Jeg skal pusse en lecamur til drivhus og leste at man skal ha Muringsgrunn A før pussmørtel B.
Det virker litt overkill for meg å legge på flere mm med A-mørtelen... kan jeg blande det mer som velling og bare slemme det på med en kalkkost? Så kjøre med 5-10 mm mur- og pussmørtel B?

Claes Sörmland
Ja!

• Liker
basseman og 1 annen
  • Laddar…
Svigerfar påstod at det var nok å gjøre det samme med vanlig pussemørtel B, men jeg ble som vanlig usikker og tenkte at murgrunnlaget måtte være bedre. Så ble jeg usikker igjen... som vanlig

N
A bruk har man egentlig nede ved mark som sokkel.
Men fungerer også som tynt grunningsbruk.
Så sier som ovenfor, slammere tynt.
Og så stokke og pusse med b bruk.
Om det finnes et lokk på muren kunne jo c bruk fungert bedre, men er ikke satt inn i ditt prosjekt.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
N neo11 skrev:
A-bruk har man egentlig nede ved mark som sokkel.
Men fungerer også som tynt grunningbruk.
Så sier som ovenfor, slam tynt.
Og så stock og puss med b-bruk.
Hvis det er et lokk på muren kunne jo c-bruk fungert bedre, men jeg er ikke innsatt i prosjektet ditt.
Er ikke helt med på hva du mener med lokk på muren... jeg har murt 3 rader med leca, så skal det settes et veksthus på (byggesett, aluminium).

Claes Sörmland
BiFuel BiFuel skrev:
Er ikke helt med på hva du mener med lokk på muren... jeg har murt 3 rader med leca, så skal det settes opp et veksthus på (byggesett, aluminium).
Det høres ut som en utsatt konstruksjon, noe som taler for A-bruk for tunngrunnlaget.

Det sikreste er at det finnes et tak av plåt som stikker ut over murverket med pussen. Trenger vann inn bak pussen, vil den lett sprekke ved frost.

• Liker
BiFuel
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det høres ut som en utsatt konstruksjon, noe som taler for A-bruk for grunnlaget.

Det sikreste er at det finnes et tak av metall som stikker ut over murverket med pussen. Kommer det vann inn bak pussen, vil den lett sprekke på grunn av frost.
Ja, det blir nok ganske utsatt. Drivhuset har en aluminiumsliste som skal dekke toppen av pussen, men det er nok risiko for at den ikke kommer til å dekke helt.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
3 skift med leca betyr at muringen er ca 60 cm høy?
Grunn med a mørtel og puss med b mørtel.
Som skrevet ovenfor, så kan det ikke renne ned vann i stenen ovenfra og bak.
Da fryser det til slutt i stykker.
Har du det, bør du droppe b mørtel og kun bruke sementmørtel A, så holder det lenger.

• Liker
BiFuel og 1 annen
  • Laddar…
N neo11 skrev:
3 skift med leca betyr at murningen er ca 60 cm høy?
Grunn med a mørtel og puss med b mørtel.
Som tidligere nevnt, så kan det ikke renne vann ned i steinen ovenfra og bak.
Da fryser det til slutt i stykker.
Har du det så bør du droppe b mørtel og kun bruke sementmørtel A, så holder det lenger.
Ja, 60 cm. Jeg skal se hvordan det blir når vi har fått sammen rammen oppå. Hvis det ser ut som det er fare for vann, så får jeg prøve å finne et passende blikk å legge der.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det høres ut som en utsatt konstruksjon, noe som taler for A-bruk for tynnfundamentet.

Det sikreste er at det finnes et tak av plåt som stikker ut over murverket med pussen. Trenger vann seg inn bak pussen, fryser den så lett i stykker.
På baksiden kommer jeg til å gjenfylle for å nå opprinnelig marknivå. Kan jeg slamme 2 ganger og deretter sette platonmatte mot veggen før jeg gjenfyller? Det føles unødvendig å pusse der det ikke kommer til å synes. I så fall, hvor lang tid mellom omgangene med slamming?

Claes Sörmland
BiFuel BiFuel skrev:
På baksiden kommer jeg til å fylle på igjen for å nå opprinnelig bakkenivå. Kan jeg slamme 2 ganger og så sette platonmatte mot veggen før jeg fyller på igjen? Føles unødvendig å pusse der det ikke kommer til å synes. I så fall, hvor lang tid mellom omgangene med slam?
5 timer?

• Liker
BiFuel
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.