7.487 lest ·
17 svar
7k lest
17 svar
Mure/pusse kakkelovn
Gjør-det-selv-bygger
· Stuga i Dalsland
· 358 innlegg
Hvem hindrer deg?
"før man setter inn en fyring i kakkelovnens bevegelsessyklus når den er i ferd med å avkjøles og med oppvarmingen igjen så oppstår brudd i leirmørtelen som fører til at vedheften blir svakere og kakkel forblir i en posisjon fra sin opprinnelige posisjon. På kramlede kakkelovner kan skiftene oppleve dette fenomenet av fyring for ofte."
Min mening er at han vet hva han skriver om, du mener annerledes, det er et fritt land.
"før man setter inn en fyring i kakkelovnens bevegelsessyklus når den er i ferd med å avkjøles og med oppvarmingen igjen så oppstår brudd i leirmørtelen som fører til at vedheften blir svakere og kakkel forblir i en posisjon fra sin opprinnelige posisjon. På kramlede kakkelovner kan skiftene oppleve dette fenomenet av fyring for ofte."
Min mening er at han vet hva han skriver om, du mener annerledes, det er et fritt land.
Tallguy196 skrev:
Hvem hindrer deg?
"før man inn en fyring i kakkelovnens bevegelsessyklus når den er på vei til å avkjøles og med oppvarmingen igjen så oppstår det brudd i leirmørtelen som fører til at vedheften blir svakere og kakkel stopper i en posisjon fra sin utgangsposisjon. På kramlede kakkelovner kan skiftene bli utsatt for dette fenomenet av fyring for ofte."
Det beste er at man aldri fyrer i sine kakkelovner.
Da trenger man ikke sette dem om.
Kanerva selger ovner, han tar jævlig bra betalt.
Kan man ikke fyre 2 ganger i døgnet. Er de ikke verdt en eneste krone.
Om du tar bort kaklene følger teglene i kaklene med. Det blir ingen vegger igjen liksom.D deklerkk skrev:Jeg har 3 store og velfungerende kakkelovner. Bra trekk i bra maurtue osv.
MEN
Kaklet begynner på noen steder å vise tegn, om enn små foreløpig, på at det må settes om.
Dette er et problem som jeg forstår at alle ovner rammes av før eller senere, har jeg forstått?
Kakkelovner er om man leser om en bra varmekilde, men de er sårbare og trenger å repareres/mures om osv. De er sensitive for å fyres hardt i m.m.
Noen som har murt eller pusset opp den i stedet når kaklet har begynt å gi etter. Reparere det som trengs i den, så mure.
Jeg tenker altså bort med kaklet. Så rett og slett pusse dem med f.eks. noen centimeter ildfast eller annet passende bruk i stedet for kakel.
Bør ikke dette være klart mer holdbart.
Klikk her for å svare