lecablokkene da?

Oi, så mange spørsmål det ble. Håper at noen kan hjelpe meg med iallfall noen av dem :)

Hei, I egenskap av stallbygger, (ok bygger kanskje er å ta i men jeg har bygget 4 hestestaller så langt i karrieren iaf) så kan jeg kanskje bidra med noe iaf :)

Jeg hadde pusset med B-mørtel på utsiden (Mur & Pussmørtel B fra Byggmax om det er der dere handler), det trengs sikkert ikke nettes på leca, pussmørtelen har godt feste på leca. Selv så netter jeg dog i prinsipp alltid når jeg pusser, men det er vel mest fordi jeg alltid bygger etter prinsippet "så sikkert som mulig selv om det ikke er nødvendig".
Om dere ikke pusser så har Leca en tendens til å suge opp en god del vann, noe som kanskje ikke er så bra om dere maler på innsiden. Her er jeg ingen ekspert på området så jeg kan ikke riktig si hvordan det ville påvirke å ha en upusset fasade, det eneste jeg har merket er at leca kan ta opp en god del vann, selv om lecablokkene i seg selv ikke tar noe skade av det hva jeg vet. Noen mer belest ang. leca kan forhåpentligvis komme med litt mer forankret fakta i emnet.

Innsiden hadde jeg definitivt netta (når du netter så dekk hele flaten, skjøter overlapp iaf 10cm). Med tanke på hvor mye kraft det er i et hestespark (ca 10kN (1 tonn)). Etter litt rundeforespørsel og konsultering satte vi også A-mørtel (Sementmørtel A, eller hva det nå kan stå på posen, finnes dog ikke på byggmax) på innsiden. Hardere mørtel for å tåle den relativt grove mishandlingen det kan få av hestene.

Ops, så at dere tenkte å sette plyfa på innsiden, ja, det burde fungere. Har kledd et stall med kryssfiner i boksene, for å "spare" på de egentlige treplankene som utgjør boksveggerne og som ville være mye kronglete å bytte (kreve total demontering av boksen). Vi lakket også disse platene med et par lag båtlakk for å være ekstra slitesterke og enkle å gjøre rene, og det er de virkelig. Stallen går virkelig fort å blåse ren med høytrykksspyleren, og det blir virkelig rent raskt uten anstrengelse eller gnikking. Temmelig praktisk og holdbart i lengden, dessuten enkelt å bytte ved behov (har ikke trengt å bytte ennå etter 7 år!)

Skal nevnes kanskje at vi valgte bjørkekryssfiner som er ganske mye hardere enn den vanlige furukryssfiner. Dyrere, men det har nok lønnet seg i lengden da samtlige plater fortsatt er i meget god stand, til tross for at det bare er 8mm kryssfiner.

Kryssfiner funker altså kanon, men jeg hadde nok likevel tenkt en gang ekstra, det blir ikke så gøy å feste opp kryssfiner i lecablokkene, iaf ikke om dere hadde tenkt å sette kryssfiner tett inntil lecaen. Det blir skikkelig mye boring og plugging, for å tåle slitasjen tror jeg den må sitte fast ordentlig med temmelig tett mellom skruene. Et alternativ med å bolte fast et par lekter på veggene for å få noe å skru i går nok også dessverre bort, om dere får luft mellom kryssfiner og veggen kommer den aldri til å tåle et hestespark. Det er dessuten alltid litt lurvete å få plugger til å sitte ordentlig godt i leca, visst det sitter ikke direkte dårlig, men det er jo ikke som å plugge i betong.

Hadde jeg gjort det selv hadde jeg med andre ord sannsynligvis pusset både inn- og utside i henhold til ovenstående. :)

mvh Peter // på vei mot sitt 5:e stall (hestegale foreldre og kjærester tar ut sin rett.....)

tusen takk for så utførlig info! da får det bli B-bruk på utsiden og A-bruk med nett på innsiden helt enkelt=)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.