Hei!

Holder på å installere en murpeis i vårt gamle hus. Har åpnet opp til skorsteinen der jeg skal installere murpeisen, men skorsteinen sitter ca. 5 cm innenfor den øvrige veggen, og jeg ville gjerne få ut skorsteinen i samme dybde som den øvrige veggen. Spørsmålet er bare hvordan.. Huset er gammelt og skorsteinen er murt i begynnelsen av 1900-tallet, så jeg antar at det er kalkmørtel. Et alternativ jeg har vurdert er å slemming og pusse og deretter mure på ca. 25 mm lettbetongblokker og så pusse litt til på det. Et annet alternativ er å pusse ut hele skorsteinen ca. 5 cm om det er mulig? Har også hørt om plater man kan sette på skorsteinen som er brannsikre.
Vil helst unngå å belaste tregulvet for mye.

Takk på forhånd!

Magnus

Takk for forslaget. Tror dog ikke at feieren godkjenner gips mot ovnen fordi det der skal være brannvegg. Det jeg tenker å gjøre nå er å først pusse skorsteinen med serpo 224 mørtel, deretter mure på lettbetongblokker (50x400x600mm) med samme mørtel med ekstra heftemiddel som gjør fugen mellom skorstein og lettbetong sterkere. Deretter pusser jeg med pussmørtel på lettbetongblokkene. Dette var et tips jeg fikk i den lokale beijerbygghandelen. Hva tror dere om det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.