Jeg har 3 store og velfungerende kakkelovner. Bra trekk i bra maurtue osv.

MEN

Kaklet begynner på noen steder å vise tegn, om enn små ennå, på at det snart må settes om.

Dette er et problem som jeg forstår at alle ovner blir rammet av før eller senere, har jeg forstått?

Kakkelovner er hvis man leser seg opp en bra varmekilde, men sensitive og trenger å repareres/Mures om osv. De er sensitive for å fyres hardt i m.m.

Noen som har murt eller pusset opp ovnen i stedet når kakkelen har begynt å vike. Reparere det som trengs i den, så mure
Jeg tenker altså bort med kakkelet. Så rett og slett pusse dem med f.eks noen centimeter ildfast eller annet passende mørtel i stedet for kakkel.

Burde ikke dette være klart mer solid.
 
Det du beskriver er en rørpeis kalt også "fattigmanns kakkelovn". Har ingen fordeler så vidt jeg vet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörspis
Uansett hva du velger må det mures med kakkelovnsleire ellers sprekker konstruksjonen.
 
hscn hscn skrev:
Det du beskriver er en rørpeis kalles også "fattigmanns kakkelovn". Har ingen fordeler så vidt jeg vet. [lenke] Uansett hva du velger må det mures med kakkelovnsleire ellers sprekker konstruksjonen.
Nja, det finnes kun mørtel som holder seg en bit over 1000c. Rørpeis er i sak en kakkelovn til funksjon. Jeg tenker meg mer ildfast mørtel og litt som holder sammen kollose.
 
Hei,
Litt sprekker i flisene er ikke det som gjør at en kakkelovn må settes opp igjen. Det er i stedet når de indre murverkene gir opp, teglsteinen i de indre kanalene er det som skiftes når man setter opp en kakkelovn, flisene, selv med sprekker, kan gjenbrukes.
 
  • Liker
Hejsansson
  • Laddar…
D deklerkk skrev:
Nja, det finnes kun bruk som holder seg et stykke over 1000c. Rørpeis er i sak en kakkelovn til funksjon.
Jeg tenker mer ildfast bruk og litt som holder sammen kollose.
Forstår ikke hvordan du mener.
Kaklet er en del av røykanalens konstruksjon, ikke bare pynt. Jeg oppfattet at du tenker deg en peis bygd som en kakkelovn med pusset tegl i stedet for kakkel, altså en rørpeis.
Eller har du tenkt å helt erstatte kaklet med bruk? I så fall er jeg overbevist om at du mislykkes.
 
hscn hscn skrev:
Forstår ikke hvordan du mener.
Flisene er en del av røykanalens konstruksjon, ikke bare pynt. Jeg oppfattet at du ser for deg en peis bygget som en kakkelovn med pusset murstein i stedet for flis, altså en kakkelkomfyr.
Eller har du tenkt å helt erstatte flisene med mørtel? I så fall er jeg overbevist om at du mislykkes.
Fliser holder sand og sprukket mørtel på plass.
Samme funksjon som om du murt med en ildfast mørtel.
 
Lykke til! Ser frem til oppfølging.
:thinking:
 
  • Liker
hscn
  • Laddar…
En masse spennende og morsom lesning hos Kanerva.

Dessverre kan man bare trekke en konklusjon: kakkelovner er fine, men ekstremt følsomme og går ofte i stykker.
 
  • Liker
Tallguy196
  • Laddar…
D deklerkk skrev:
En masse spennende og morsom lesning hos Kanerva.

Dessverre kan man bare trekke en konklusjon: kakkelovner er fine, men ekstremt følsomme og går ofte i stykker.
Jeg har levd med kakkelovner en stor del av mitt liv og aldri hatt noen som trenger å settes om. De er ikke spesielt følsomme hvis man vet hvordan man fyrer og vil jeg si er veldig holdbare.
Det finnes to deler av en kakkelovn, selve ovnen og kakkelen, ovnen setter man om og beholder kakkelen, kanskje hver 20-40 år avhengig av hvor mye man fyrer, det er heller ikke vanvittig dyrt. Det er normalt kakkelen som er det dyre for en eldre ovn. Så det er en god investering og en veldig god varmekilde.
Har du en god ovn så fyrer du morgen og kveld hele vinteren og den skal da være konstant varm gjennom hele døgnet.
 
