Heisann,

Vi vil dyrke mer i opphøyde plantebed. Det vil si at man bygger en form for "mur" av f.eks. leca, torv, tegl eller sviller. Deretter fyller man opp med jord og setter i planter. Plantebedet skal være rundt 30 cm høyt.

Nå vurderer vi å bruke tegl for å heve opp. Torv blir kanskje penere, men det er ikke varig, og blir ganske dyrt etter hvert.

Har sett på mange forskjellige murteknikker. Men det føles litt som at de er overkill.

Hvordan gjør jeg for å bygge en lavere mur, som skal klare eks antall vintre, i tegl?
Jeg vurderer å grave opp, legge i grus/sand, grunne med et lag med lecablokker (som ikke vil synes etterpå) og deretter bygge med tegl oppå.
Noen som har en bedre idé?

Det er ganske mange meter mur som må bygges, cirka 50-70 meter omtrent. Så det kan koste _litt_ ekstra hvis det forenkler ting.

Mvh

Stefan

Forutsetter at du ikke vil ha tre.

Hvorfor ikke fortsette med leca også over bakken?
Med litt puss (og kanskje farge) så blir det kanon.

magnusss skrev:
Forutsetter at du ikke vil ha tre.

Hvorfor ikke fortsette med leca også over bakken?
Med litt puss (og kanskje farge) så blir det kanon.
Synes tegl er penere! Men leca blir nok både lettere å legge og billigere?

Tror du må grave dypere enn en skift lecka hvis det skal holde, du må ned under tjelen. Ellers kan du armere og støpe en såle.

Jeg er også interessert i hva dere kommer fram til. Jeg har selv tenkt på et lignende prosjekt i form av noen faste "blomsterkasser" foran vår terrassedekke, som har en veldig stygg kant (en halv meter over bakken med bærebjelkene oppå løse lecablokker) som jeg gjerne vil skjule. Jeg har mest tenkt i banene på å støpe et fundament som jeg murer opp fra, men det tar nok noen år før det blir tid til det.

Jeg holder akkurat på med å fullføre min odlingsbädd som jeg bygger uten brukte teglstein. Jeg støpte en ca 10 cm tykk armert såle av grovbetong, som jeg deretter murer oppå.

Tanken er at den skal bli 6 x 3 meter og 5 steiner høy når alt er klart.

Vi har også tenkt å mure plantekasser av brukt tegl. Materialet er hjemme, og vi vil starte muringen, men vet ikke hvordan vi skal begynne. Er det noen som har kunnskapene? Selve muringen klarer vi, men hva skal vi tenke på når det gjelder fundamentet? Altså bunnmateriale, dybden osv. Våre er ca 1 meter bred og 2.5 lang. ca 40 - 50 cm i høyden over bakken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.