Hei,
Tenkte å mure opp et opphøyd bed av 3 rader/skift lecablokk (9*19*59cm). Den skal gå i en L-vinkel 4-5 meter i hver retning. Den skal senere pusses og males hvit er det tenkt. Deretter skal den fungere som en sitteplass-bed med litt blandede planter.
Mine spørsmål:
Hvor dypt trenger jeg å grave ut og legge grus? Eller snarere spørsmålet: Hvor lite klarer jeg meg med å grave ut? (Grunnen er ekstremt steinete)
Trenger jeg å legge noen form for armering i bunnen? Alternativt mellom noen rader?
Bør man legge noen slags betong/mørtel i bunnen for å få det hele mer stabilt?
Trenger man å pusse innsiden senere, eller holder det med utsiden?
Jeg laget et par rektangulære plantekasser.
Jeg bor nær fjell, så jeg tenkte at den lille mengden jord ikke gjør så mye.
3 rader med lecablokker og armeringsjern mellom hver rad. Pusset på utsiden og ett blokk ned på innsiden.
I ditt tilfelle med så store kasser ville jeg støpt en renne med betong langs underkanten og armert den samt armert mellom blokkene.
Jeg laget et par rektangulære plantekasser.
[bilde]
Jeg har nærhet til fjell så jeg tenkte at den lille jorden ikke gjør så mye.
3 rader med lecablokker og bistål mellom hver rad. Pusset på utsiden og en blokk ned på innsiden.
[bilde]
I ditt tilfelle med så store kasser ville jeg ha støpt en renne med betong langs underkanten og armert den samt armert mellom blokkene.
Ja, det høres jo klokt ut. Skal nok lage noe renne-aktig med betong og armeringsjern i bunnen som jeg så murer fra. Noen som har en mening om hvor tykt med betong det bør være? Holder det med 2 cm eller må det være typ 5-10?
Men det første blokket blir bare noen centimeter under bakkenivå, om det i det hele tatt. Tror vi det kan fungere likevel?
Jeg har gravd ut ca 10-15 cm som jeg har fylt med grus og pakket, og så gjøre som ovenfor...
Ja det høres jo klokt ut. skal nok gjøre noe renne-aktig med betong og armeringsjern i bunnen som jeg deretter murer fra. Noen som har en mening om hvor tykt med betong det bør være? Holder det med 2 cm eller må det være typ 5-10?
Dog så blir den første blokken bare noen centimeter under bakkenivå om så. Tror vi at det kan fungere likevel?
Jeg har gravd ut ca 10-15 cm som jeg har fylt med grus og pakket, og deretter å gjøre som ovenfor...
Nærmere 8-10cm blir betong sterk nok.
Min mark heller i alle retninger men at blokkene havner et par cm under mark er ok.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.