Jeg skal (sannsynligvis) oppgradere vår åpne peis med en kalksteinhylle. Vi har hatt en smaksdommer hjemme som mener at det er å ødelegge den fine peisen i funkis-stil, men jeg tror det kan bli bra. Takk for tips om hvordan dette kan gjøres på en god måte.

• En person monterer en kalkstenshylle over en moderne peis i funkisstil, mens en TV står på høyre side.
Enig med din smakråd :(

Er ikke enig med din smakråd, da originaluttrykket allerede har forsvunnet på grunn av den innebygde innsatsen.
Derimot vet jeg ikke hvordan man får det fint med tanke på hellingen, med mer enn at man pusser om ovnen etter utfylling.

/A

Jeg har tenkt en gang til og kommet frem til at det beste nok er å hakke ned fasningen slik at man får en plan overflate å feste frisen mot. Fordelen er at man får senket platen et par cm, noe som kan bevare utseendet på den slanke rammen til en viss grad i alle fall. Det er vel bare å gå løs med huggmeiselen.

Jeg er enig i at innsatsen har forandret den opprinnelige karakteren på peisen. Men alt er ikke estetikk. Funksjonen har vunnet mye på innsatsen. Frisen kan gi et ytterligere pluss på funksjonen. Et sted å legge fyrstikkene om ikke annet.

Holder hyllen for å slå ned fasningen med borhammeren når du kommer der glad i hågen? Bare en tanke før du setter i gang maskineriet...

// Mats

er det ikke lettere å gå på den høyden du har lengst inn festet, pusse på og male? man ser jo ikke så tydelig på bildet men det er vel ikke mer enn 5-6 cm i forkant som skiller? , så ville jeg ha gjort...... tror ikke det forstyrrer om det ikke er samme mål på sidene og over.
man kunne tenke seg natursteinmosaikk eller lignende i den voksende fugem for å slipe pusse og male om alt men det passer seg nok ikke til kalkstein....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.