  • Liker
Gammelnörden
  • Laddar…
D deklerkk skrev:
En masse spennende og morsom lesning hos Kanerva.

Dessverre kan man bare trekke en konklusjon: kakkelovner er fine, men ekstremt følsomme og går ofte i stykker.

Det var spennende lesning. Men teoriene om hvordan en kakkelovn skal fyres føles som en måte å slippe å reparere undermålige leveranser.

Kakkelovner som fyres i henhold til Kanervas instruksjoner varer sikkert lenger, men de fyller knapt sin funksjon. Dvs. som en god varmekilde.
 
D deklerkk skrev:
Det var spennende lesning. Men teoriene om hvordan en kakkelovn skal fyres føles som en måte å slippe å reparere undermålige leveranser.

Kakkelovner som fyres i henhold til Kanervas instruksjoner holder seg sikkert lengre, men de oppfyller neppe sin funksjon. D.v.s som en god varmekilde.
Det virker som om du har fyret i stykker eller grovt mishandlet en ovn og nå vil få bekreftelse på at du ikke har gjort noe feil.

Du kan fyre i stykker hva som helst og man må ha veldig dårlig kontroll hvis man fyrer i stykker en kakkelovn, like godt som man fyrer i stykker en støpejernsovn eller noe annet.

Det er ingen teorier, en kakkelovn fungerer på en bestemt måte, i hundrevis av år har man fyrt med disse mesterverkene og det gjør man fortsatt. Holdbarhet er dessuten fantastisk.

En kakkelovn er en varmekilde som varmer døgnet rundt, som man fyrer moderat i en eller to ganger om dagen. Det er ikke en ovn som man kaster i ved og fyrer for øyeblikket.
 
B
Jeg er ikke helt enig med deg i ditt svar til Sydafrikaneren.

Man kan fyre ganske kraftig i en kakkelovn. Men å kjøre med fullt drag og åpen spjeld over lengre tid mens man putter inn ved er selvsagt ikke å anbefale.

Det er ikke så lett som folk i diverse tråder ser ut til å tro, å fyre i stykker en kakkelovn.

Dessuten er det vanskelig å få ut maksimal effekt av hver liter ved. Det krever en del øvelse og at man prøver seg fram. Hver ovn og hver mur/pipe fungerer forskjellig.
 
  • Liker
guggen
  • Laddar…
B
D deklerkk skrev:
Det var spennende lesning. Men teoriene om hvordan en kakkelovn skal fyres føles som en måte å unngå å reparere dårlig utførte leveranser.

Kakkelovner som fyres ifølge Kanervas instruksjoner varer sikkert lengre, men de fyller knapt sin funksjon. Dvs. som en god varmekilde.
Du har et poeng. En kakkelovn som ikke kan fyres opp morgen og kveld er en dårlig løsning.
Jeg har fyrt i minst 10 år, morgen og kveld i 6 måneder i året. De har ikke engang sluppet leirepussen på innsiden.

KANERVAS kakkelovner skal fyres en gang i døgnet. Så tømmes for glør og lukkes.
Ikke en sjanse i He**** at tre timers fyring kan holde ovnen varm i 24 H.
Lunken eller romtemperert kanskje..
 
  • Liker
guggen
  • Laddar…
B
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Gå til en mester og les: [lenke] (y)
Må man være mester for å konstatere at

- jo mindre du fyrer, jo mindre slitasje.
- jo svakere du fyrer, jo mindre slitasje.
- avbryter du oppvarmingen, så har ovnen det bedre?

Snarere enkle og logiske resonnementer. Liker alle ting, brukes de ikke så slites de ikke. (Overgripende resonnement)

Det er umulig å få noen reell effekt om man fyrer som Kanerva.
En kakelovn for 100k+ må selvfølgelig, og skal tåle å fyres 2 ganger daglig, minst 120 min gangen. Si 5 timer om dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.