Hei!
Jeg holder på å bygge en sommerhytte og rigger nå opp gulvet. Jeg har støpt en betongplate som murt vedovn og murt skorstein skal stå på som er ca 2 m2 stor og omtrent 20 cm høy. Siden mureren ikke kunne komme på en stund vurderer jeg å bruke lecablokker eller lettbetongblokker for å komme opp i nivå med gulvbjelkene som ligger ca 80 cm over betongplaten. Mine spørsmål er som følger:
1. Finnes det noen styrkeproblemer med å legge disse (dvs. lecablokker eller lettbetong) for deretter å mure oppå dem?
2. Kan man bore og feste en bærelinje i disse materialene?
3. Finnes det noen brann-/varmetekniske problemer med konstruksjonen?
4. Hvilken av lecablokk eller lettbetong er best?
5. Andre synspunkter?
Er meget takknemlig for svar,
Vh ptp
Jeg holder på å bygge en sommerhytte og rigger nå opp gulvet. Jeg har støpt en betongplate som murt vedovn og murt skorstein skal stå på som er ca 2 m2 stor og omtrent 20 cm høy. Siden mureren ikke kunne komme på en stund vurderer jeg å bruke lecablokker eller lettbetongblokker for å komme opp i nivå med gulvbjelkene som ligger ca 80 cm over betongplaten. Mine spørsmål er som følger:
1. Finnes det noen styrkeproblemer med å legge disse (dvs. lecablokker eller lettbetong) for deretter å mure oppå dem?
2. Kan man bore og feste en bærelinje i disse materialene?
3. Finnes det noen brann-/varmetekniske problemer med konstruksjonen?
4. Hvilken av lecablokk eller lettbetong er best?
5. Andre synspunkter?
Er meget takknemlig for svar,
Vh ptp
1: Jeg gjorde på lignende måte med lecablokker, spurte en konstruktør før og han sa at det var helt ok bæreevnemessig, har ca 8 meter skorstein med fire kanaler vedovn mm.
2: Jeg laget en avsats og festet lektene med vinkelbeslag på en liggende lekt (med syllpapp under) i stedet, tror at det er vanskelig å feste bjelkesko i lecaen om du tenkte så.
3: Det kan jo bli litt kuldebro når fundamentet kommer gjennom bjelkelaget, jeg satte "skumglass" i et lag i bjelkelaget men jeg tror ikke lecaen leder kulde spesielt mye.
4: Vet ikke, har bare sett lecablokk brukt.
5: Pusset/slammet mitt fundament før vi la igjen blindbunnen.
2: Jeg laget en avsats og festet lektene med vinkelbeslag på en liggende lekt (med syllpapp under) i stedet, tror at det er vanskelig å feste bjelkesko i lecaen om du tenkte så.
3: Det kan jo bli litt kuldebro når fundamentet kommer gjennom bjelkelaget, jeg satte "skumglass" i et lag i bjelkelaget men jeg tror ikke lecaen leder kulde spesielt mye.
4: Vet ikke, har bare sett lecablokk brukt.
5: Pusset/slammet mitt fundament før vi la igjen blindbunnen.
OK, takk for ditt svar, dette virker lovende! Jeg har noen oppfølgingsspørsmål knyttet til de tidligere:
2. Ja tanken var å feste bjelkesko i lecan. Hvordan festet du den liggende regelen, boret i lecan? Hvorfor brukte du ikke bjelkesko på den liggende regelen?
3. Hva mener du? Hva er skumglas?
5. Gjorde dette også for den delen som er under gulvet? I så fall hva er denne funksjonen?
Vh ptp
2. Ja tanken var å feste bjelkesko i lecan. Hvordan festet du den liggende regelen, boret i lecan? Hvorfor brukte du ikke bjelkesko på den liggende regelen?
3. Hva mener du? Hva er skumglas?
5. Gjorde dette også for den delen som er under gulvet? I så fall hva er denne funksjonen?
Vh ptp
2: Jeg la bjelkene oppå den liggende, som en syllplanke, skrudde syllen ovenfra med plugg i lecaen men det var mest for å fikse den i sideveis retning.
3: Skumglass har samme funksjon som celleplast, fikk det fra min murer som senere muret skorsteinen, vet ikke hvor han kjøper det. Det skal være litt mer aldersbestandig enn celleplast, men det funker sikkert med vanlig celleplast også. Jeg la det i et lag (100mm) i bjelkelaget for å bryte kuldebroen fra grunnlaget.
5: Slammet delen under blindbunnen mest fordi jeg har hørt et sted at man kan få maur og annet utrivelig i lecaen om man ikke gjør det, det var enkelt gjort, blandet bare ut mørtelen med mer vann, men jeg vet ærlig talt ikke om det er nødvendig.
3: Skumglass har samme funksjon som celleplast, fikk det fra min murer som senere muret skorsteinen, vet ikke hvor han kjøper det. Det skal være litt mer aldersbestandig enn celleplast, men det funker sikkert med vanlig celleplast også. Jeg la det i et lag (100mm) i bjelkelaget for å bryte kuldebroen fra grunnlaget.
5: Slammet delen under blindbunnen mest fordi jeg har hørt et sted at man kan få maur og annet utrivelig i lecaen om man ikke gjør det, det var enkelt gjort, blandet bare ut mørtelen med mer vann, men jeg vet ærlig talt ikke om det er nødvendig.
Klikk her for å svare