Jeg totalrenoverer min ene jernkamin (Husqvarna nr 15) og skal lage en overflate som den skal stå på. Vurderte først å kjøpe ildfast tegl som tåler varme, men nå er jeg ikke helt sikker. Burde det ikke holde med skorstensstein og en overflate på ca 3-4 cm direkte under kaminen med ildfast mørtel?

Er det overkill med ildfast tegl!? Jeg tenker at varmen stiger oppover, selv om jernet i seg selv blir varmt.

Spørsmålet er også hvor langt nedover varmen sprer seg fra en oppvarmet kamin..?

Sist redigert:
J
Det går an å ha trå under, det blir ingen spesiell varme der, men ifølge reglene skal det være uforbrennelig under og er bra for bæringen. Og det skal være egnet med 30 cm på sider og bakside, fremsiden bør du ha minst 0,5 meter så ingen glød kan komme på tregulv. Det finnes nok en plate som tilbehør som er i henhold til reglene, ellers en svartplate fra en blikkenslager.

Claes Sörmland
Det vanlige var at de ble plassert på murverk av vanlig tegl som ble murt med kalkmørtel. Nå om dagen fungerer vanlig murmørtel utmerket.

Har noen lecablokker til overs.. Det fungerer med disse? Men tenkte å ha ildfast mørtel oppå i alle fall på noen centimeter

• Liker
jojo123
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.