Hei. Holder på å bygge en veranda og har i forbindelse med dette pigget bort en betongtrapp fra 30-tallet. Denne betongtrappen var uten tak, så gjett hvordan det så ut under døren.. Det bodde en hel del smådyr i den råtne svillen.

Så nå trenger jeg litt tips om hvordan jeg skal bytte ut ca 1-1,5 meter av svillen. :confused: Den er ikke råtnet gjennom hele tykkelsen, men minst 50 prosent i underkant.

Jeg har et par, antagelig dårlige, ideer.

1. En tanke jeg har er å sage ut en liten bit av svillen, sette i en jekk i hullet og løfte litt, litt) og stappe i en bit ferskt tømmer, og på den måten lappe i med korte biter til hele strekket er byttet ut. Men det er klart, det sitter vel en masse spiker og skit som setter kjepper i hjulene for den ideen.

2. Bestille ren borsyre og spe med glykol, drukne hele skiten, samt bore hull i svillen sidelengs og pumpe inn løsningen. Kline i sement i hulrommene etter råten. Spikre over. Glemme.

Hjelp! :confused:

Takk for alle svar. :D
Nåvel, slik gjorde jeg det - om noen andre mangler ideer i fremtiden.

Skavet bort det råtneste treverket. Boret skrå hull ovenfra og ned i svillen med 15 mm bor, med ca. 20 cm mellomrom, helt ut til frisk svill og litt til. Fylte hullene med en supermettet løsning av borsyre, borax og etylenglykol.

Boracol 40, kast deg i veggen.

Fylte på med mer glykol noen ganger når treverket hadde sugd opp. Det eneste problemet var borsyren, som kun kunne bestilles fra kjemiselskap, men minimumsbestilling på 700 kroner. Men selv er som vanlig beste dreng, så jeg lot borax reagere med 30 % saltsyre for å fremstille egen borsyre. Fikk et greit utbytte.
Na2B4O7 + 2 HCl + 5 H2O --> 4 B(OH)3 + 2 NaCl , Er noen interessert i hvordan prosedyren gikk til, si bare ifra. Ikke i det hele tatt vanskelig.

Så proppet jeg borehullene ved å sprøyte i en dutt fugeskum etter å ha puttet inn små solide biter borsyre, fortsatte deretter med å fylle hulrommene etter råte/insektsskader med fugeskum, spikret over mens fugeskummet blåste seg opp. Ferdig.

Hadde jeg sett ditt innlegg tidligere kunne jeg ha svart at variant en er ganske nøyaktig som tømrer gjør.
Men det visste du vel allerede?

Håper din variant holder lenge nok til at du skal slippe å bry deg. :)

Åja, nei, det visste jeg virkelig ikke.. Men da var det vel en ganske bra idé da.

Men faktum er at jeg har revet to betongtrapper, og det er like ille på begge stedene, kanskje jeg tester den ordentlige veien neste gang. Men i og for seg er jeg ganske så overbevist om at varianten jeg gjorde kommer til å holde. Det LÆRER IKKE råtne mer da den er ganske så voldsomt impregnert samt at fukttilskuddet vil bli nærmest null da verandaen jeg bygger vil ha et tak som vil strekke seg langt over problemområdene. Og råten er jo såklart verst midt under dørene, og der er jo belastningen fra huset liten..

Også i dette emnet (timring) finnes det kortere kurs. Jeg tror de skulle gi en i sommer på da Capo (del av Göteborgs universitet institusjon for kulturvård tror jeg) (?) i Mariestad som er den som gir kurs. Det kommer sikkert flere.

http://www.conservation.gu.se/

Forslag 1 har jeg iallefall gjort når jeg renoverte vårt nåværende hus, det var litt jobb å få bort den dårlige delen av svillen da det var et ganske langt stykke, ca. 10 meter, men det gikk og etter egen mening så ble det bra.. :)

I mitt tilfelle så var det ikke like mye som i ditt av svillen som var dårlig, det var ca. 7-8 cm opp på svillen og 6-7 cm dypt innover så i mitt tilfelle så bar jo svillen selv om jeg fjernet ganske store seksjoner av gangen. Jeg jekket opp litt og la deretter inn en 45x70mm byggregel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.