H
Hei,

Rev en gammel terrasse i dag da ny og større er planlagt.

En bjelke var spikret i yttervegg og når denne ble fjernet merket vi at det var råte nederst på fasaden. Etter litt pirking ble hullet større og større. Deler av svillen er også råtten, hvordan håndterer man dette best?

Jeg har ennå ikke fjernet den nederste panelbordet så jeg vet ikke hvor langt dette strekker seg, men det satt en del lange spikre fra den gamle terrassen lenger bort på bordet og de satt virkelig hardt, så jeg håper det er friskere lenger bort.

Sender med et par bilder så dere får se elendigheten. :(

Murken fasade nederst på huset med råtne panelbord og ødelagt syll. Skader etter fjerning av gammel altan i reparasjonsprosjekt. Flis og verktøy ligger rundt. Forråtnet trevirke på fasaden av et hus, nær bakkenivå. Manglende kledningspaneler avslører skaden. Grus på bakken. Yttervegg med råttent treverk eksponert under gulmalt kledning, del av grunnmur synlig, omgitt av steiner og verktøy.

H
Her kommer noen flere bilder. Det sitter en ganske porøs plate bak panelet. Det lukter virkelig muggent.

Råtten treverk med porøs plate bak panelen. Råtten panel med eksponert, porøs skive bak og isolasjon synlig, med tegn på mugg eller vannskade. Porøs materialplate bak panel med skade; viser tegn på slitasje og mulig fuktproblem. Skitten overflate med tydelig tekstur.

Du stilte ingen spørsmål, men ja, det føles som den gamle altanen har forårsaket at det har rent inn vann der.

Blir til å åpne opp ca 3 panelbord opp og se hva som finnes bak og hvor angrepet treverket er.

• Liker
Tamazin
  • Laddar…
H
S johd01 skrev:
Du stilte ikke noe spørsmål, men ja, det virker som den gamle terrassen har forårsaket at det har rent inn vann der.
Nei, det ble kanskje ikke noe spørsmål. Men min fundering er hvordan man går videre. Er det kostbart å bytte ut det som er råttent, er det noe man rett og slett kan gjøre selv?

Så sitter det noen plate bak panelet. Noen som har en anelse om hva det kan være? Den er omtrent 8-10 mm tykk og føles veldig porøs.

Vi har kjent en fuktig lukt i rommet bak, men trodde at det kom nedenfra siden det tidligere lå en del gammelt virke der under som nå er fjernet. Men lukter vi på platen (også den som er i den andre enden) så kjenner vi jo at lukten er derfra. Så antar at vi trenger å ta ned all panel så vi kan rive bort de gamle platene. Dette er en utbygging til vårt hus som ble gjort en gang på 60-70-tallet.

H
J jonaserik skrev:
Blir til å åpne opp ca 3 panelbrett opp og se hva som finnes bak og hvordan virket er angrepet.
Sånn her ser det ut lenger opp. Tenker at jeg ringer opp en snekker i morgen som kan ta en titt på det.

Yttervegg på et hus med skader og eksponert treverk nær bakken. Skader på fundamentet og trefliser spredt på bakken. Husets hjørne med skadet kledning og synlig isolasjon. Treverk er råtnet og delvis fjernet. Flis og stein på bakken ved siden av grunnmuren. Råtnet treverk og skadet isolasjon nær fundamentet på en bygning.

• Liker
Bngth
  • Laddar…
H Henrik Käll skrev:
Vi har kjent en unken lukt i rommet bak, men trodd at det kommer nedenfra da det tidligere lå en del gammelt virke der under som nå er fjernet. Men lukter vi på platen
Den er vannskadet men druker ikke å være hele veien opp. Det som føles litt ubehagelig er at det kan være råte helt inn til rommet, å bytte selv er kanskje ikke en idé, da det kreves en del kunnskap om understøttelse av huset i den delen som berøres. I hvilken landsdel bor du, ingenting nøyaktig.

Er den revne terrassen bygget på 60-70 tallet eller del av huskroppen? På den tiden brukte man gjerne trykkimpregnert treverk eller til og med kreosot, det kan lukte vondt hvis det blir fuktig.

H
J jonaserik skrev:
Den er fuktskadet men pleier ikke være hele veien opp. Det som føles litt ubehagelig er at det kan være råte helt inn til rommet, å bytte selv er kanskje ikke ide, da det kreves en del kunnskap om oppstempling av huset i den delen som berøres. I hvilken landsdel bor du, ikke nøyaktig
Vi bor i Jönköpingstraktene. Nei, jeg tror ikke vi kommer til å gjøre det selv, men det kan være greit å vite hvor omfattende jobben kan/kommer til å være.

• Liker
T.O.R
  • Laddar…
H
S johd01 skrev:
Er den revne terrassen bygget på 60-70-tallet eller del av huskroppen? På den tiden brukte man gjerne trykkimpregnert virke eller til og med kreosot, det kan lukte vondt hvis det blir fuktig.
Jeg vet ikke nøyaktig når terrassen er bygget, men vil tippe 80-tallet og den var ikke en del av huskroppen. Det satt en bjelke fastspikret på huskroppen som terrassen hvilte på.

H Henrik Käll skrev:
hur omfattande jobbet kan/kommer vara.
Ta inn tilbud fra flere firmaer, for dette er ikke en enkel sak og kan komme til å koste en del. Beror helt på hvordan deler av veggen ser ut, trolig må hele den nedre delen av veggen byttes/skjøtes, samt bunnsvillen med. Trist men sant.

• Liker
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Er du hendig kan du gjøre det selv, men det kreves en del kunnskap. Vi pleier å bruke sterke jekker når vi bytter syllar på hus. Siden det kan være en tidkrevende jobb sparer man en hel del penger om man klarer det selv. Men som sagt: viktig at man vet hva man gjør.

For øvrig er jeg enig i det ovenstående, dvs få inn flere tilbud hvis dere skal leie ut jobben. Og sats på den som virker mest seriøs, ikke den som er billigst.

H
J jonaserik skrev:
Ta inn tilbud fra flere firmaer, for dette er ikke en enkel sak og kan komme til å koste en del. Kommer helt an på hvordan deler av veggen ser ut, trolig må hele den nedre delen av veggen byttes/skjøtes, samt bunnsvillen med. Trist men sant.
Det høres jo ikke så lovende ut, men det er vel dette som er sjarmen med å eie hus. :thinking:

H
lärjungen lärjungen skrev:
Er du hendig kan du gjøre det selv, men det kreves en del kunnskaper. Vi bruker å benytte oss av sterke jekker når vi bytter syllar på hus. Ettersom det kan være en tidkrevende jobb, sparer man en hel del penger om man klarer det selv. Men som sagt: viktig at man vet hva man gjør.

For øvrig er jeg enig med ovenstående, dvs få inn flere tilbud om dere skal leie ut jobben. Og sats på den som virker mest seriøs, ikke den som er billigst.
Takk for råd. Vi kommer med all sikkerhet leie ut jobben da jeg ikke i det hele tatt er sikker på hvordan man gjør. Kjedelige penger dog. :cry:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.